گزارشی درباره پویشی که می‌خواهد تا آخر تابستان رحم و انصاف را میان مردم بگستراند

#صاحبخانه_خوب دمت گرم!

چقدر لازم بود کسی به جامعه به خواب رفته‌مان تلنگری بنوازد و هی داد بزند که‌ای آدم‌ها دارید چه کار می‌کنید، چرا دارید از روی آدم‌های دیگر رد می‌شوید،‌ چرا راست راست زل می‌زنید به چشم همنوع و خونش را می‌کنید توی شیشه، پس رحم کجاست، انصاف کجاست، آدمیت کجا رفته؟ چقدر خوب شد که پویش # صاحبخانه_خوب راه افتاد و چه قدرخوب که بانی‌اش شبکه پرمخاطب سوم سیماست و از روز پنجشنبه که کار را شروع کرده، دارد مخاطبان را بمباران اخلاقی می‌کند با کلی حدیث و روایت از بزرگان و معصومان تا شاید این بازار افسار دریده اجاره‌بها به یمن دهان به دهان چرخیدن این پویش و ورم‌کردن رگ رحم و انصاف در جامعه کمی کنترل شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۱۶

به برنامه دولت‌ها امیدی نیست، دولت‌ها فقط می‌گویند بازار باید کنترل شود و سامان بگیرد، اما هیچ‌گاه نمی‌گویند چطور و راهکار نمی‌دهند و به یک معنی مردم را وامی‌گذارند به حال خودشان تا هرکسی خانه‌ای اگر دارد به میل خویش هم بفروشد و هم اجاره دهد و به سبک خودش از روی آدم‌ها رد شود و خون جماعتی را بکند توی شیشه. تابستان که همیشه (به‌خصوص درسال‌های اخیر و به‌ویژه از پارسال تا امسال) کابوس مستاجران است حالا اما مصادف شده با رویش پویش اجتماعی # صاحبخانه_خوب که اگر بگیرد و گل کند، امید است صاحبخانه‌های بی‌انصاف کمی به خودشان بیایند. این پویش البته درک می‌کند که دراین شرایط بد اقتصادی که صاحبخانه و مستاجر هر کدام هزار مشکل دارند، صاحبخانه‌ها نیز لزوما بی‌غم و مضیقه نیستند، اما قصدش این است کاری کند که تا‌جای ممکن مردم به هم رحم کنند و فرهنگ رفتار منصفانه که گاهی در بعضی جاها به مویی‌بند می‌شود، بازسازی شود.
خوب‌ها جایزه می‌گیرند
امروز چهارمین روز راه‌اندازی پویش صاحبخانه خوب است، پویشی که تا پایان تابستان ادامه دارد، اما در همان روز نخست، آدمی خوب را معرفی کرد که صاحبخانه است و با مستاجرش در قم چنان رفتار می‌کند که او ممنون و سپاسگزار در قاب تلویزیون گفت که من مستاجر همیشه دنبال صاحبخانه‌ام که اجاره را تقدیمش کنم نه اوی صاحبخانه که دل بزرگش نمی‌گذارد در قید و بند پول باشد. این صاحبخانه چهار ماه از مستاجرش کرایه نگرفت، بعد از این مدت نیز که کرایه‌ها روی هم جمع شده بود قبولش نکرد، بلکه ازمستاجرش خواست با این پول به مشهد برود و زیارتی کند و باری سبک کند و خدا کند که از این جنس صاحبخانه‌ها در این کشور زیاد و زیادتر شوند. محسن یزدی، قائم‌مقام شبکه سه سیما که هدف غایی این پویش در شبکه متبوعش را همین می‌داند به ما از صاحبخانه‌ای می‌گوید که به روایت مستاجرش نه تنها سر سال کرایه را بالا نبرده بلکه از او خواسته درعوض این اضافه نشدن، هر ماه 14 صلوات بفرستد و تمام. یزدی از همه مستاجران کشور می‌خواهد اگر چنین تجربه‌های شیرین و امیدوارکننده‌ای دارند حتما به پویش صاحبخانه خوب بپیوندند و بانی شوند تا مردم ایران همگی این صاحبخانه‌های خوب را بشناسند و اهل ترحم و انصاف بودن درجامعه بشود یک مزیت و مایه‌ای برای فخر. شیوه کار ساده است، در شبکه سه سیما صبح‌ها برنامه‌ای صبحگاهی به نام «سلام صبح به خیر» روی آنتن می‌رود که مستاجران راضی و دعاگو می‌توانند ازطریق این برنامه نام صاحبخانه خداشناس خود را اعلام کنند تا شبکه سه نیز به رسم قدردانی هرهفته این آدم‌های با مروت و انصاف را به سفر کربلا اعزام کند. چون پای رحم و انصاف در میان و هدف گسترش این دو خصلت نیک درجامعه است همه مردم در هر سن و جنسی چه مستاجر باشند وچه صاحبخانه نیز می‌توانند درفضای مجازی با آرم پویش صاحبخانه خوب عکس‌های زیبا بگیرند و در این فضا به اشتراک بگذارند، آن وقت شبکه سوم نیز متعهد است از میان این شرکت‌کننده‌ها صاحبان عکس‌هایی را که بیشترین لایک را خورده و بالاترین بازدید و اثرگذاری را داشته به قید قرعه یک نفر را انتخاب کند و هرهفته یک سفر مشهد برایشان ترتیب دهد.
سرگیجه‌آور مثل بازار مسکن اجاره‌ای
مردم ایران به سمت اجاره‌نشینی میل می‌کنند و کمتر صاحبخانه می‌شوند؛ این میل از روی اجبار است نه از روی رضا و رغبت، مثل توفان‌زدگانی که اسیر امواج می‌شوند و مثل کسی که مقهور قهر زمانه است و اختیاری ندارد. مرکز آمار ایران با استناد به سرشماری‌های نفوس و مسکن سال‌های 85، 90 و 95 گفته است که در این مدت از جمعیت مالکان کشور 8 درصد کم شده و به همین میزان به تعداد مستاجران اضافه شده که مسلما آینه تمام‌نمای همه گرانی‌هایی است که درسال‌های اخیر به بازار بی‌صاحب مسکن تحمیل شده و مستاجران را اسیر تلاطمات ریز و درشت کرده است.
این تازه مستندات موجود تا سال 95 است چون همه می‌دانند از آن سال به این طرف تا جایی که ما امروز ایستاده‌ایم چه‌ها بر بازار مسکن و اجاره‌بها رفته است. امروز که دوم تیر 98 است خانه خریدن برای گروه زیادی از مردم که میلیونی‌اند آرزوست، عده‌ای حتی در رویاهایشان به خود اجازه نمی‌دهند فکر صاحبخانه شدن را بکنند و برایشان خانه‌دار شدن به حدی دور و محو است که بی‌خیالش شده و چسبیده‌اند به همان سقف اجاره‌ای‌شان با این امید که همین سقف مدام و مدام گران‌تر نشود. آمارهای مرکز آمار ایران وحشتناک است وقتی از سال‌های 91 تا 97 کنار هم چیده می‌شوند و به ما آدم‌ها یادآوری می‌کنند قیمت‌ها در اوایل این دهه چطور بوده و به‌‌تدریج به کجا رسیده است. مثلا در شهر اهواز متوسط اجاره‌بهای یک متر‌مربع واحد مسکونی در نیمه دوم سال 91، 3990تومان بوده که در نیمه اول سال 97 به متری 7789 تومان رسیده است. به عبارت ساده‌تر اگر در سال 91 یک آپارتمان نقلی 50 متری را می‌شد با ماهی200هزار تومان اجاره کرد در سال 97 باید دو برابر این مبلغ پرداخت می‌شد. در کرج نیز که ایران کوچک است وضع به همین منوال است. چون هفت سال پیش متوسط اجاره‌بها برای هر مترمربع از آپارتمان 6100 تومان بوده و پارسال این اجاره به متری 13هزار تومان رسیده است.
در تهران اما درد از همه بیشتر است، شهری که متوسط اجاره‌بها برای هر مترمربع از خانه‌هایش در سال 91، 14 هزار و 800 تومان بود و تا پارسال مستاجران مجبور بودند به متری 31 هزار و700تومان راضی شوند که برای یک آپارتمان قوطی کبریتی50 متری می‌شود بیش از یک میلیون و550 هزارتومان. این جهش‌های دو و سه‌برابری در کرایه خانه‌ها را در همه شهرهای کشور می‌شود دید. تازه در سال 98 خیلی بیشتر از سال قبلش است که البته هنوز چون ابتدای سال است در آمارها منعکس نیست.
پویش صاحبخانه خوب می‌خواهد نرم و زیرپوستی این تلخی‌ها را یادآوری کند و بگوید مستاجرانی که از بد حادثه، مالک نیستند و شاید امیدی به مالک شدنشان نیز نباشد چقدر زیر فشارند با این درآمدها که ابدا زورش به گرانی‌ها و تورم نمی‌رسد و بیشتر آدم‌ها را مجبور به درجا زدن می‌کند اگر مجبور نشوند عقب عقب بروند. محسن یزدی، قائم‌مقام شبکه سه سیما می‌گوید بانیان راه‌اندازی پویش صاحبخانه خوب، امیدوارند بتوانند صاحبخانه‌ها را که فعلا از خوش حادثه سواره‌اند، در مقابل مستاجران پیاده به نرمش تشویق کنند تا این‌گونه برکت، هم در زندگی خودشان و هم در زندگی دیگران جاری شود.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها