پشت پرده فشارهابه سریال «گاندو» را در گفت‌وگو با جواد افشار بررسی کرده‌ایم

دانستن حق مردم است!

نمی‌شود صحبت از بیان واقعیت‌ها و روشنگری باشد اما گروهی عاملان آن را تحت فشار قرار ندهند‌، همان‌طور که اغلب بیان حقایق به هر شکلی با تنش و تلاش برای سانسور آن همراه بوده و هست. این اتفاق به‌تازگی بعد از سریال‌های ملودرامی که در ماه رمضان روی آنتن رفتند، برای یکی از تولیدات فصل جدید سریال‌های تلویزیونی، یعنی «گاندو» رخ داده است. مجموعه‌ای پلیسی-امنیتی که آغاز آن با یکی از موضوعات جنجالی این روزها یعنی آقازاده‌ها رقم خورد، ماجرایی که حرف آن مدام در محافل مختلف به‌خصوص بین مردم مطرح است و شاید در رسانه‌ای مثل تلویزیون تا الان کمتر به آن پرداخته شده بود. «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی روایتگر داستان یک پرونده واقعی است که ماجرای آن به جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست برمی‌گردد، شخصی که ۲ مرداد ۹۳ به جرم جاسوسی بازداشت و ۲۶ دی ۱۳۹۴ آزاد شد. از همان روزهای اول که خبر شروع شکل‌گیری این مجموعه منتشر شد، حواشی آن به واسطه موضوعی که مدنظر قرار داده بود و پرداختن به مفاسد اقتصادی در لایه‌های مختلف دولتی و... بالا گرفت. این ماجرا با حضور رابعه اسکویی که پس از برگشتش به ایران، بعد از مدت‌ها در این مجموعه ایفای نقش کرد، شدت بیشتری یافت و در ادامه با شروع پخش آن باعث شد خیلی از بینندگان حتی از روی کنجکاوی هم که شده سری به آن بزنند.
کد خبر: ۱۲۱۳۳۰۵

در این بین نمی‌شود از ریتم و شروع جنجالی که «گاندو» به واسطه کارگردانی جواد افشار و تیم تولید آن رقم زده، برای جلب مخاطب گذشت، اتفاقی که باعث شد تا حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر شود و علاوه بر مردم مدیران و مسؤولان مختلف هم پای آن بنشینند.
در همین گیر و دار، شاهد بودیم که بعد از عدم پخش یکی از قسمت‌های مجموعه در پنجشنبه شب از شب بعد از آن، قسمتی به روی آنتن رفت که بعضی از اخبار از پخش آن با سانسور و نقدهایی که به آن وارد شده بود، حکایت می‌کردند.
انعکاس رابطه مقامات دولتی با جیسون رضاییان
اما این ماجرا از کجا شروع شد؟ اتفاقی که باعث شکل‌گیری حواشی مختلفی شد که ادامه این سریال را با ساختار و داستان اصلی که ترتیب داده بودند، تحت‌الشعاع قرار گیرد. در این چند قسمت پر سر و صدا، سریال از جایی به سراغ نشان دادن روابط جیسون رضاییان که در فیلم با نام مایکل‌هاشمیان مطرح است با مسؤولان دولتی و به‌خصوص برخی منتسبان به مقامات ارشد دولتی می‌رود. قسمت‌هایی که به گفته یکی از عوامل مجموعه در ادامه می‌بینیم که جیسون در آن در نشست‌های مقامات کشوری، از ریاست جمهوری گرفته تا وزارتخانه‌ها و... شرکت و به واسطه همین رفت و آمدها با خیلی‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛ کسانی که از آشنایان مقامات مختلف دولتی به حساب می‌آیند و به نام آنها اقداماتی انجام دادند که در این داستان کم و بیش قرار است به آنها پرداخته شود.
شروع فشارها
درست در همین نقطه است که با شروع پخش این قسمت‌ها، فشار روی عوامل هم افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا پخش گاندو، متوقف شود. این که انتقادات و از کجا آب می‌خورد، سؤالی بود که باعث شد تا ما در جام‌جم به سراغ آن برویم، موضوعی که خیلی‌ها آن را در اخبار مختلف به دولتی‌ها نسبت داده بودند.
در ادامه بعد از صحبت‌هایی که با برخی عوامل داشتیم آنها هم این موضوع را تأیید کردند و از درخواست‌های جدی برخی از نزدیکان دولت و مقامات مختلف گفتند که خواسته بودند بخش‌هایی که ماجرای آن ارتباط، یعنی حضور جیسون رضاییان و اتفاقاتی که در کنار او با حضور همان افراد رقم می‌خورد را دربیاورند. به نقل از یکی از عوامل یکی از افرادی که گویا از مخالفان شدید پخش ادامه سریال با روند فعلی است، از اعضای نزدیک و مشاوران دفتر رئیس‌جمهور است. یکی دیگر از اتفاقاتی که موضوع سانسور را هر چه بیشتر لو داد، در قسمت قبلی سریال نمایش داده شد، اما در دو شب گذشته بعد از پخش آن قسمت، تغییراتی در آن ایجاد شده بود که باعث شد تا این ماجرا بیشتر روشن شود. با این حال باز هم به گفته یکی از عوامل، برخی مسؤولان دولت خواستار چک کردن ممیزی‌های هر قسمت و حضور مستقیم در این جریان شده است.

جیسون رضاییان و دستگیری

جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست که سال‌ها درباره روابط ایران و آمریکا نوشته بود، خود حالا به بخشی از داستان تبدیل شده بود. او مهره ارزشمندی برای کاخ سفید بود که تیرماه سال 93 به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و 18 ماه بعد، در دی‌ماه سال 94 یک پای مبادله تاریخی ایران و آمریکا شد‌. اهمیت این شخص برای اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دوستان دموکراتش چنان بود که تقریبا در تمامی مذاکرات هسته‌ای، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نامی از او پیش کشیده بود. وندی شرمن به‌عنوان معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در طول مذاکرات جایی گفته بود در صورتی که جیسون در تبادل قرار نگیرد کل مذاکرات ملغی خواهد شد. برادر جیسون در تیرماه 94 در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای که ختم به برجام شد، در محل مذاکرات حضور یافت. با این حال مذاکراتی خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای وزیران خارجه ایران و آمریکا، برای آزادی و مبادله جیسون در جریان بود. مذاکرات محرمانه‌ای که 18 ماه طول کشید و خروجی و نتیجه آن فرود جت ایرفورس سوئیسی در مهرآباد برای انتقال جیسون و همراهانش ابتدا به سوئیس و آلمان و سپس به آمریکا بود، اما یک هواپیمای دیگر از طرف ایران در فرودگاه سوئیس نشسته بود. سردار حسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه بعد از اعلام خبر دستگیری جیسون رضاییان در این باره گفت: اطلاعات سپاه یک‌سال بر این شخص دوتابعیتی که شبکه جاسوسی را در ایران تشکیل داده بود و قصد نزدیک شدن به برخی وزرا و مسؤولان دفاتر برخی مسؤولان داشت کار کرده بود و توانست او را دستگیر کند.
او با بیان این‌که کری در مذاکرات چند مرتبه از ظریف خواسته بود که جیسون رضاییان را به آمریکا تحویل دهند، خاطرنشان کرد: این نتیجه مجاهدت شهادت‌گونه نیروهای اطلاعاتی سپاه است که آمریکا مجبور شد در قبال تحویل جیسون رضاییان یک میلیارد و 400 میلیون دلار به ما پرداخت کنند.

افشار از فشارها به گاندو می‌گوید

جواد افشار هم در گپ کوتاهی که با ما در این رابطه داشت، بیان کرد: با وجود تغییراتی که در قسمت‌های اخیر اتفاق افتاد، به نظر من هنوز زود است که درباره آن مفصل حرف بزنیم چون هنوز اتفاق جدی نیفتاده است و می‌توانیم با وجود همین ماجراها جلو برویم، اما اگر در ادامه با شدت و جدیت بیشتری این مسائل ادامه پیدا کنند و فشارهای موجود بیشتر از آنچه که معقول است وارد شود، طبیعتا بازخوردهای خوبی به‌دست نمی‌آید. او ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم که تا الان هنوز مشکل مهمی ایجاد نشده است، با این حال همه باید در این زمینه سعه‌صدر داشته باشند و نباید فراموش کرد که فساد هر کجا که باشد باید آن را ریشه‌یابی و با آن برخورد کرد. غده‌های سرطانی در وجود شریف‌ترین آدم‌ها هم خطرناکند، ما با شرافت آدم‌ها کاری نداریم و تنها سر و کارمان با غده‌های سرطانی است که به آنها چسبیده‌اند. حال هر کس در هر مقامی که می‌خواهد باشد.
افشار اضافه کرد: این سریال هم مطالبه مردم است و در اندازه‌ای که در جهت منافع ملی باشد جلو رفته است. امیدوارم که همه دوستان و مقامات این سعه صدر را داشته باشند و اجازه دهند که سریال مسیر خودش را برود. مطمئنا ما همه جوانب را رعایت کرده‌ایم و به هیچ وجه با جایگاه افراد و شخصیت‌های مهم و شریف مملکت که تأثیرگذار هم هستند،
کاری نداریم. این کارگردان در آخر هم با اشاره به همکاری شبکه با این سریال یادآور شد: ما از رئیس سازمان جناب آقای علی‌عسکری و مدیریت شبکه سه به دلیل همکاری و درایت خوبی که دارند، بسیار ممنون هستیم. اکنون با وجود صحبت‌ها و فشارهایی که تا الان تا حدی گریبان این
سریال را گرفته است، باید دید که گاندو تا کجا می‌تواند روایتگر این داستان پرهیاهو و حساس
باشد.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها