دیپلماسی و رسانه:۳۷

ردیت؛ سرزمین ناشناخته

ردیت (Reddit) شبکه اجتماعی است که نام آن کمتر در ایران به گوش مخاطبان رسیده یا شاید خیلی از فعالان رسانه‌ای تصور کنند چون در میان کاربران ایرانی محبوبیت چندانی ندارد، در دنیا هم بدون طرفدار است!
کد خبر: ۱۲۱۲۸۶۴

اهمیت این شبکه اجتماعی برای خیلی از افراد آشکار نیست. اما این سایت یکی از قطب‌های اصلی جریان‌سازی خبری دنیا در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و فناوری به حساب می‌آید و تقریبا در هر بحث مهمی که در شبکه‌های مجازی داغ می‌شود؛ در نهایت یکی از سرنخ‌های عمده اخبار و شایعات به آن برمی‌گردد.
این شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری لینک، اهمیت فوق‌العاده زیادی در بازاریابی اینترنتی و انتشار محتوا دارد. براساس آمار سال ۲۰۱۷، ردیت ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال داشت و هشتمین وب سایت پربازدید دنیا بود.
کاربران با عضویت در این سایت، محتوای خود شامل متن، تصویر و لینک را ارسال می‌کنند. هر پست خبری توسط دیگر کاربران تایید یا رد می‌شود و در نهایت تعداد آرای کاربران، اهمیت هر خبر و جایگاه آن را در صفحات ردیت مشخص می‌کند. هر پست خبری بسته به تعداد آرایش جایگاه می‌گیرد و در صورت حدنصاب در هر انجمن موضوعی به عنوان محبوب‌ترین پست در صفحه اصلی آن قرار می‌گیرد. به عکس اگر تعداد آرای منفی بالا باشد در پایین‌ترین رده قرار گرفته و شانس دیده شدن آن توسط بقیه کمتر و در نهایت حذف می‌شود.
یکی از بخش‌های معروف و مورد علاقه کاربران ردیت بخش «من هستم» است. در این بخش کاربران اعلام می‌کنند تا هر چه می‌خواهید از او بپرسید. تا به حال افراد مشهوری در آن به سؤالات کاربران جواب داده‌اند. از جمله این افراد باراک اوباما بود. در 29 آگوست 2012 رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا حدود 30 دقیقه و بدون اعلام قبلی در این بخش شرکت کرد که با هجوم کاربران واقع شد. تا حدی که عملکرد بسیاری از بخش‌های ردیت با کندی و اختلال مواجه شد. هم‌اکنون نیز برنی سندرز، سناتور دموکرات و از رقبای جدی دونالد ترامپ در انتخابات 2020 در این بخش به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد. با‌اهمیت‌تر از محتویات به اشتراک گذاشته شده، مشارکت فعال در انجمن‌های گروهی است. با جست‌وجوی کلید واژه‌های مرتبط با ایران در این شبکه نتایج مطلوبی به دست نمی‌آید و عمدتا کاربران قلابی به جریان سازی منفی مشغول هستند. با ردیابی محتواهای به اشتراک گذاشته شده، متوجه می‌شویم این کاربران به‌صورت سازمانی و توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق اداره می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از این کاربران با نام حشمت علوی یک هویت ساختگی بود‌. این هویت توسط چند نفر مدیریت می‌شد و محتوای آن توسط کاربران این سازمان تروریستی امتیازدهی می‌شد‌. حشمت علوی یک شخصیت ساخته شده توسط تیم سیاسی منافقین بود. آنها هر چه را که توسط فرماندهان گفته می‌شود، می‌نوشتند و از این نام برای قرار دادن مقالات در رسانه‌ها استفاده می‌کردند. حال آن‌که اصلا چنین شخصی وجود نداشت و واقعی نبود. در طول سال 2017-2018 با اسم حشمت علوی بیش از ۶۰ مقاله در فوربس منتشر شد و حتی کاخ سفید نیز در پاسخ به خبرنگاران به گزارش‌های این فرد تقلبی استناد کرد. بنابراین ضرورت اهمیت این شبکه در جریان‌سازی محتوا درک و به شکلی مناسب به آن پرداخته شد. به این معنا که گروه‌های کارشناس رسانه و ارتباطات برای فعالیت در این شبکه، آموزش تخصصی دیده و به انتشار محتوای حرفه‌ای و شبکه‌سازی از کاربران همسو بپردازند. همچنین باید ژورنالیست‌های ایرانی در این سایت عضو شده و محتوای خود را در حوزه‌های مختلف خبری به‌صورت خلاقانه اشتراک‌گذاری کنند. شخصیت‌های ایرانی نیز می‌توانند با توجه به اهداف دیپلماسی عمومی در این شبکه حاضر شده و به سؤالات کاربران پاسخ دهند.

محمد ولوی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها