عملیات ایذایی نسبت به آمریکایی‌ها در عراق روز به روز تشدید می‌شود

شلیک به «اکسون موبیل»

خانه شیشه‌ای آمریکایی‌ها در عراق هر روز آسیب‌پذیرتر می‌شود. از حدودیک ماه پیش تاکنون بارها شاهد حملات موشکی یا خمپاره‌ای به برخی از تاسیسات آمریکایی‌ها اعم از پایگاه‌های نظامی یا اماکن استقرار کارکنان آمریکایی در عراق منتشر شده است. دولت آمریکا یک‌بار به صورت رسمی اعلام کرد نیمی از کارکنانش را از عراق خارج می‌کند. روز گذشته نیز در پی حملات اخیر آمریکا اعلام کرد بخش دیگری از کارکنانش را از عراق خارج می‌کند. با این حال هنوز آمریکا بیش از 5000 نیروی نظامی در عراق دارد که هرلحظه می‌تواند هدف حملات ناشناس گروه‌های مقاومت عراقی قرار گیرد. تشدید این حملات نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای نجات خود هیچ راهی جز فرار خفت بار از عراق ندارند.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۵۸

دیروز پلیس عراق از یک حمله راکتی به یک شرکت نفت خارجی در استان بصره در جنوب عراق خبر داد. به گزارش رویترز، کارگران شاغل در این شرکت گفتند صدای سه انفجار در مقر
یک شرکت نفتی خارجی در شهر بصره را شنیده‌اند و پلیس تایید کرد دو کارمند عراقی در این اتفاق، مجروح شده‌اند. رویترز به نقل از مسؤولان حوزه نفتی عراق گزارش کرد، شرکت‌هایی که در محدوده انفجار فعالیت داشتند عبارتند از: اکسون موبیل آمریکایی، رویال داچ شل انگلیسی و اِنی ایتالیایی. این خبرگزاری به نقل از منابع امنیتی توضیح داد: «شرکت اکسون بعد از این حمله راکتی قصد دارد 20 نفر از کارمندان خارجی خود در بصره را خارج کند». شرکت اکسون موبیل ماه گذشته میلادی نیز تعدادی از کارمندان خود را به دلیل وجود تهدیدات امنیتی از میدان نفتی القرنه در استان بصره در جنوب این کشور خارج کرده بود. مسؤولان عراقی گفتند امور نفتی از جمله روند صدور نفت در جنوب عراق از این حادثه متاثر نشده و طبق روال قبل ادامه دارد.
موشک‌های سرگردان
منابع خبری عراق طی روزهای گذشته از یک سری موشک سرگردان دیگر خبر دادند که به کرات مناطق حضور آمریکایی‌ها در عراق را هدف قرار داده است. برای مثال روز گذشته پلیس عراق از فرود دست‌کم یک فروند موشک کاتیوشا در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در بخش شرقی موصل خبر داد که گفته می‌شود محل استقرار مشاوران نظامی آمریکاست. فرمانده نظامی موصل گفت این راکت در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی نداشته است. وی افزود: این راکت از غرب موصل شلیک شده است. در این میان شبکه خبری الحدث مدعی شد چند راکت به سمت این منطقه پرتاب شده است.
سه‌شنبه نیز اعلام شد سه موشک به پادگان نظامی التاجی شلیک شده است. در این پادگان نیز بخشی از نیروها و مشاوران نظامی آمریکایی حضور داشتند. این موشک‌ها از جنس کاتیوشا بود و خسارت‌هایی نیز به همراه داشت. پایگاه هوایی التاجی واقع در ۳۰ کیلومتری شمال عراق است. روز جمعه نیز اعلام شد راکتی به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین شلیک شده است. البلد بزرگ‌ترین پایگاه هوایی عراق محسوب می‌شود که آمریکایی‌ها نیز از آن برای انجام عملیات هوایی علیه به گفته خودشان داعش استفاده می‌کنند. درحال حاضر حدود 5000 نیروی آمریکایی در خاک عراق مستقر هستند که به تناسب در 12پایگاه جای داده شده‌اند. نیمی از این پایگاه‌ها در مناطق کردستان عراق و بقیه در مناطق شمال غربی و استان الانبار وجود دارد. افزایش شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق طی سه سال گذشته در شرایطی که دولت خود‌خوانده داعش کاملا شکست خورده و بساطش برچیده شده است سؤال‌هایی را درباره اهداف و ابعاد سیاسی و نظامی حضور واشنگتن در عراق مطرح کرده است. تاکنون بارها نمایندگان مجلس عراق خواستار روشن شدن تکلیف نیروهای خارجی در این کشور شده و از دولت خواسته‌اند زمینه را برای خروج آنها فراهم سازد.
نشانی غلط
هربار حمله‌ای از این دست در عراق اتفاق می‌افتد مقامات کاخ سفید بلافاصله جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده و با اظهاراتی سخیف بیشتر نادانی و بی‌تحلیلی خود را به نمایش می‌گذارند. حال آن‌که آگاهان می‌دانند این نوعی نشانی غلط دادن برای فرار از حقایق است، زیرا گروه‌های مقاومت عراقی ماه هاست که به آمریکایی ها هشدار داده و از آنها خواسته بودند خاک کشورشان را ترک کنند. این مساله زمانی تشدید شد که دولت آمریکا تعدادی از گروه‌های مقاومت عراقی ازجمله جنبش نجباء و حزب‌ا... را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد. سال گذشته درست در چنین تاریخی بود که سناتورهای آمریکایی سه گروه عصائب اهل حق، کتائب حزب‌ا... و جنبش النجباء را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند. همان زمان رهبران این گروه‌ها و مقامات سیاسی عراق نسبت به عواقب چنین تصمیمی هشدار دادند، اما آمریکایی‌ها مثل همیشه گوش شنوایی برای این هشدارها نداشتند.
شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل نجباء همان زمان در واکنش به این تصمیم گفت: اگر آمریکا بخواهد حماقتی علیه ما در عراق یا سوریه کند، با آنها در هر مکانی از جهان مقابله خواهیم کرد. از سوی دیگر نصر الشمری، معاون دبیرکل جنبش نجبای عراق بر آمادگی گروه‌های مقاومت عراقی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در هر زمانی که مناسب بدانند، تاکید کرد و گفت: «رویارویی ما و آمریکایی‌ها متوقف نشده و تا زمانی که آنها و رژیم غاصب اسرائیلی‌شان از منطقه خارج نشوند، به پایان نخواهد رسید. این موضع ماست و با توجه به اعتقادات‌مان با کسی تعارف نمی‌کنیم.»
اینها همه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها براساس توهم همیشگی‌شان از یک‌سو گروه‌های مقاومت عراقی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و آنها را به اشکال گوناگون تحریم می‌کنند و از سوی دیگر، انتظار دارد بدون تحمل هیچ ضرر و خطری با خیالی آسوده در عراق تردد کرده یا در تاسیسات نفتی این کشور سرمایه‌گذاری نمایند. انتظاری که طبعا هرگز برآورده نخواهد شد و هرچه زمان می‌گذرد به‌خصوص با توجه به تشدید تنش‌ها علیه ایران عرصه بر آمریکایی‌ها در عراق تنگ و تنگ‌تر می‌شود. طبعا تنها راه برای نجات آنها خروج هرچه سریع‌تر از خاک عراق خواهد بود و تصمیم‌گیرندگان کاخ سفید پیش از آن‌که دیر شود باید در این باره تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند و سربازان خود را از عراق خارج کنند.

توطئه‌گری؛ خصلت دائم آمریکا

یک تحلیلگر مسائل سیاسی عراق معتقد است متیو تولر، سفیر جدید آمریکا در عراق، با تحرکات و نشست‌هایی که اخیرا در عراق انجام داده، از خط قرمزها عبور کرده است. به گزارش فارس، حازم الباوی دیروز گفت: «عجیب است که سفیر یک کشور از خطوط قرمز عبور و به نحوی رفتار کند که با اصول متعارف دیپلماتیک [موجود] بین کشورها در تضاد است». این کارشناس عراقی ادامه داد: «دیدار سفیر جدید آمریکا با شیوخ عشایر برخی از استان‌ها به ویژه [استان‌هایی] که با خون مردم عراق آزاد شد، سؤالات زیادی را مطرح می‌کند؛ دیداری که به دور از چشم دولت [عراق] انجام شد». تولر پس از تصدی منصب سفیر آمریکا در عراق، در اولین اظهار نظر خود، ایران را به دخالت در امور عراق متهم و ادعا کرده بود حضور ایران، تهدیدی برای عراق است!

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها