در بزرگداشت جمشید مشایخی چه گذشت؟

پسر به یاد پدر نواخت

آیین نکوداشت جمشید مشایخی در فرهنگستان هنر مجموعه فرهنگی - هنری آسمان با حضور مسعود کیمیایی، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و ... برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۲۶

مسعود کیمیایی در سخنانی کوتاه درباره جمشید مشایخی گفت: به‌سختی می‌توان درباره بازیگر توانایی مثل جمشید مشایخی که هیچ‌گاه نمی‌توانم بگویم فوت کرده است، سخن بگویم.
من سه فیلم با او کار کردم و در فیلم «سرب» رابطه نزدیکی با او پیدا کردم. او اضافه کرد: جمشید مشایخی لایه‌های زیادی داشت، با اخلاق‌های متفاوت، لایه‌هایی که شعر بود. در گفتن نظریات خودش بسیار توانا بود و به‌راحتی حرفش را می‌زد. در فیلم «سرب» با او به محل‌های پایین تهران رفتم، هر دو آن کوچه‌ها و محله‌ها را می‌شناختیم. این کارگردان در پایان صحبت‌هایش با اندوه عنوان کرد: من نمی‌توانم راجع به کسانی که هستند و فقط جسمشان رفته است، صحبت کنم. در نهایت تنها می‌توانم بگویم افتخار می‌کنم که سه فیلم با او کار کردم. آن‌طور که ایسنا نوشته، ایرج راد هم در سخنانی با بیان این‌که «هرگاه استاد مشایخی روی صحنه می‌آمد خاک صحنه را می‌بوسید و آن را جایی مقدس می‌دانست» عنوان کرد: او همیشه با عشق روی صحنه می‌آمد زیرا آنچه روی صحنه اتفاق می‌افتاد با آن چیزی که در بازی زندگی وجود دارد، متفاوت است. سپس موسیقی ارکسترال ساخته نادر مشایخی با عنوان «افسوس همه عمر دیر رسیدیم» به رهبری نادر مشایخی برای نخستین بار در این آیین نکوداشت به اجرا درآمد.
نادر مشایخی پسر جمشید مشایخی پس از این اجرا با بیان این‌که «این دو قطعه با نوازنده‌های ارکستر ملی انجام شد» خاطره‌ای از پدرش تعریف کرد و گفت: وقتی پدر به وین آمد به من گفت تو چرا درک نمی‌کنی ایرانی بودن یعنی چه؟ از آن زمان ایرانی بودن برای من تبدیل به سه «ت» شد. یک ایرانی را هیچگاه نباید تهدید، تبعیض و تحقیر کرد. فهمیدم من در ایران خوشبخت خواهم بود و این را از پدرم آموختم و می‌دانم تا وقتی یک ایرانی گرسنه باشد، ایران گرسنه است‌. در پایان نیز از نمایشگاهی از لوح‌های تقدیر و پوسترهای فیلم‌های این هنرمند رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها