آمارها نشان می دهد اختصاص ارز دولتی به واردات برخی کالاهای اساسی کمکی به سفره مردم نکرده و احتمال دارد در جلسه پنجشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارز 4200 تومانی حذف شود

خداحافظی با دلار 4200 تومانی؟

سیاست ارزی فعلی دولت و شکل‌گیری ارز 4200 تومانی از 20 فروردین سال گذشته کلید خورد که به دلار جهانگیری معروف شد. گرچه از همان زمان، توزیع دلار 4200 تومانی با انتقاداتی جدی از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مواجه بود ولی دولت در طول بیش از یک سال اخیر ترجیح داد به‌رغم عدم موفقیت این سیاست در دستیابی به اهدافش و حتی خسارت‌هایی که به منابع ارزی کشور وارد کرد، این سیاست را ادامه دهد. اکنون اما به نظر می‌رسد دولت هم به این تصمیم رسیده که ارز 4200 تومانی را حذف کند. به گفته امیر باقری، معاون وزیر اقتصاد در جلسه پنجشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصمیم‌گیری نهایی درباره نحوه توزیع ارز کالاهای اساسی صورت خواهد گرفت. آمارها نشان می‌دهد اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی به معیشت مردم کمکی نکرد و حتی عامل ایجاد گرانی افسارگسیخته در این محصولات و نارضایتی عمومی شد. براساس محاسبات اقتصادی، در صورت حذف ارز ترجیحی، قیمت محصولات اساسی نه‌تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه با از بین رفتن رانت اختصاص ارز 4200 تومانی و رقابتی شدن واردات، قیمت این کالاها کاهش نیز می‌یابد. با توجه به پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس برای حذف دلار 4200 تومانی و بازپرداخت مابه‌التفاوت دلار 4200 و دلار نیمایی به صورت یارانه نقدی یا کالایی به مردم، به بررسی میزان اثر حذف اختصاص ارز 4200 تومانی بر واردات کالاهای خوراکی مشمول این سیاست پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۲۵۷۶

ارز بی‌هدف؛ نتیجه نبود نظارت دولت
عدم اصابت به جامعه هدف، استفاده بیشتر پرمصرف‌ها، لطمه شدید به تولیدکنندگان داخلی، فساد و رانت‌خواری گروه‌های ذی‌نفوذ، کلیدواژه‌هایی است که این روزها صاحب‌نظران اقتصادی درباره اثر اختصاص ارز ترجیحی (4200 تومانی) برای واردات کالاهای اساسی به کار می‌برند. اهداف دولت از اختصاص 14میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات کالاهای اساسی که ثبات قیمت آنها در بازار بود، به علت نبود هیچ‌گونه نظارتی از جانب دولت بر نحوه توزیع کالاهای اساسی، نه تنها محقق نشده بلکه براساس گزارش اخیر مرکز آمار، برخی از این کالاها افزایش قیمت 50 تا 130 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نیز تجربه کرده‌اند.
در هفته اخیر، سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش چارچوب اصلاحی ساختاری بودجه، اصلی‌ترین راهکار تغییر وضع موجود را پرداخت نقدی کافی (در قالب کارت‌های اعتباری) به دهک‌های پایین درآمدی ضمن اطمینان از عدم کسری بودجه برای ارائه خدمات اساسی عنوان کرد.
همچنین در اردیبهشت‌ سال جاری نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ضمن انتقاد به اختصاص ارز ترجیحی اعلام کرد: «اختلاف قیمت بین ارز ترجیحی و ارز بازار به معنای یارانه‌ای است که دولت برای مصرف کالای اساسی پرداخت می‌کند؛ اما افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد که سهم بسیار اندکی از این یارانه پرداختی به گروه هدف، یعنی مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و لذا باعث اتلاف شدید منابع می‌شود.»
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به محدودیت منابع ارزی در سال آینده، پیشنهاد داده ارز ترجیحی اختصاص‌یافته به کالاهای اساسی به غیر از دارو حذف و درآمد ایجادشده ناشی از اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی به عنوان منبعی برای پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان و کمک به رفع مشکل سرمایه در گردش تولیدکنندگان استفاده شود.
حذف دلار 4200 تومانی گرانی به بار می‌آورد؟
در جدول روبه رو در محاسبه قیمت واردات هر محصول، از دو منبع index mundi مرجع جهانی اعلام رسمی قیمت محصولات مختلف در جهان و سامانه جامع امور گمرکی استفاده شده است. برای به دست آوردن قیمت نهایی، پس از اعمال میزان تعرفه گمرکی بر محصول 20 درصد قیمت نیز به عنوان سود توزیع اضافه شده است.
قیمت نهایی محصول با در نظر گرفتن نرخ ارز ترجیحی (4200 تومان)، ارز نیمایی (10 هزار تومان) و ارز آزاد (13 هزار تومان) محاسبه شده است. در ارزیابی نتایج دو نکته حائز اهمیت است، اول این‌که در بسیاری از موارد، واردکنندگان میزان سود توزیع را بیشتر از 20 درصد در نظر می‌گیرند. نکته دوم نیز اختلاف قیمت اعلام شده از سوی مرکز آمار به عنوان قیمت نهایی محصولات با قیمتی است که مصرف‌کنندگان در بازار با آن مواجه می‌شوند زیرا قیمت محصولات در بازار اغلب از قیمت مرکز آمار بالاتر است.
نتایج مشاهده محاسبات این است که قیمت عرضه اقلامی مانند عدس، نخود، لوبیا، شکر و گوشت قرمز بالاتر از واردات با ارز نیمایی و در بعضی موارد از واردات با ارز آزاد نیز بالاتر است.
با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، برخلاف نظر بعضی از مسؤولان مبنی بر افزایش قیمت کالاها در صورت حذف اختصاص ارز ترجیحی به واردات، قیمت محصولات نه‌تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه در صورت از بین رفتن رانت اختصاص ارز با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد و رقابتی شدن واردات، مردم شاهد کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات نیز خواهند بود.
تجربه حذف ارز 4200 تومانی، برای واردات گوشت قرمز که از فروردین‌امسال اجرایی شد، مؤید خوبی بر این ماجراست؛ قیمت گوشت قرمز سال گذشته همواره شیب صعودی را طی می‌نمود به‌طوری طی ده ماه از 48 هزار تومان در خرداد 97 به بیش از صد هزار تومان در اسفند 97 افزایش یافت. در فروردین‌ 98 دولت با حذف اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت به این روند پایان داد و باعث کاهش قیمت گوشت در اردیبهشت‌ شد.
یارانه هر ایرانی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر می‌شود؟
توقف سیاست اختصاص یارانه از مبدأ و اختصاص مستقیم مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی به‌صورت نقدی یا به‌صورت کالابرگ الکترونیک به مردم که در بسیاری از کشورهای جهان نیز رایج است، در گزارش اردیبهشت مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش خرداد سازمان برنامه و بودجه نیز پیشنهاد شده است و می‌تواند گام بلندی برای تحقق هدف حمایت از معیشت مردم باشد.
اما در این میان سؤال اساسی آن است که با حذف سیاست ارز 4200 تومانی، تکلیف 14 میلیارد دلار ارز دولتی پیش‌بینی‌شده در بودجه 98 برای واردات کالاهای اساسی چه می‌شود؟
یکی از پیشنهادهای پیش‌رو آن است که با حذف ارز 4200 تومانی، بودجه 14 میلیارد دلاری واردات کالاهای اساسی به شکل یارانه نقدی به مردم داده شود.
یعنی در صورت حذف ارز 4200 تومانی، کالاهای اساسی یا با قیمت ارز نیمایی وارد کشور می‌شود یا ارز آزاد؛ به عبارت دیگر با احتساب قیمت ده هزار و 700 تومان برای هر دلار نیمایی، اختلاف بین این قیمت و نرخ دولتی 6500 تومان می‌شود که با در نظر گرفتن تخصیص آن در قالب یارانه به هفت دهک کشور، (تعداد یارانه‌بگیران را 4/57 میلیون نفر در نظر بگیریم) به هر یارانه‌بگیر در کشور ماهانه 135 هزار و 850 تومان خواهد رسید و این رقم به یارانه فعلی 45 هزار 500 تومانی اضافه خواهد شد و در نتیجه هر یارانه‌بگیر 181 هزار و 500 تومان یارانه خواهد گرفت.
البته اگر مبنای واردات کالاهای اساسی پس از حذف ارز دولتی را مبتنی بر نرخ ارز آزاد در نظر بگیریم، اختلاف قیمت میان نرخ واردات این کالاها و ارز دولتی فعلی 9000 تومان خواهد بود که در این صورت به هریک از یارانه‌بگیران (تعداد یارانه‌بگیران را 57.4 میلیون نفر در نظر بگیریم) 188 هزار و صد تومان اختصاص داده خواهد شد و جمع یارانه نقدی ماهانه برای هر یارانه‌بگیر 233 هزار و 600 تومان خواهد بود.
به هر حال با توجه به تجربه یک سال گذشته و در شرایطی که اهداف دولت برای تنظیم بازار و رساندن یارانه دولتی به کالاها نتوانسته بر سفره‌های مردم تأثیر مورد انتظار را داشته باشد و در طرف دیگر ماجرا، تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی هم این ارز دولتی را بزرگ‌ترین مانع در برابر تولید و اشتغال می‌دانند و فساد ایجاد شده در حاشیه ارز دولتی 4200 تومانی هم باعث رشد قارچ‌گونه سلاطین و اسطوره‌هایی در رانت و فساد شده، شاید عادلانه‌ترین و منطقی‌ترین تصمیم، پرداخت سهم هریک از ایرانیان از این 14 میلیارد دلار باشد. مساله‌ای که البته در صورت عدم تدوین راهکارهای صحیح غیرتورمی می‌تواند نتیجه عکس دهد و پرداخت این سهم باعث تورم و افزایش نقدینگی شده و در جهتی معکوس معیشت مردم را تنگ‌تر کند.

کالا

منبع قیمت

قیمت در هر کیلوگرم (دلار)

میزان تعرفه (درصد)

قیمت در هر کیلو + تعرفه + ۲۰درصد سود توزیع (تومان)

قیمت نهایی عرضه طبق گزارش مرکز آمار اردیبهشت ۹۸(تومان)

دلار ۴۲۰۰

دلار نیما ۱۰۰۰۰

دلار آزاد ۱۳۰۰۰

گوشت قرمز سنگین

بازار جهانی

۴۸/۴ دلار

۲۶

۲۸۴۵۰

۶۷۷۴۰

۸۸۰۶۰

۹۳۱۷۳

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۱/۴ دلار

۲۶۰۹۰

۶۲۰۰۰

۸۰۵۹۰

چای خشک خارجی

بازار جهانی

۳/۲ دلار

۲۰

۱۳۹۱۰

۳۳۱۲۰

۴۳۰۵۶

۶۸۵۴۲

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۹۱/۵ دلار

۳۵۷۵۰

۸۵۱۱۰

۱۱۰۶۴۰

برنج

بازار جهانی

۳۷۴/۰دلار

۲۶

2370

5625

۷۰۳۱۰

۸۹۴۱

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۱ دلار

۶۳۵۰

۱۵۱۲۰

۱۹۶۶۰

شکر خام

بازار جهانی

۲۹/۰ دلار

۲۰

۱۷۵۴

۴۱۸۰

۵۴۳۰

۷۷۴۸

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۳۴/۰ دلار

۲۰۶۰

۴۹۰۰

۶۳۶۵

گوشت قرمز سبک

بازار جهانی

۵ دلار

۵

۲۶۴۶۰

۶۳۰۰۰

۸۱۹۰۰

۹۹۲۲۱

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۵/۶ دلار

۳۴۴۰۰

۸۱۹۰۰

۱۰۶۵۰۰

تخممرغ

بازار جهانی

۱ دلار

۵۵

۷۸۱۰

۱۸۶۰۰

۲۴۱۸۰

۸۹۲۵

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

۱/۱ دلار

۸۵۹۰

۲۰۴۶۰

۲۶۶۰۰

عدس

بازار جهانی

55/0 دلار

۵

۲۹۱۰

۶۹۳۰

۷۵۳۰

۹۴۸۲

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

7/0 دلار

3700

۸۸۲۰

۱۱۴۷۰

نخود

بازار جهانی

64/0 دلار

۵

3390

8070

۱۰۴۹۰

۱۱۰۰۰

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

9/0 دلار

۷۰۴۷

۱۱۳۴۰

۱۴۷۵۰

لوبیا

بازار جهانی

99/0 دلار

۵

۵۲۴۰

12480

۱۶۲۲۰

۱۵۵۳۳

قیمت اعلامی گمرک در سال ۹۷

25/1 دلار

۶۶۱۵

۱۵۷۵۰

۲۰۴۷۵

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها