8راز مهم برای سفری مطلوب همراه با کودکان

تاتی تاتی در سفر

خیلی از افراد به خاطر داشتن کودکان تعداد سفرهای خود را بسیار کم می‌کنند. اما همه ما از سفرهای کودکی خاطرات شفاف و مهمی داریم. همان‌طور که سفر ما را از روزمرگی زندگی بیرون می‌کشد و وارد دنیای جدیدی می‌کند، پهنه دید کودکان را نیز وسیع می‌کند و به آنها چیزهای زیادی یاد می‌دهد. سفر با کودکان مثل بقیه مدل‌های سفر ملزومات خودش را دارد، اما با رعایت چند نکته می‌توان سفر بسیار لذتبخشی فراهم کرد.
کد خبر: ۱۲۱۲۲۰۷

1. انعطاف: البته که کودکان از سنی به بعد می‌توانند همکاری بیشتری با همراهان داشته باشند، اما به هر حال آنها اعضای آسیب‌پذیرتری هستند که نیاز به مراعات بیشتری دارند. بهتر است از ابتدای سفر این را با خودمان شفاف کنیم که قرار نیست این یک سفر بزرگسالانه باشد و به خاطر حضور کودکان خیلی از برنامه‌ها ممکن است تغییر پیدا کنند و مسیرها ممکن است بیشتر طول بکشد. در این صورت ما آمادگی اتفاقات غیرقابل‌ پیش‌بینی بیشتری را داریم و در صورت وقوع چنین اتفاقاتی اوقاتمان کمتر تلخ می‌شود.

2. صحبت و آمادگی قبل از سفر: دانستن درباره مقصد گردشگری خیلی اوقات آمادگی و اشتیاق ما را برای سفر بیشتر می‌کند. درباره بچه‌ها هم همین‌طور است. می‌توانیم درباره مقصد گردشگری چند عکس پیدا کنیم و با بچه‌ها به تماشا و صحبت درباره‌شان بنشینیم. اگر کتابی درباره مقصد وجود دارد، می‌توانیم آن را با یکدیگر مرور کنیم. درباره حیواناتی که ممکن است در سفر ببینیم با کودکان صحبت کنیم، شهرهایی که می‌خواهیم به دیدنشان برویم و محل اقامتی که می‌خواهیم در آن بمانیم. این آگاهی از قبل می‌تواند به همکاری بیشتر کودک در طول سفر با ما کمک کند، چون او آمادگی ذهنی درباره مدل سفر را دارد.

3. بچه‌ها را در برنامه‌ریزی سفر سهیم کنیم: لزومی ندارد بچه‌ها در سفر عضو خنثی و منفعل جمع باشند. آنها می‌توانند درباره بعضی از برنامه‌های سفر مشارکت داشته باشند. می‌توانیم قسمتی از تصمیم‌گیری را به بچه‌ها بسپاریم و به آن عمل کنیم یا می‌توانیم بچه‌ها را در رای‌گیری صاحب رای بدانیم. شرایط مختلف را برای آنها توضیح دهیم تا بدانند دلایل تصمیم‌هایمان چیست و آنها هم مدیریت زمان، امکانات و... را یاد بگیرند. آنها را از برنامه روزهای آینده مطلع کنیم و به این فکر کنیم که ممکن است پیشنهاداتی که می‌دهند به فکر خودمان نرسیده باشد و ما را شگفت‌زده کند.
4. قوانین خانه برای خانه است، قوانین سفر برای سفر: همه ما دوست داریم در سفر استراحت هم داشته باشیم و این استراحت شامل تعطیل کردن آداب و اصولی که در شهر و خانه‌مان به آن پایبندیم هم می‌شود. بچه‌ها هم این راحت‌گیری در سفر را دوست دارند. می‌توانیم خوراکی‌هایی که درخانه خریداری نمی‌کنیم را در سفر همراه داشته باشیم. در صورتی که راه سخت و طولانی در پیش داریم، این خوراکی‌ها به گذراندن راحت‌تر راه هم کمک خواهند کرد.
5. بچه‌ها را غافلگیر کنیم: می‌توانیم از قبل سفر، برنامه‌ای برای غافلگیر کردن بچه‌ها داشته باشیم. مثلا به اقتضای سن آنها برایشان چند اسباب‌بازی سرگرم‌کننده بخریم و در طول سفر آنها را به مرور در اختیارشان بگذاریم. این اسباب‌بازی‌ها برگ‌برنده ما هستند بنابراین باید تلاش کنیم آنها را دیر خرج کنیم. برای کشف وسایل از قبل سفر ذوق داشته باشید و وقت بگذارید. مثلا برای شب‌های کمپ چراغ‌های رنگی ارزان‌قیمتی هستند که چند ساعتی روشن می‌مانند و برای بچه‌ها جذاب و هیجان‌انگیزند. می‌توانیم بخشی از بودجه اسباب‌بازی سفر را هم بگذاریم تا در راه چیزی برایشان بخریم. همان‌طور که ما از خرید کردن مغازه‌های محلی خوشمان می‌آید و نسبت به آنها برای خودمان حقی قایلیم، بچه‌ها هم خرید در سفر را دوست دارند و باید بهشان این امتیاز را بدهیم.
6. با بچه‌ها خوش می‌گذرد: خیلی از کارهایی که در سفرهای بزرگسالانه انجام می‌دهیم و به نظر عجیب و کودکانه می‌آیند، در سفر با بچه‌ها عادی و معمولی‌اند. سفر با بچه‌ها فرصت خوبی برای کودک بودن است. دیدگاه و کشف‌های کودکان بکر و منحصربه‌فرد است. پدیده‌هایی که به نظر ما معمولی می‌آیند از نظر آنها می‌توانند شگفت‌زده به نظر برسند، با آنها بدوید، خودتان را زیر ماسه‌های کنار دریا دفن کنید، بی‌دلیل بخندید و خاک‌بازی کنید. خوش می‌گذرد و از کودکتان به خاطر این‌که چنین فرصت‌هایی در اختیارتان گذاشته سپاسگزار خواهید بود.

7. بچه‌ها هم پایه‌اند: شاید یکی از مواردی که بزرگسالان را درباره سفر با کودکان نگران می‌کند این است که می‌ترسند شرایط برای آنها مطلوب نباشد و در سفر اذیت شوند. در مورد اول همین متن هم به این موضوع اشاره کنیم و آنها را عضو آسیب‌پذیر سفر دانستیم، ولی واقعیت این است که کودکان گاهی بسیار بهتر از پیش‌بینی ما خواهند بود، به اندازه ما می‌توانند با تغییر برنامه‌ها کنار بیایند و حتی در آن شرایط به آنها خوش بگذرد. آنها خیلی راحت‌تر از ما با امکانات کم کنار می‌آیند. اما نوع واکنش به اتفاقات را از ما می‌آموزند. احتمالا اگر در برابر امکانات کم راحت برخورد کنیم، آنها هم چنین رفتاری را بلد خواهند شد. بچه‌ها خیلی اوقات از ما پایه‌ترند. لازم نیست بیش از اندازه نگرانشان باشیم.

8. شما به مرور حرفه‌ای‌تر خواهید شد: مثل هر چیز دیگری، تجربه‌های اول ممکن است بیشتر ماجراجویانه باشد و به خاطر بی‌تجربگی در آن اشتباهاتی داشته باشیم. سفر با کودکان هم همین‌طور است. به مرور خواهیم فهمید کودکمان چه نیازهایی در سفر دارد، درباره زیاد بودن یا کم بودن وسایلی که برای کودک همراه خود بردیم مطمئن‌تر خواهیم شد و در سفر با کودکان تخصص پیدا خواهیم کرد. هر سفر از سفر پیش ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر است.

مریم کریمی
ایرانگرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها