در مسیر موفقیت

3 فرمول موفقیت دیزنی

والت‌دیزنی یک شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی است که از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود.‌دیزنی را شاید بتوان از نمادهای سینما و تلویزیون غربی دانست، اما همین شرکت فرمول‌هایی برای موفقیت دارد که می‌تواند برای کسب‌وکارهای نوپا بسیار آموزنده باشد.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۰۷


والت‌دیزنی برخلاف آنچه بیشتر مردم تصور می‌کنند فقط یک شرکت ساخت پویانمایی نیست؛ بلکه صاحب چند استودیو، پارک تفریحی، شهربازی و فروشگاه است. دیزنی با شعار حقیقت بخشیدن به رویاها، اکوسیستمی از محتوا تولید کرده است که کاربران را هر چه بیشتر به خود علاقه‌مند می‌کند. شما می‌توانید در دنیای رویایی دیزنی فیلم نگاه کنید، پویانمایی ببینید، به دیزنی‌لند (شهربازی دیزنی)‌ بروید، لباس یا وسایل شخصیت‌های محبوب خود را خریداری کنید و حتی مراسم عروسی خود را با حضور این شخصیت‌ها برگزار کنید. اکوسیستمی که دیزنی خلق کرده به قدری بزرگ و سودآور است که توانسته یکی از ده شرکت پردرآمد در دنیا باشد. در ادامه به بعضی از عوامل موفقیت دیزنی می‌پردازیم.
1. سرمایه‌گذاری گسترده: زمانی که والت‌دیزنی به همراه برادرش، کسب‌وکار ساخت پویانمایی را راه انداخت، امید زیادی به موفقیت نداشت. اما باور به موفقیت سرمایه‌گذاری در بازاری که کسی هنوز به طور جدی در آن فعالیت نمی‌کند باعث شد تا دیزنی به فعالیت خود ادامه دهد. با گرفتن اولین اسکار، دیزنی توانست آینده مثبتی را برای خود ترسیم کند اما در همین جا توقف نکرد. هدف دیزنی تحقق بخشیدن به رویاها بود، پس هر فرصت خلاقانه برای این امر را جدی می‌گرفت. سرمایه‌گذاری روی ساخت پارک‌های دیزنی، محیطی که خانواده‌ها بتوانند اوقات طولانی را در آنجا به دور از هر خطری بگذرانند یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها بود. یکی دیگر از اتفاقاتی که رشد دیزنی را رقم زد شروع فعالیت در بازار فیلم‌سازی بود. راه‌اندازی مجموعه تولید اسباب‌بازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر فعالیت‌های دیزنی بودند. اگر دیزنی می‌خواست فقط در بازار پویانمایی فعالیت کند ممکن بود خیلی زود شکست بخورد اما توانست با بزرگ کردن بازار خود،‌ موفقیتش را رقم بزند.
2. حذف رقبا با همکاری: با تغییر بازار تولید پویانمایی، رقبای جدیدی همچون پیکسار متولد شدند اما راهبرد دیزنی در مقابله با این شرکت‌ها، همکاری بود. دیزنی در مرحله اول برای ساخت پویانمایی‌ها با پیکسار همکاری کرد و سپس سهام آن را خرید و خط تولید جدید پویانمایی‌‌های سه‌بعدی‌اش را راه‌اندازی کرد. این اتفاق در رابطه با رقبای دیگر همچون مارول، لوکاس فیلم (سازنده سری فیلم‌های جنگ ستارگان)‌ و میراماکس نیز افتاد؛ به طوری که دیزنی توانست تمام گیشه‌های کودک و نوجوان را از آن خود کند. این تصمیم دیزنی همه رقبا را حذف کرد و تیم‌های تخصصی برایش به ارمغان آورد تا بتواند فعالیت خود را گسترش دهد.
3. داستان‌سرایی: دیزنی می‌تواند داستان تعریف کند. شاید شنیدن این حرف عجیب باشد، اما همین داستان‌سرایی توانسته دیزنی را به شرکتی موفق در طول دوران تبدیل کند. رویاسازی، قهرمانی برای حمایت کردن، ساختار داستانی اثربخش و تزریق امید در روایت‌های دیزنی توانسته مخاطبان را به داستان‌هایش وفادار کند. در گذشته دیزنی نسبت به اثری که بر جامعه می‌گذارد هوشیارانه عمل نمی‌کرد، اما امروزه داستان‌ها و شخصیت‌هایش را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کند که بیشترین مخاطب را به خود جذب کند. پژوهش‌های جدی و طولانی‌مدت، شیوه‌های بدیع تصویرپردازی (مثلا کوکو) و استفاده از موسیقی و آواز ماندگاری این آثار را افزایش داده است. امروزه با ساخت یک روایت، دیزنی می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد کسب کند. این درآمد شامل فروش خود اثر، محصولات ساخته شده براساس آن،‌ ویدئوهای کوتاه تبلیغی و ساخت یادمان در پارک‌های دیزنی می‌شود. بازار دیزنی براساس روایت‌ها شکل می‌گیرد و با ساخت هر اثر جدید بیش از پیش وسیع می‌شود.

نگین یشمی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها