بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی برگزار شد

گزارش مورسی ازE3 2019

امسال هم نمایشگاه E3 با حرف و حدیث‌ها و البته جذابیت‌های خاص خود برگزار شد. بسیاری، مایکروسافت را پیروز نمایشگاه امسال می‌دانند و بسیاری دیگر معتقدند سونی از عمد این نمایشگاه را نادیده گرفته و سعی نکرده نمایشی بهتر ارائه کند. شاید به همین بهانه بتوانیم پربارترین E3 این چند ساله را با خبرهای مسلسل‌وار تقدیم‌تان کنیم. بدون حرف اضافه، این شما و این هم رگبار خبرهای E3 امسال!
کد خبر: ۱۲۱۱۷۵۸

گوگل
گوگل امسال با محوریت سرویس گیمینگ خود ـ که قابلیت استریم با کیفیت 4K را دارد ـ موسوم به Stadia پا به صحنه گذاشت و اطلاعات بسیاری از این سرویس خود عرضه کرد. عناوین متعددی هم در این برنامه معرفی شدند. از جمله Baldur’s Gate III که بالاخره وجودش تایید شد و بسته قابل دانلود Shadowkeep که برای دستینی 2 منتظر خواهد شد. اولین تایید در رابطه با پشتیبانی از سیستم cross-save (قابلیت ذخیره پیشرفت در بازی روی کنسول‌های مختلف سونی با استفاده از cloud) انجام گرفته و قیمت و تاریخ عرضه سرویس هم بیان شد.

الکترونیک کوینز
شرکت الکترونیک آرتس در نمایش امسالش از عنوان Star Wars Jedi: Fallen Order پرده برداشت که رگه‌هایی شبیه بازی مطرح بلادبورن (یا به قول ما خون‌زاد) دارد. همچنین پیش‌نمایشی از فصل دوم Apex Legends و تازه‌ترین بازیکن قابل بازی‌اش پخش شد. گفتنی است قبل از اجرای این کنفرانس، خبرهایی حاکی از همکاری
From Software با نویسنده قهار سری «بازی تاج و تخت»، یعنی جورج آر.آر. مارتین در پروژه‌ای موسوم به Elden Ring شایع شده بود که تا زمان نمایشگاه آرام گرفت. سابق بر این، مرسوم بود شب قبل از یک کنفرانس، خبرهای اینچنینی به بیرون درز کند و فردایش شاهد اعلام رسمی آنها باشیم. الکترونیک آرتس برای نمایشگاه E3 امسال برنامه‌های طولانی و دنباله‌داری را در نظر گرفته بود. اما استریم زنده آنها، گل سرسبد محتواهایشان بود. در ارتباط با Jedi Fallen Order، در این استریم بود که توانستیم اطلاعات قابل توجهی از گیم‌پلی، انواع قدرت‌ها و موارد دیگر به دست بیاوریم. علاوه بر آن اعلام شد فصل دوم Apex Legends به غیر از شخصیت جدید و سلاح جدید با سیستم پیشرفتی جدید با رویکردی چالشی به مخاطبان عرضه خواهد شد. همچنین از نقشه‌های جدیدی برای Battlefield V صحبت و جزئیات تازه‌ای از FIFA 20، Madden NFL 20
و The Sims 4 برملا شد. فاجعه Anthem هم حضوری کوتاه داشت تا عوامل Bioware بتوانند با مخاطبانشان عهد کنند با تلاش بیشتر، این اثر را از منجلابی که در آن فرو رفته بیرون بکشند.

مسابقات ورزش الکترونیکی نینتندو
نینتندو اندکی پیش از آغاز E3، مسابقه‌ای در لس آنجلس برگزار کرد. بازیکنان در رشته‌های Super Mario Maker 2 Invitational 2019، Super Smash Bros. Ultimate World Championship 2019 3v3 Tournament و Splatoon 2 World Championship 2019 در هشتم ژوئن (17 خرداد) به مصاف یکدیگر رفتند. از قرار معلوم، پس از انتشار Mario Maker 2، مراحلی که در مسابقه نینتندو ساخته شده، در آن هم قابل دسترسی خواهند بود.

مایکروسافت
کنفرانس مایکروسافت، با معرفی ایکس باکسی جدید، موسوم به اسکارلت همراه بود، اما شاید از آن مهم‌تر ـ حداقل آن طور که ما از انفجار خبرها در صفحات مجازی دیدیم ـ معرفی جدیدی از عنوان بعدی CD Projekt Red، یعنی Cyberpunk 2077 بود. برای این معرفی، بازیگر فوق‌العاده محبوب، کیانو ریوز روی صحنه آمد و از حضور خود در بازی به‌عنوان یکی از شخصیت‌ها خبر داد! کنسول جدید مایکروسافت هم آخر سال 2019 منتشر می‌شود و عنوان Halo Infinite هم آن را در زمان عرضه همراهی خواهد کرد.

بتزدا
بتزدا در نمایشگاه امسال، نه حرفی از Elder Scrolls 6 زد، نه Starfield. با این حال، حرف‌های زیادی درباره Doom Eternal زده شد و یک سری عناوین جدید مانند GhostWire، Commander Keen و Deathloop رونمایی شد.

دیوُلوِر دیجیتال
این ناشر ایندی نازنین، بار دیگر با کنفرانسی نامتعارف، کمدی و پر نیش و کنایه صحنه را از آن خود کرد. امسال، دیولور سه بازی معرفی کرد. یکی Fall Guys: Ultimate Knockout که یک عنوان «یک نفر به صد نفری» است؛ چیزی شبیه بتل رویال در ترکیب با برنامه تلویزیونی Wipeout. عنوان بعدی، Carrion است؛ عنوانی ترسناک با فرمولی معکوس که در آن، در نقش هیولا قرار می‌گیرید و باید با فرار، از انسان‌ها انتقام بگیرید. عنوان آخر هم Devolver Bootleg بود که هشت برداشت جدید و خاص از دیگر عناوین دیولور را ارائه می‌کند. در این کنفرانس خبری، بسته قابل دانلودی هم برای عنوان Enter the Gungeon با نام House of the Gundead معرفی شد.

رایانه‌های شخصی
PC Gaming Show با محوریت رایانه‌های شخصی با همکاری Epic Games Store انجام شد. حدود 30 بازی مختلف در این کنفرانس معرفی شد؛ از جمله بازی Evil Genius 2 که توسط Rebellion تولید می‌شود و El Hijo از سوی Honig Studios. علاوه بر اینها، تبلیغ تازه‌ای از Shenmue III پخش شد و همچنین از بسته الحاقی جدید بازی Warframe موسوم به Empyrean پرده‌برداری شد. همچنین صحنه‌هایی از بازی Last Oasis تولید Donkey Crew نیز به نمایش در آمد.

یوبی‌سافت
این غول بازیسازی بالاخره نسبت به شایعات و اخبار درزکرده از عنوان Watch Dogs Legion واکنش نشان داد و آنها را تایید کرد. از جمله این که می‌توانید هر کدام از شخصیت‌های بازی (از جمله یک مادربزرگ بسیار خطرناک) را تحت اختیار خود درآورده و در بازی پیشرفت کنید. تبلیغ تازه‌ای هم از عنوان Ghost Recon Breakpoint به نمایش درآمد که همراهش، انتخاب هوشمندانه جان برنتال (بازیگر نقش فرانک کسل در سریال پانیشر) روی صحنه آمد تا از حضورش در این بازی خبر دهد. از طرف دیگر، یوبی‌سافت از ساخت و انتشار عنوانی فرعی بر اساس سری Rainbow Six با نام Quarantine یا قرنطینه خبر داد که بر اساس مُد پرطرفدار Rainbow Six: Siege ساخته می‌شود. عنوان تازه‌ای با نام Roller Champions بر‌اساس ورزش Roller Derby در دست ساخت است ـ که دمویش هم برای بازی کردن در دسترس است ـ و خبرهایی از آینده محتواهای The Division 2 داده شد. عنوانی موسوم به Gods & Monsters به مخاطبان معرفی شد.

غول تولید عناوین نقش‌آفرینی
دومین سال متوالی است که Square Enix، کنفرانس اختصاصی برگزار می‌کند. امسال، کنفرانس این غول تولید و نشر عناوین نقش‌آفرینی در همان زمانی انجام شد که هر سال سونی روی صحنه می‌رود. اجرای این شرکت در نمایشگاه امسال با هیجان و انتقادات متعددی روبه‌رو شد. اکثریت از ادامه معرفی بازسازی Final Fantasy VII Remake ابراز خرسندی کرده‌اند، اما به معرفی عنوان Marvel’s Avengers تاخته‌اند.
در این عنوان جدید ظاهرا می‌توانید در نقش پنج انتقام‌جوی مارول بازی کنید. دمویی که نمایش داده شد، صحنه‌هایی داشت که بوی گیم‌پلی می‌داد، اما جز آن صحنه‌ها بقیه حالت دمو داشتند. تا اینجا که ظاهر شخصیت‌ها، واکنش منفی مخاطبان را در پی داشته است. فارغ از این مساله، گفته شده مجموعه قهرمانان این بازی دائما رشد داده خواهد شد و در آن هیچ خبری از مکانیک‌های Pay-to-win (بپرداز و ببر!) و حتی جعبه‌های Loot نخواهد بود. در این بازی، چهار نفر می‌توانند به‌طور آنلاین با یکدیگر بازی کنند.

بازی‌های مهم معرفی شده

بازی در نقش اجداد انسان
عنوان بعدی از خالق سری Assassin’s Creed محتوایی جاه‌طلبانه را برای بازی در نقش اجداد انسان در بازه‌های متفاوت تاریخی انتخاب کرده است! Ancestors: The Humankind Odyssey
در سبک کاوشگری/ بقای سوم شخص و تکنفره تولید شده و داستان آن از حدود ده میلیون سال پیش (زمانی که اولین فسیل‌های انسان‌های اولیه به آن برمی‌گردد) آغاز می‌شود و کم کم به لوسی، حلقه مفقوده فرگشت می‌رسید و به مرور با یادگیری مهارت‌های بیشتر، گونه‌های تازه‌تری را باز کرده و در نهایت به انسان امروزی می‌رسید. طبق چیزی که از تصاویر کنونی بازی دیده می‌شود، گردش در جنگل، فرار از دست شکارچیان، گردآوری منابع و تلاش برای بقا، از ارکان این بازی هستند. این عنوان حدود دو ماه دیگر برای PC و مدتی بعد برای کنسول‌های PS4 و XOne منتشر خواهد شد.

2 مامور ویژه
باز هم پلاتینوم گیمز و باز هم عنوانی توفنده! در Astral Chain در قالب دو مامور نیروی ویژه فرو می‌روید که با سلاحی رباتیک و زنده موسوم به Legion رفاقت دارند که در نبرد و حل معماها یاریشان می‌دهد. علاقه‌مندان به مبارزات تند و تیز و حال و هوای علمی-تخیلی قطعا از این اثر خوششان خواهد آمد. در وصف این عنوان همین بس که جدیدترین اثر در دست تولیدِ تاکاهیسا تائورا، از دست اندرکاران عنوان Nier Automata است که با مشاوره مستقیم هیدکی کامیا، خالق Bayonetta تولید می‌شود. این عنوان هم حدود دو ماه دیگر منتشر می‌شود. علاوه بر اینها، Bayonetta 3 هم بار دیگر برای نینتندو سوئیچ تایید شد تا هواداران نینتندو بیش از پیش به انتخابشان ببالند.

دنیایی فانتزی
عنوان Babylon’s Fall هم کار پلاتینوم گیمز است. تریلری که از آن در E3 پخش شد، گیم‌پلی نشان نمی‌داد، اما نگاهی خیره‌کننده به دنیایش داشت. این تریلر، دنیایی غرق فانتزی را به نمایش درآورده، چند اتفاق مهم از جمله چند نبرد بزرگ و حداقل یک آخرالزمان را ذکر کرده و صحنه‌ای را پیش رو گذاشت که ظاهرا آتش زدن چند تن به دست یک فرشته به عنوان تنبیه بود. گفته شده این عنوان در سال 2019 منتشر می‌شود.

بازگشت عنوانی محبوب
بالاخره آرزوی گیمرهای قدیمی محقق شد و قرار است عنوان بزن ـ‌ بهادری Battletoads که در زمان خود محبوبیتی فوق‌العاده کسب کرده بود، در سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های PC و XOne منتشر شود. جز این اطلاعات دیگری در دسترس نیست. گفته شده این بازی را می‌توان سه نفره در خانه انجام داد و گرافیکش هم در حالت 5/2 بعدی، با کیفیت 4K ساخته و پرداخته شده است. آن چه از جزئیات تصاویر برمی‌آید، حاکی از این است که سازندگان آن حس شوخ‌طبعی این عنوان کلاسیک را حفظ کرده‌اند که این جای مسرت دارد.

یک بازی اکشن ـ نقش‌آفرینی
این جواهر زیبا که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، در سبک اکشن ـ نقش‌آفرینی با حال و هوا و سختی‌ای شبیه به سری Souls تولید می‌شود، اما برخلاف اکثر عناوین مشابه که بر انزوا تاکید دارد، در Code Vein با یاری همراه هستید که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود. شخصیت اصلی داستان، خون‌آشامی است که مهارت رزمی بالایی دارد و علاوه بر قدرت‌های خاص خود، از اسلحه خاص و قوی هم برای سرکوب دشمنان استفاده می‌کند. این بازی قرار بود آبان سال قبل منتشر شود، اما پخش آن به تاریخی نامعلوم در سال جاری میلادی عقب افتاده است. سبک خاص گرافیکی و رویکرد گیم‌پلی این بازی آن را از دیگر عناوین این سبک متمایز می‌کند.

ابرقهرمانی به نام جسی
بعد از مدتی سکوت، بالاخره صدای شرکت Remedy درآمد و این هیولای خوش‌سابقه صنعت گیم ـ که سازنده Quantum Break و Alan Wake است ـ با اثری جدید، موسوم به Control به میدان خواهد آمد. در این بازی، نقش دختری به نام جسی را به‌ عهده دارید که قدرت‌های ماوراءالطبیعه‌ای در حد ابرقهرمانان دارد. جسی در تاسیسات حکومتی گیر افتاده که انواع و اقسام پروژه‌های ماوراءالطبیعه نافرجام یا فاجعه‌بار را در خود جا داده است. گفته می‌شود خود تاسیسات نیز قادر است ناگهان شکل و شمایلش را تغییر دهد و چالش ایجاد کند. در کل، دنیای بازی «کنترل»، پر از اتفاقات عجیب و غریب است که بسیاری را مشتاق انتشار خود کرده است.

نسخه دیگری از «دووم»
بازآفرینی سری Doom در سال 2016 عین بمب ترکید! سرعت و کوبندگی این عنوان، چنان موفقیتی به‌دست آورد که تولید قسمت دیگری از آن کاملا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید. Doom Eternal قرار است برای تمام پلتفرم‌های مدرن منتشر شود. آن‌طور که از دموها برمی‌آید، این قسمت، وارث خلفی برای Doom 2016 خواهد بود. یکی از خصوصیت‌های جذاب این قسمت که از قسمت‌های قدیمی Doom به آن ارث رسیده، نمایش ذره‌ذره آسیب‌ها روی اندام دشمنان است که قطعا برای اهل دل جذاب خواهد بود. مورد جالب دیگر، هجوم دیگر بازیکنان در حالت آنلاین و در قالب اهریمن‌هاست که قطعا تنوع جالبی خواهد بود.

ششمین قسمت «هلو»
از وقتی بازیHalo Infinite در E3 سال قبل معرفی شد، اطلاعات خاصی از آن به‌دست نیاورده‌ایم. مایکروسافت به هواداران گفته این عنوان را Halo 6 حساب کنند، نه یک عنوان فرعی. سازنده‌اش، استودیو 343 هم گفته این بیشتر یک «بازآفرینی معنوی» از این فرنچایز است. فارغ از این که واقعا این عنوان چه هست، باید از هیجانی که حول نامش شکل گرفته سخن گفت. می‌دانیم Halo Infinite توسط موتوری جدید به نام Slipspace ساخته می‌شود که چند مد مختلف را پشتیبانی می‌کند. در این عنوان، حالت Split-screen (بازی دو نفره روی یک تصویر) هم پس از سال‌ها تلاش و درخواست هواداران باز می‌گردد. هنوز زمان انتشار این اثر اعلام نشده است.

تازه‌ترین اثر سازنده سری یاکوزا
Judgment، تازه‌ترین اثر از استودیوی سازنده سری یاکوزا، یعنی Ryu Ga Gotoku Studio است. این بازی، یک‌انشعاب از سری اصلی یاکوزاست که شما را در نقش کارآگاه خصوصی، تاکایوکی یاگامی قرار می‌دهد؛ فردی که تحت هر‌شرایطی می‌خواهد از راز یک پرونده قتل سر دربیاورد. روایت در محل‌هایی رخ می‌دهد که به چشم هواداران سری یاکوزا آشناست، اما گیم‌پلی و داستان آن کمی فرق دارد. درگیری‌های جذاب و معروف سری یاکوزا در اینجا هم هست؛ اما آنچه اضافه شده، تحقیق و تفحص و گردآوری سرنخ برای حل ماجراست.
احتمالا در زمان انتشار این مطلب، جاجمنت هم منتشر شده باشد. البته نسخه ژاپنی آن پیش از این منتشر شده و باید منتظر نسخه بین‌المللی باشیم.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها