برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس در ایران با واکنش‌های منفی زیادی همراه بود

ضیافت با عرق شرم

الیزابت الکساندرا مری یا همان الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع، دو روز پیش، جشن تولد 93 سالگی‌اش را گرفت. حتما با خودتان گفتید خب به ما چه؟! سوال خوبی کردید. ربط این جشن تولد به ما این است که در این روز، سفارت انگلستان در چهارراه استانبول تهران هم جشن تولدی در تهران برگزار کرد که حضور جمعی از تجار ایرانی در آن حسابی باعث ناراحتی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شد. ایرانی‌ها به این نقد داشتند که چطور ممکن است یک ایرانی، ظلم‌هایی که انگلیس در حق کشورمان کرده را فراموش کند و به جشن تولد ملکه این کشور برود؟ جدای از این موضوع، سفارت انگلیس در تهران کاری کرد که باعث افزایش سر و صداها شد. این سفارتخانه در ایمیلی خطاب به شرکت‌های بزرگ و برخی چهره‌های مشهور هنری و سیاسی از آنها خواست برای برگزاری جشن تولد ملکه 2500 پوند پرداخت کنند تا اسپانسر این جشن شوند یعنی برای این‌که سفارت انگلیس در تهران برای ملکه‌اش جشن بگیرد از پولدارهای ایرانی خواست حدود 40 میلیون تومان پول بدهند! که چه شود؟ ما هم نمی‌دانیم عایدی این شرکت‌ها از این اسپانسری چه بود ولی هر چه هست باعث شد خیلی‌ها صدایشان در آید و به آنها اعتراض کنند. نگاهی به بعضی از اعتراض‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی به این جشن تولد پر سر و صدا داشتیم.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۳۹

کاربران شبکه‌های اجتماعی برای انتشار پست‌های اعتراضی خود ترجیح دادند از هشتگ #تولد_ملکه استفاده کنند.
کاربری به نام یحیی، در صفحه توییتر خود با انتقاد از اسپانسرهای این مراسم نوشت: ما برای چی باید هزینه تولد ملکه انگلیس رو بدیم؟ مستعمره ملکه‌ایم؟ تحت فرمانش هستیم؟آدم اونهاییم؟ چرا وقتی اون پیرزن می‌خواد تولد بگیره از جیب این مملکت باید هزینه بشه؟!
یک ایرانی دیگر در توییتر خود نوشت: واسه تولدش از دستم کاری بر نمیاد ولی اگر بمیره قول میدم خودم براش جشن بگیرم! مثل جشن مرگ صدام...
کاربری به نام مونالیزا هم نوشت: انگلیسی‌ها شهرهاشون رو با پول نفت مسجد سلیمان ساختند و آباد کردند. کلی جنایت در حق ایران و جهان اسلام و جهان کردند حالا هم به‌خاطر تحریم‌ها و جمع شدن شرکت‌هاشون از ایران باید خود ایرانی‌ها هزینه تولد نحس ملکه شون رو بدن!
صادق نیکو، از فعالان مجازی در توییتر خود نوشت: چند سال پیش در شیراز می‌خواستند برای رهبر معظم انقلاب تولد بگیرند اما گوششان از بالا پیچانده شد. افکار عمومی هم واکنش منفی به آن خبر نشان دادند. کی می‌شود انگلیسی‌ها هم به این بلوغ فکری برسند که از پول مالیاتشان برای ملکه، تولد گرفته نشود!
عسل معین هم نوشت: کسانی که می‌گفتند پول مراسم‌های مذهبی را به فقرا بدهید الان کجا هستند که برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس از پول ایرانی‌ها را ببینند!
یکی از کاربران عکس یک کیک تولد که روی آن قطرات خون وجود دارد و دم روباهی از پشت آن بیرون آمده را به ملکه هدیه کرد!

هدیه ویژه تلویزیون به الیزابت
پنجشنبه، 23 خرداد که مصادف بود با سالروز تولد خانم ملکه و جشنی که سفارت انگلیس در تهران برای او گرفته بود، تلویزیون هم یک فیلم سینمایی ویژه برایش پخش کرد. یتیم‌خانه ایران ساخته ابوالقاسم طالبی -که روایتگر قحطی بزرگ ایران در جنگ جهانی اول و نقش انگلستان در مرگ میلیون‌ها ایرانی است - هدیه ویژه تلویزیون به ملکه بود که روی آنتن شبکه نمایش سیما رفت.
دانشجویان تجمع‌کننده مقابل سفارت انگلیس هم به مناسبت نود و سومین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم، سی‌دی فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» را به منظور یادآوری جنایت‌های دولت انگلستان علیه مردم کشورمان به وی اهدا کردند‍!

نمایشگاه تولد ملکه در حوزه هنری!
به مناسبت سالروز تولد ملکه انگلیس، نمایشگاهی با هدف نمایش خباثت‌های استعماری ۳۵۰ ساله انگلیس نسبت به ایران در سالن سلمان هراتی حوزه هنری با حضور چهره‌های سیاسی و هنری افتتاح شد. سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و برگزارکننده این نمایشگاه در مورد آن گفت: هنرمندان انقلابی در مدت زمان بسیار اندک تصمیم گرفتند تا به این موضوع پرداخته و نسبت به توطئه‌های این کشور چه در زمان گذشته که از حدود 300 سال پیش در ایران سفارت داشته و چه در زمان حال دست به تولید اثر بزنند. عنوانی که برای این نمایشگاه انتخاب شد، شعاری بود که بعد از جنگ جهانی دوم در حدود 2 میلیون نسخه در قالب پوسترهایی چاپ شد تا در کشورهای مختلف پخش شود. «آسوده باش، من ملکه‌ام» شعاری استعماری است که به سیاست‌های سیاه انگلستان در خصوص تجاوز و پایمال کردن حقوق مردم سایر کشورها می‌پردازد.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی تاکید کرد: 17 هنرمند انقلابی ظرف چند روز نزدیک 40 اثر را از سراسر ایران برای ما ارسال کردند و ما موفق شدیم در تاریخ 21 خردادماه این نمایشگاه را دایر کرده و کتاب این نمایشگاه را نیز چاپ کنیم و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. من از طریق توییتر، سفیر انگلیس را نیز به این نمایشگاه دعوت کرده و چند نسخته از کتاب و دی وی دی کاریکاتور و کارتون‌های این نمایشگاه را نیز برای سفارت ارسال خواهیم کرد.
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» می‌توانند تا 5 تیرماه به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

رضا بیهقی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها