با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله مستمری شوهر، ایام عده و جعل کارت پایان خدمت، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۲۰

استفاده از مستمری 2 شوهر
اگر زنی که از مستمری شوهرش استفاده می‌کند دوباره ازدواج کند، مستمری او قطع می‌شود و اگر شوهر دوم بمیرد مستمری هر دو شوهر به او تعلق می‌گیرد؟
بر‌اساس ماده ۲۶ آیین‌نامه قانون حمایت خانواده سال 93، ازدواج دائم همسر متوفی مانع دریافت حقوق مستمری بازماندگان زوج متوفی نمی‌باشد. صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی مکلفند در مورد همسرانی که مستمری آنها به علت ازدواج مجدد قطع شده، نسبت به برقراری مستمری قطع شده از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون اقدام کنند.
درخصوص پرسش دوم هم باید اشاره کرد، براساس ماده 27 این آئین نامه، زوجه متوفی، در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق مستمری بازماندگان به زوجه بر اثر آن، از مستمری که مبلغ آن بیشتر است برخوردار خواهد شد.
سکونت در ایام عده
آیا زن مکلف است در ایام عده در خانه شوهر سکونت کند؟
تبصره 4 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مقرر می‌دارد: در طلاق رجعی گواهی کتبی اسکان زن مطلقه در منزل مشترک، تا پایان عده الزامی است و در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق ابطال و در صورت عدم رجوع در مهلت مقرر، صورتجلسه طلاق، تکمیل و ثبت می‌شود . چنانچه بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن ترس، ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد با توجه به صراحت ماده 1115قانون مدنی، زن می‌تواند مسکن جداگانه‌ای (علی‌حده) انتخاب کند.
جعل کارت پایان خدمت
مجازات جعل کارت پایان خدمت چیست؟
در ماده 538 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس شخصا یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به‌دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از شش ماه تا یک‌سال یا به سه تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»
همچنین براساس ماده 60 قانون خدمت وظیفه عمومی (اصلاحی 1368) «کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضا، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه‌ عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب از وعظ و توبیخ و تهدید، به حبس تعزیری از یک تا پنج سال محکوم می‌شوند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها