به گزارش اشپیگل در طرح معامله قرن، خبری از دولت فلسطین نیست

قیام علیه معامله ننگ

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست مشکوک بحرین و اجرای نخستین مرحله از طرح موسوم به معامله قرن، گروه‌های فلسطینی به تکاپو افتاده اند تا با برگزاری یک تظاهرات گسترده در سطح منطقه به این نشست پاسخ دهند. بی‌تردید اگر ملت‌های مسلمان و هوادار مقاومت فلسطین نیز همراه آنان قیام کرده و با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌های متعدد به این طرح اعتراض کنند در مجموع اعتراضی جهانی شکل خواهد گرفت که توهمات صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای شان را ناکام خواهد گذاشت. در غیر این صورت، سکوت ملت‌ها و همکاری دولت‌های محور عربستان می‌تواند این طرح را به اجرا نزدیک کند .
کد خبر: ۱۲۱۰۸۹۱

به گزارش فارس و به نقل از منابع فلسطینی و اسرائیلی؛گروه‌ها و اقشار مختلف فلسطین قصد دارند در اعتراض به برگزاری نشست بحرین و مطرح شدن طرح معامله قرن، تظاهرات گسترده‌‌ای در روزهای آتی برگزار کنند. این اعتراضات همزمان با 25 و 26 ژوئن (چهارم و پنجم تیر) خواهد بود که قرار است نشست اقتصادی مرتبط با طرح معامله قرن در بحرین برگزار شود. به همین منظور نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین، سازمان‌های جامعه مدنی و شخصیت‌های مستقل فلسطینی از همه اقشار مردم خواسته‌اند در اعتراض به برنامه صلح ترامپ و نشست اقتصادی بحرین در این تظاهرات شرکت کنند.
«واصل ابو یوسف» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این زمینه گفت که فلسطینی‌ها باید مبارزه علیه «معامله قرن» را انجام دهند و سیاست‌های آمریکا را محکوم کنند.جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای به برگزاری نشست اقتصادی آتی در بحرین واکنش نشان داده و اعلام کرد این اقدام باعث تضییع بیشتر حقوق فلسطینیان می‌شود. عربستان و امارات از جمله کشورهای جهان عرب هستند که برای حضور در نشست بحرین اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی گزارش‌ها همچنین از حضور «قطر» در این نشست حکایت دارد.
طرح داماد
«معامله قرن» طرحی از جانب جراد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست که قصد دارد به جدال ۷۰ ساله میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان پایان دهد. محور مرکزی این طرح «صلح برای رفاه» است، اما اسرائیلی‌ها با این طرح موافق و فلسطینیان مخالف آن هستند .
اشپیگل آنلاین، سایت اینترنتی روزنامه آلمانی اشپیگل مقاله‌ای با عنوان طرح داماد منتشر کرد. در بخش آغازین این مقاله که توسط دومینیک پترز و کریستف زودو تهیه شده، آمده است: «در سال ۱۹۹۳ رهبر وقت جنبشآزادیبخش فلسطین، یاسر عرفات، به طور رسمی پذیرفت که دولت اسرائیل از بین نخواهد رفت. اکنون جانشین او، محمود عباس، باید بپذیرد که کشوری به نام فلسطین ایجاد نخواهد شد.»
به گزارش این منبع، عنوان معامله قرن را دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای طرح داماد خود، جرارد کوشنر، انتخاب کرده است. ترامپ که در وهله نخست یک بازرگان موفق است تلاش می‌کند معامله‌هایی را انجام دهد که عظیم باشند و نام او را در تاریخ ثبت کنند. به همین دلیل هم با معامله هسته‌ای با ایران مخالف است و می‌خواهد با ایران توافق گسترده‌تری انجام دهد و پیشتر هم گفته بود که قصد دارد با کره شمالی بزرگ‌ترین توافق را منعقد کند.
خداحافظی با کشور فلسطین
در ادامه مقاله به نقل از دولت آمریکا تاکید شده است که در طرح داماد ترامپ و دو همکار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، چیزی به نام کشور مستقل فلسطین در نظر گرفته نشده است. کوشنر پیشتر در این باره گفته بود: «وقتی ما از دو کشور مستقل حرف می‌زنیم برای دو طرف به یک معنا نیست و هر کدام‌شان تصورات خود را دارند.» از دید فلسطینی‌ها، آمریکا با چنین طرحی بیش از پیش اعتبار خود را از دست می‌دهد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح کوشنر را معامله بی‌شرمی خوانده و گفته است که این طرح به درک واصل خواهد شد. حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز با معامله قرن مخالفند. برخی از کشورهای منطقه، از جمله ایران و اردن هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.
با این حال برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی، امارات و بحرین با این طرح موافق بوده و طبق دستورات واشنگتن از آن حمایت می‌کنند. حتی روز گذشته شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از فشار کاخ سفید بر برخی کشورهای منطقه برای مشارکت در نشست منامه خبر داد و گفت: آمریکایی‌ها نگران مشارکت مصر و اردن بوده و تاکنون با وجود فشارهای سنگین کاخ سفید این کشورها مشارکت خود در نشست بحرین را اعلام نکرده‌اند.
هدف نشست بحرین
در ادامه گزارش اشپیگل آنلاین آمده است که اواخر ژوئن سال جاری ایالات متحده و چند کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس یک کارگاه آموزشی اقتصادی با عنوان صلح برای رفاه در بحرین برگزار می‌کنند. در این کارگاه قرار است به فلسطینیان نشان داده شود که برای آنان چه توانایی اقتصادی بالقوه‌ای در طرح نهفته است؛ البته هنوز منافع اقتصادی‌ای که از جانب کشورهای عربی در اختیار آنان گذاشته می‌شود معلوم نیست و کسی روشن نکرده این کشورها در ازای کمک اقتصادی به فلسطینیان چه امتیازاتی دریافت می‌کنند. به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این طرح سرانجامی نخواهد داشت. به نوشته اشپیگل: «ایده این طرح از بنیامین نتانیاهو بوده است». براساس دیدگاه‌های نتانیاهو قرار است تمام شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری تحت حاکمیت اسرائیل درآمده و فلسطینی‌ها پایتخت خود را در منطقه ابودیس قرار دهند. به موجب این طرح همچنین قرار است کرانه باختری زیر نظر اردن و غزه زیر نظر مصر اداره شود. اجرای طرح معامله قرن به معنای پایان دادن به مساله‌ای به نام فلسطین است .

شکایت به دادگاه لاهه
وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد علیه اظهارات سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به دادگاه لاهه شکایت می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه فلسطین اظهارات دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل مبنی بر حق رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را به‌شدت محکوم کرده و آن را امتداد سیاست کاملا جانبدارانه دولت آمریکا از اشغالگری و سیاست‌های استعمار گرانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی ‌دانست. وزارت خارجه فلسطین همچنین گفته است این موضوع را به دلیل دیدگاه نژادپرستانه و تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و توطئه علیه ملت فلسطین در دادگاه بین‌المللی لاهه بررسی خواهد کرد. فریدمن چند روز پیش در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز در اظهارنظر نسبت به اعلام قبلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌های یهودی در کرانه باختری مدعی شده بود: «به اعتقاد من بر اساس شرایط معین اسرائیل حق حفظ برخی شهرک‌های کرانه باختری را دارد». این اظهارات به معنای حمایت مطلق آمریکا از اسرائیل برای تصاحب زمین‌های فلسطینی و نیز اجرای طرح موسوم به معامله قرن است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها