کد خبر: ۱۲۱۰۴۰۵

ازن درمانی یا درمان بیرون‌زدگی دیسک با تزریق ازن روشی ساده، کم‌هزینه و موثر است که در درمان فتق دیسک کمر یا گردن کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. این روش به‌عنوان یک عمل کم‌تهاجم توسط وزارت بهداشت و درمان پذیرفته شده و در کتاب تعرفه‌های درمانی کد مستقل دارد و به‌عنوان یک روش علمی مناسب در درمان دو سوم دیسک‌های خفیف تا متوسط جایگزین مناسبی برای جراحی دیسک در حال انجام است. ازن گازی است که از تغییر مولکولی اکسیژن ایجاد می‌شود و دستگاه‌هایی که به‌عنوان ژنراتورهای طبی ازن استفاده می‌شود مشخصات استاندارد تعریف شده‌ای جهت تولید این گاز با دقت ماکروگرم در لیتر دارد. درمان دیسک با تزریق غلظت خاصی از این گاز به داخل دیسک انجام می‌شود‌. ورود این گاز به قسمت مرکزی دیسک سبب ایجاد تغییرات شیمیایی می‌شود که در دو تا چهار هفته بعد از تزریق با ایجاد فشار منفی در داخل دیسک سبب جمع شدن قسمت بیرون‌زده دیسک و درمان علائم سیاتیک می‌‌شود.
نکات مهم در ازن درمانی دیسک
تزریق ازن به داخل دیسک در اتاق عمل و با وسیله تصویر‌برداری به‌نام فلوروسکوپ و توسط پزشک فوق‌تخصص درد انجام می‌گیرد و هرگونه تزریق دیگری در ناحیه عضلات یا اطراف ستون مهره‌ها که در مطب انجام می‌شود سوءاستفاده از عنوان ازن درمانی است و ازن درمانی دیسک محسوب نمی‌شود.
ازن درمانی دیسک در یک جلسه انجام می‌شود و فقط در 10 درصد بیماران نیاز به تکرار دارند پس هرگونه روش درمانی به‌نام ازن درمانی که با تزریق دیسک در جلسات متعدد است، جنبه علمی ندارد .
تزریق ازن یک روش درمانی است و به‌عنوان روش تسکینی استفاده نمی‌شود.
این کار در کلینیک درد و در اتاق عمل و با انجام بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، انجام این عمل هیچ‌گونه عارضه جانبی یا آسیب به بافت‌های بدن را به همراه ندارد.
دو سوم بیماران مبتلا به دیسک کمر می‌توانند از این روش به‌عنوان یک درمان کم‌تهاجم قبل از اقدام به جراحی استفاده کنند.
پزشک بعد از مراجعه مبتلایان به بیماری دیسک به درمانگاه‌های درد می‌تواند راهکارهای غیر‌جراحی مانند ازن درمانی، عمل دیسک با لیزر یا دیسکوژل را برای جلوگیری از انجام جراحی باز مطرح کند.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها