نظامیان بعد از شرکت در اجلاس مکه اعتراضات را به خاک و خون کشیدند

سرکوب رو به «سعود»

پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان شورای نظامی حاکم بر سودان و نمایندگان گروه‌های معترض در این کشور، ناگهان ارتش سودان با یک‌کودتای آشکار اقدام به قلع و قمع معترضان کرد و طی هفته گذشته خونین‌ترین روزها را برای این کشور رقم زد. کودتایی که به نظر می‌رسد درست بعد از مشارکت نظامیان سودان در کنفرانس مکه حاصل شده باشد و در واقع آنها از ریاض دستور سرکوب مردم را بدست آورده باشند. از آنجا که این حملات با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهانی مواجه شد نظامیان اعلام کردند حاضرند دوباره به میز مذاکره با مخالفان بازگردند اما آیا چنین مذاکره‌ای در کار خواهد بود؟
کد خبر: ۱۲۱۰۲۸۳

به دنبال سرکوب شدید معترضان طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته که در جریان آن دست‌کم صد نفر از معترضان کشته شدند، کمیسیون اتحادیه آفریقا به اتفاق آرا عضویت سودان در این اتحادیه را تا زمان انتقال قدرت به حکومت مردمی منتخب تعلیق کرد. به دنبال آن روز گذشته آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی روانه خارطوم شد تا با میانجیگری خود بتواند یک بار دیگر روند مذاکرات را در این کشور به جریان بیندازد. وی در راس هیاتی عالی رتبه مرکب از رئیس ستاد مشترک و وزیر خارجه و مشاور امنیتی نخست وزیر اتیوپی روانه سودان شد به این امید که بتواند علاوه بر مقامات شورای نظامی با رهبران گروه‌های معترض نیز گفت‌وگو کند.
مذاکره بی‌مذاکره
این در حالی است که ائتلاف «قوی اعلان الحریه و التغییر» ضمن رد هر گونه مذاکره با «شورای نظامی» سودان تأکید دارد چنین دعوتی برای مذاکره، اهانت به کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند. این ائتلاف روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «هرگز بازگشتی به مذاکره با شورا[ی نظامی] وجود ندارد»، این ائتلاف یک بار دیگر تحویل حکومت انتقالی به صورت کامل به افراد غیر‌نظامی را خواستار شد و گفت باید شبه‌نظامیان جنجوید فورا منحل شده و سلاح‌های آنان به ارتش تحویل داده شود. جنجوید شبه‌نظامیانی هستند که رهبری آنها را فردی به نام محمد حمدان دقلو معروف به حمدتی به‌عهده دارد و از دوران عمرالبشیر فعالیت خود را برای سرکوب معترضان در دارفور شروع کرده بود. ائتلاف معترضان سودانی می‌گویند عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی و معاون وی حمید تی موانع اصلی برسر ایجاد حکومتی غیر‌نظامی در سودان هستند و باید هرچه زودتر کناره‌گیری کنند.
حملات هفته گذشته نظامیان به معترضان بی‌سلاح و بی‌دفاع تا حدی هولناک بود که هشت کشور اروپایی با اعتراض نسبت به این درگیری‌ها از رئیس شورای نظامی خواستند بلافاصله مذاکرات با مخالفان را از سر بگیرد. در یک خبر تکان‌دهنده معترضان گفتند حدود 40 جنازه را از رود نیل خارج کرده اند. این مساله نشان می‌دهد که قصد نظامیان فقط سرکوب عده‌ای از معترضان تجمع کرده در مقابل ستاد فرماندهی ارتش نبوده، بلکه آنها قصد داشته‌اند با یک کشتار هولناک به طور کلی مخالفان را به خانه‌های خود روانه کرده و تومار اعتراضات در این کشور را درهم پیچند.
دست‌های پنهان سعودی - اماراتی
22 فروردین گذشته بود که بعد از دو ماه اعتراضات خیابانی عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سابق این کشور با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک‌شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان قدرت را به دست گرفت. از آنجا که این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت و رئیس شورای نظامی اخیرا در اجلاس‌های مکه نیز حضور داشت و از سوی عربستان پشتیبانی شد به جای تحویل قدرت به غیرنظامیان اقدام به کودتا علیه انقلاب مردم سودان کرد. کشتار هفته گذشته خارطوم درست بعد از سفر رئیس شورای نظامی سودان به عربستان و حضور در اجلاس مکه صورت گرفت و نشان داد که این شورا دستورات جدیدی از مقامات سعودی دریافت کرده است. کودتای اخیر در سودان را باید در نتیجه دخالت مستقیم سعودی‌ها و اماراتی‌ها در تحولات کشور سودان دانست و قبل از هرچیز انگشت اتهام را به سوی آنان دراز کرد. زیرا تا پیش از سفر نظامیان به مکه آنها شیوه‌ای مسالمت‌آمیز با معترضان داشتند و بر سر تعداد کرسی‌های‌شان در یک شورای انتقالی مشغول چانه‌زنی بودند.
با برکناری عمرالبشیر ابتدا، عوض بن عوف، رئیس شورای انتقالی سودان شد. این شورا بر سپردن کشور به‌دست غیرنظامیان تاکید می‌ورزید و برای مثال ژنرال عمر زین العابدین، یکی از اعضای پرنفوذ آن در جریان یک کنفرانس خبری در خارطوم گفت حاکمان جدید هدف‌شان سپردن دولت آینده این کشور به دست غیرنظامیان است. وی ضمن دادن وعده برای تشکیل دولتی متشکل از غیرنظامیان همچنین تصریح کرد به زودی باب گفت‌وگو و مذاکره با همه گروه‌های سیاسی در کشور گشوده خواهد شد، اما بعد از مدت کمی ژنرال عوض بن عوف، رئیس شورای انتقالی استعفا داد و به جای او عبدالفتاح برهان به عنوان ریاست این شورا معرفی شد. از همان زمان بود که تحولات سودان نیز مسیر جدیدی را در پیش گرفت و نظامیان نه‌تنها حاضر به کوتاه آمدن در برابر غیرنظامیان نشدند بلکه به فکر احیای دوباره قدرت نظامیان مانند دوران رژیم عمرالبشیر افتادند.
رفت و آمدهای ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامیان به کشورهای عربستان و امارات نیز در تشدید مواضع نظامیان در برابر مردم معترض سودان موثر بوده است. وی یک هفته قبل از سفر به مکه و شرکت در دو اجلاس ضد‌ایرانی در عربستان، به ابوظبی سفرکرده و مورد استقبال مقامات اماراتی ازجمله شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی قرار گرفته بود. بن زاید همان فردی که گفته می‌شود با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دست در دست هم مشغول توطئه‌گری علیه کشورهای منطقه ازجمله سودان هستند.

تلاش برای نجات بشیر و همکاران

روز گذشته پلیس سودان از حمله به زندان کوبر و تلاش برای آزادی کردن عمرالبشیر و سران نظام سابق خارطوم خبر داد. به گزارش تسنیم، زندان کوبر در استان خارطوم واقع بوده و بیشتر سران نظام سابق سودان از جمله عمرالبشیر در آن به سر می‌برند. در این حمله صد نفر از مردان مسلح وابسته به نظام عمرالبشیر شرکت داشتند که نیروهای امنیتی موفق شدند تعدادی از آنان را دستگیر کنند. مهاجمان می‌خواستند محل نگهداری پرونده متهمان را به آتش بکشند و زندان کوبر را ویران کنند و مجرمان را فراری دهند که این اقدام با شکست روبه‌رو شد. بدیهی است حمله به زندان کوبر نقض صریح قانون است و کسانی که در این عملیات شرکت داشتند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. به دلیل شرایط امنیتی کنونی سازمان ملل اعلام کرد برخی از کارکنان خود را از این کشور خارج کرده است. این افراد مشغول ارسال کمک‌های بشردوستانه و نظارت بر روند صلح در دارفور بودند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها