با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله پنچر کردن خودرو، مهر المتعه و خرید مدت زندان، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۵۸

پنچر کردن خودرو
همسایه‌ای مقابل خانه‌ام پارک کرده بود و من خودرویش را پنچر کردم. حالا رفته از من شکایت کرده در حالی که برچسب پارک مساوی است با پنچری را روی در پارکینگ چسبانده‌ام او می‌تواند شکایت کند؟
برخی مالکان معترض که اغلب جای پارک در کوچه شان کم است، به نصب برچسب «پارک کنید، پنجر می‌شوید»، روی در پارکینگ اقدام می‌کنند و با این اعلام به نوعی خود را مجاز به پنچر یا کم کردن باد لاستیک ماشین یا موتورسیکلت پارک شده می‌دانند و گاهی نیز تهدید خود را عملی می‌کنند. باید بگویم چنین عملی می‌تواند از مصادیق تخریب موضوع ماده 677 قانون مجازات اسلامی‌قلمداد شود که حداقل مجازات آن شش ماه حبس است.
مهر المتعه
منظور از مهر المتعه چیست؟
بر اساس ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، در صورتی که مهر در زمان عقد ذکر نشده باشد و بعد از عقد هم مهر تعیین نشود چنانچه مرد زن را طلاق دهد در حالی که هنوز نزدیکی صورت نگرفته باشد، زن مستحق دریافت مهرالمتعه است. البته باید توجه داشت در صورتی که دلیل جدایی زوجین فوت یا فسخ نکاح باشد، این مهر به‌عهده مرد نخواهد بود.

خرید مدت زندان
من به‌خاطر ارتکاب جرمی به زندان محکوم شده‌ام. آیا می‌توانم مدت زندانم را بخرم؟
در پرسش خود به میزان حبس و نوع جرم اشاره‌ای نکرده اید اما باید در توضیح پرسش شما اعلام کنم، مرتکبان جرایم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها سه ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند. همچنین براساس قانون 27 مجازات اسلامی‌برای هر روز زندان، 30 هزار تومان درنظر گرفته شده که این مبلغ هر سه سال یک بار با توجه به تورم تغییر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها