ایرانی‌های روزه‌دار همگام با سایر مسلمانان جهان در آخرین جمعه ماه رمضان با حضور در خیابان‌ها آرمان فلسطین آزاد و نفی «معامله قرن» را فریاد زدند

مقابله با معامله

امسال نیز مانند سال‌های گذشته راهپیمایی روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در سراسر ایران اسلامی برگزار شد. ولی مراسم امسال از ویژگی خاصی برخوردار بود. در شرایطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه عوامل منطقه‌ای خود در پی اجرایی کردن گام به گام پروژه معامله قرن بودند ملت ایران به همراه سایر کوشندگان عرصه محور مقاومت همچنان پرچم ضداستکباری و ضد صهیونیستی را برافراشته نگه داشتند. این پرچم که چهار دهه قبل با فرمان تاریخی امام خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در کشورمان به اهتزاز درآمد کمی بعد در قالب صدای واحدی در کل سرزمین‌های اسلامی شنیده شد و هر سال شاهد برگزاری شکوهمند این راهپیمایی در ایران و همه کشورهای مسلمان هستیم. نکته قابل تامل این‌که با وجود همه سروصداهای تبلیغاتی غرب برای جاانداختن موضوع معامله قرن، رونمایی این طرح به خاطر ناکامی‌های قضایی و حقوقی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه به زمانی نامعلوم موکول شد. از همان آغازین روزهایی که زمزمه‌های مشمئزکننده‌ای از سوی غرب، آمریکا و اسرائیل برای پیاده کردن طرح معامله قرن به گوش رسید، در ایران این طرح و نقشه به مثابه طنزی تلخ و محکوم به شکست تلقی شد. راهپیمایی روز قدس در چنین شرایطی برگزار شد. مردم روزه‌دار ایران اسلامی امسال لحظاتی قبل از شروع رسمی راهپیمایی در محل‌های مورد نظر حاضر شدند.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۰۸

معامله قرن، ورشکستگی قرن است
حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان که همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس از تقاطع خیابان فردوسی در مسیر راهپیمایی گسترده و پرشور مردم تهران قرار گرفت، با اشاره به این‌که روز قدس در تاریخ انقلاب اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: روز قدس روز تقابل همه مسلمانان در برابر متجاوزین عالم است و پیام قدس این است که فلسطین برای همیشه زنده بوده و قدس از آن مسلمانان است.
وی با بیان این‌که دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه‌های جدیدی علیه قدس طراحی کرده‌اند که البته به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید موضوع معامله قرن نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

نابودی ظلم ، حتمی است
آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در راهپیمایی روز قدس در شهر بیرجند حضور پیدا کرد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حضور با‌شکوه مردم در این راهپیمایی، پیام حتمیت آزادی قدس برای دوستداران انقلاب و جبهه انقلاب دارد. وی با بیان این‌که اراده پولادین ملت با پشتوانه مردمی نابودی حتمی ظلم را به دنبال دارد، افزود:‌ استکبار و دشمن از بین رفتنی‌اند؛ حاکمیت اراده الهی حتمی بوده و تحقق آن امری قطعی است.
رئیسی افزود: اراده پولادین مردم با حضور گسترده پیام‌های زیادی دارد و این حضور برای دشمن و استکبار به‌خوبی قابل دیدن است.‌ وی با بیان این‌که معامله قرن تبدیل به مقاومت قرن می‌شود، بیان کرد: شما این امر را حتمی بدانید زیرا با توجه به این اجتماع باشکوه و با بصیرت که امت اسلامی دارند، معامله قرن تبدیل به مقاومت قرن می‌شود.

آمریکا دلال معامله قرن است
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز قدس گفت: امروز روز قدس است و از ۱۶ مرداد سال ۵۸ که رهبر کبیر انقلاب، جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس نامیدند، ملت ایران از هویت اسلامی قدس شریف دفاع کردند. بدون تردید این ابتکار امام خمینی‌(ره) یک ابداع متفکرانه بود که باعث شد شعله‌های محبت مسلمانان نسبت به قدس شریف جلوی توطئه‌ها را بگیرد.
لاریجانی عنوان کرد: امسال قدری شرایط از چند جهت متفاوت است، یکی توطئه‌های پیچیده‌ای که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند، دوم، شفاف شدن صحنه و سوم، قوی‌تر شدن جبهه مقاومت.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس با حمایت آمریکا، توهین به همه مسلمانان است.

انزجار جهانی از طرح‌های عبری ، عربی ، غربی
همزمان با روز جهانی قدس، مردم کشورهای مختلف در حمایت از ملت فلسطین به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه خبری روداو از راهپیمایی پرشور مردم بغداد در روز جهانی قدس خبر داد. طبق اعلام این پایگاه، نیروهای الحشد الشعبی نیز در این راهپیمایی‌ها در خیابان‌های بغداد، پایتخت عراق حضور یافته‌اند. مردم بحرین هم با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با برگزاری نشست معامله قرن در کشورشان اعلام و بر حق حاکمیت فلسطینی‌ها بر سراسر سرزمین اشغال شده تاکید کردند. مردم منطقه کشمیر نیز در حمایت از مردم فلسطین به خیابان آمدند.
روز جهانی قدس همزمان با دیگر شهرهای جهان دیروز در شهر مزار شریف در شمال افغانستان برگزار شد. ده‌ها نفر از شیعیان و اهل سنت شهر مزار شریف کنار یکدیگر با در دست داشتن پرچم فلسطین با حضور در خیابان مرکزی این شهر حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند. راهپیمایان با سردادن شعارهای زنده باد فلسطین، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از رژیم صهیونیستی و حامیان آن اعلام تنفر و انزجار کردند. سوریه نیز مانند سایر کشورهای اسلامی شاهد تظاهرات گسترده در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت فلسطین بود. خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد تظاهرات دمشق بسیار گسترده بوده و‌ شمار زیادی از مردم این شهر در آن حضور داشته‌اند. مسلمانان تانزانیا هم در دفاع از خواهران و برادران فلسطینی خود در روز قدس راهپیمایی کردند. گروهی از اعضای حزب اسلام در جمهوری آذربایجان همزمان با روز جهانی قدس در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی در باکو تجمع کردند. روزه داران شرکت کننده در تجمع اعتراضی به سیاست اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ضدقدس شریف اعتراض کردند و شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی سردادند. تجمع کنندگان شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، «قدس اولین قبله گاه مسلمانان است» سردادند.

راهپیمایی روز قدس در قاب رسانه‌های جهان
با آغاز راهپیمایی روز جهانی قدس در ایران، رسانه‌های مختلف بین‌المللی به پوشش خبری این رخداد باشکوه پرداختند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد تظاهرات امسال در حالی برگزار می‌شود که دولت ترامپ در تلاش برای ارائه یک طرح صلح است که جزئیات آن هنوز مشخص نیست. دولت ترامپ قصد دارد در ارتباط با این طرح، یک نشست اقتصادی را در ماه ژوئن در بحرین برگزار کند، اما مقامات فلسطینی می‌گویند در این نشست شرکت نخواهند کرد.
شبکه یورونیوز نیز با بازتاب راهپیمایی روز جهانی قدس نوشت: ایرانی‌ها و عراقی‌ها امروز در حمایت از فلسطینی‌ها و مخالفت با طرح صلح ترامپ برای خاورمیانه، دست به راهپیمایی زدند.
شبکه فاکس‌نیوز آمریکا هم در گزارشی اعلام کرد: ایرانی‌ها همسو با مردم سراسر خاورمیانه همزمان با تلاش ترامپ برای ارائه طرح صلح خود در آخرین جمعه ماه رمضان به خیابان‌ها آمدند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز با بازتاب راهپیمایی روز قدس در ایران نوشت: شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌های روز قدس در شهرهای مختلف ایران، معامله قرن و نشست بحرین درخصوص فلسطین را محکوم و اعلام کردند تنها راه آزادسازی فلسطین، مقاومت است.
الجزیره مباشر نیز با پخش تصاویری از راهپیمایی مردم ایران اعلام کرد: زنان، مردان، کودکان و نوجوانان در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.
شبکه تلویزیونی المسیره یمن همزمان با روز جهانی قدس تصاویری از راهپیمایی مردم شهرهای مختلف ایران را به این مناسبت پخش کرد. در این تصاویر، راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه آمریکا، اسرائیل و معامله قرن شعار می‌دادند.
خبرگزاری شینهوای چین هم گزارش داد صدها هزار ایرانی در سراسر این کشور روز قدس را گرامی داشتند.
روسیا الیوم نیز نوشت: راهپیمایی امسالِ روز قدس با شعار «شکست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین» در تهران و سایر شهرهای ایران برگزار شد.
پایگاه خبری لبنان ۲۴ هم با بازتاب حضور یهودیان ایران در راهپیمایی روز قدس نوشت: یهودیان در ایران کنار دیگر مردم ایران در راهپیمایی شرکت کردند.
روزنامه ینی شفق ترکیه با پوشش اخبار روز قدس در ایران گزارش داد: ایرانی‌ها در تظاهرات خود ضمن حمایت از فلسطین، معامله قرنِ ترامپ را رد کردند.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: صدها هزار ایرانی با گرامیداشت روز جهانی قدس، طرح صلح رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن را محکوم کردند.
راهپیمایی روز قدس همچون گذشته در رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. در همین ارتباط، پایگاه اینترنتی تایمز اسرائیل با اشاره به راهپیمایی روز قدس در ایران نوشت: راهپیمایان ایرانی آدمک‌های ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در تظاهرات سالانه ضد اسرائیلی به آتش کشیدند.

حاشیه‌هایی همتراز متن

راهپیمایان روز جهانی قدس با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان معامله قرن ممنوع با سیاست‌های جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر به رسمیت نشناختن حق بازگشت آوارگان فلسطینی، انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس شریف و به رسمیت نشناختن حق مالکیت مردم غزه مخالفت کردند. به گزارش مهر، راهپیمایان روز جهانی قدس با در دست داشتن پلاکاردهایی همچون «به‌زودی در قدس نماز جماعت می‌خوانیم»، «من فلسطینی نیستم اما مسلمانم» و «فلسطین برای فلسطینی‌ها» انزجار خود را از سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به تصویر کشیدند.
در حاشیه مراسم راهیپمایی روز جهانی قدس ماکت موشک ذوالفقار در تهران به نمایش درآمد. موشک ذوالفقار نخستین موشک سوخت جامد با برد ۷۰۰ کیلومتر است که قادر است اهداف مورد نظر را به صورت نقطه‌ای منهدم کند.
به گزارش فارس، هموطنان کلیمی‌مان هم دوشادوش سایر مردم در راهپیمایی روز قدس حضور پیدا کردند. هموطنان کلیمی در تهران از خیابان فلسطین و از مقابل کنیسه ابریشمی به جمع راهپیمایان پیوستند. همزمان با تهران هموطنان کلیمی ما در اصفهان، شیراز و کرمانشاه در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.

فلسطین برای همه مردم فلسطین
در پایان راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس، قطعنامه پایانی این راهپیمایی قرائت شد. در بخش‌هایی از متن این قطعنامه آمده است: با گذشت 40 سال از ابتکار معجزه‌گونه امام راحل عظیم‌الشأن، همچنان آزادی قدس شریف با رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست و تلاش برای محو غده سرطانی اسرائیل را آرمان بلند جهان اسلام دانسته، حمایت همه‌جانبه خود از جبهه مقاومت و مقابله جدی با نقشه‌های شوم رئیس‌جمهور احمق و هیأت حاکمه آمریکا علیه کشورهای اسلامی را اعلام و توطئه رذیلانه موسوم به معامله قرن، سرسپردگی سران مرتجع برخی از کشورهای عربی در تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و غاصب قبله اول مسلمین و نشست به ظاهر اقتصادی صهیونیستی - آمریکایی در منامه بحرین را شدیدا محکوم می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها