درباره 3 کتاب از نویسنده‌ای جوان و طنزپرداز که توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند

دعوتید به صرف سه‌گانه آب‌نباتی

کد خبر: ۱۲۰۸۹۳۷

صدای ا... اکبر اذان که بلند می‌شود، هیچ‌چیز بیشتر از یک تکه شیرینی از هر نوعش که باشد، به دل نمی‌نشیند اما شیرینی‌ها یا بهتر بگویم آب‌نبات‌های مهرداد صدقی را باید بعد از افطار و سر فرصت خواند و از موقعیت‌های جذابش لذت برد.
سه کتاب اخیر این نویسنده جوان با نام‌های «آب‌نبات هل‌دار»، «آب‌نبات پسته‌ای» و «آب‌نبات دارچینی» از سوغاتی‌های شهر بجنورد است که زادگاه نویسنده است و ماجراهایشان را همانجا درباره شخصیتی به نام محسن روایت می‌کند. چند ویژگی مهم در این کتاب‌ها وجود دارد که بهانه‌ای شده برای نوشتن درباره آنها و معرفی این کتاب‌ها؛ اول این‌که داستان‌های این سه‌گانه بومی است و ماجراهایی را از منطقه جغرافیایی خاصی روایت می‌کند.
دوم این‌که شخصیت اصلی و قهرمان این قصه‌ها نوجوانی است که برای هر مخاطبی می‌تواند ملموس و آشنا باشد چه بسا برای کسی که در فرهنگی بسیار متفاوت رشد کرده باشد. سومین دلیل برای توجه ویژه به سه‌گانه مهرداد صدقی، طنز شیرین و دل‌نشینی این قصه‌هاست که گاهی از دل مسائل بسیار بسیار جدی بیرون می‌زند و لبخند به لب خواننده کتاب می‌نشاند.

درباره آب‌نبات‌های صدقی
«آب نبات پسته‌ای» و «آب نبات هل‌دار» و «آب‌نبات دارچینی» ماجراهای پسربچه‌ای بازیگوش و سربه‌هوا و البته زبان‌دراز به نام محسن را روایت می‌کند که مثل هر کودک دیگری به مرور رشد می‌کند و قدم به‌دنیای نوجوانی می‌گذارد و باز مثل هر بچه دیگری گاهی شکمو می‌شود، گاهی دروغ می‌گوید و موقعیت‌هایی پدید می‌آورد که معمولا کار دستش می‌دهد و لبخند به لب خوانندگان کتاب می‌نشاند.
در این داستان‌ها، نویسنده به جزئیات توجه ویژه دارد. به این‌که مردم چه می‌پوشیدند، چه می‌خوردند، چه گوش می‌دادند و چه اتفاقات تلخ و شیرینی در دهه‌های 60 و 70 برایشان رخ می‌داد.
«آب نبات دارچینی» تا امروز آخرین کتاب از این سه‌گانه است اما بعید نیست که مهرداد صدقی باز هم دست به قلم شود و سراغ انواع آب‌نبات‌های دیگر برود.
هر چه باشد تا امروز کتاب‌هایش مورد توجه قرار گرفته و به عنوان نمونه کتاب «آب‌نبات هل‌دار» او برنده چهاردهمین جشنواره ادبیات شهید حبیب غنی‌پور و کتاب سال خراسان شمالی شده است و اگر جزو میلیون‌ها بیننده برنامه خندوانه بوده‌اید، حتما می‌دانید که در سری دوم بخون و ببر خندوانه معرفی و خواندنش به مسابقه گذاشته شده بود.
البته از مهرداد صدقی، کتاب‌های دیگری پیش از این سه‌گانه وارد بازار کتاب شده که از آن جمله می‌توان به «نقطه، ته‌خط»، «مغزنوشته‌های یک جنین» و «رقص با گربه‌ها» اشاره کرد. او در آثارش بیشتر از هر چیز موقعیت‌سازی می‌کند و تا حدامکان از طنز کلامی فاصله می‌گیرد.

منصور ضابطیان درباره آب‌نبات‌ها چه می‌گوید؟
این کتاب‌ها را با لهجه بخوانید

سه کتاب آب‌نباتی مهرداد صدقی را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است و در پایگاه خبری این ناشر، فیلمی منتشر شده از منصور ضابطیان که خاطره آشنایی‌اش را با مهرداد صدقی تعریف می‌کند.
ضابطیان توضیح می‌دهد، روزی روزگاری در اتاق فرمان برنامه رادیو هفت در شبکه آموزش مشغول به کار بود که یکی از همکارانش کتابی به او داد و گفت: بخوان و نظرت را بگو. ضابطیان به خاطر ندارد که کدام کتاب مهرداد صدقی بود، اما یادش هست که توجهش به قلم و روایت نویسنده جلب شد تا آنجا که تصمیم گرفت با او تماس بگیرد و پیشنهاد همکاری بدهد.
مهرداد صدقی از آزمون نوشتن برای تلویزیون هم سربلند بیرون آمد چون بر اساس توضیحات ضابطیان، نوشتن طنز بدون اشاره به موضوعات سیاسی، جنسی، لطیفه‌ها و شوخی‌های هر‌روزه مردم کار ساده‌ای نیست و از آن سخت‌تر نوشتن طنز برای تلویزیون است که صدقی خیلی خوب از پس آن برآمد.
ضابطیان به خودش گفته بود اگر نوشته‌های صدقی در تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد یعنی او خیلی خوب کارش را بلد است و چنین هم شد. این نویسنده جوان توانسته بود داستان‌ها و روایت‌های جذاب بنویسد و مردم را بخنداند. به اعتقاد ضابطیان، طنز در موقعیت مهم‌ترین ویژگی کتاب‌های مهرداد صدقی است و البته توجه این نویسنده جوان به فرهنگ بومی زادگاهش را ستایش می‌کند.
تهیه‌کننده و مجری برنامه «رادیو هفت»، توجه به فرهنگ خراسان شمالی را مد‌نظـــــــر قـــــرار داده و تـــاکید می‌کند: وقتـی خودش آن را می‌خوانــــد به خوبی می‌توانیــــــــــد لهجه خراسان شمالی را در آن پیدا کنید و حسابی لذت ببرید. به نظرم باید کتاب‌های مهرداد صدقی را با لهجه خواند.

 

باران حیدری
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها