گزارش جام‌جم از برخورد صداوسیما با هرگونه وحدت‌شکنی و تفرقه‌افکنی در رسانه ملی

پخش زنده «وحدت»

نیمه رمضان و روز میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) بود. به روال مرسوم شبکه‌ها در ایام ولادت و شهادت اهل بیت علیهم‌السلام، شبکه پنج تلویزیون تصمیم گرفت گزیده‌ای از مراسم مولودی‌خوانی یکی از هیات‌های تهران را پخش کند اما این بار به جای برنامه ضبطی، بنا شد به صورت زنده مراسم این هیات پخش شود.یکی از بی‌حاشیه‌ترین هیات‌های تهران هم برای جلوگیری از حاشیه‌های احتمالی این اقدام برای پخش زنده انتخاب شد، اما ... اما اتفاقی که مدیران شبکه پنج فکرش را نمی‌کردند رخ داد. در میانه مراسم، مداحی از بیرون هیات میکروفن گرفت و بدون آن‌که بداند سخنانش از آنتن زنده تلویزیون برای میلیون‌ها هموطن مسلمانش پخش می‌شود، اقدامی ناشایست که رهبری بارها و بارها علیه آن صحبت کرده بودند انجام داد و باعث جریحه‌دار شدن احساسات برادران و خواهران اهل سنت شد. کار از کار گذشت و ایده مدیران شبکه پنج برای پخش زنده مراسم هیات‌ها، دستاویزی برای آنانی شد که شبانه‌روز در پی انداختن طرح‌هایی نو برای تفرقه‌افکنی میان مسلمین هستند. از سوی دیگر دلسوزان نیز با گلایه از این اتفاق، خواستار جبران این واقعه شدند.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۷۶

ریختن آب روی آتش
با پخش ناخواسته این سخنان تفرقه‌افکن در تلویزیون، اقدامات مختلفی برای جلوگیری از تبعات آن صورت گرفت. قوه قضاییه، مداح خاطی را به دادسرا احضار و او را به دلیل توهین به مقدسات اهل سنت بازداشت کرد. هیات عشاق‌الحسین (ع) هم که این اتفاق در مراسم آنها رخ داده بود با انتشار بیانیه‌ای، از اهل سنت ایران دلجویی کرد. «(هیات عشاق‌الحسین) از اشتباهی که توسط مداح میهمان جلسه در یکی از جلسات شب‌های ماه مبارک رمضان در جلسه پیش آمد و دلخوری بسیاری از هموطنان و برادران و خواهران اهل تسنن را موجب گردید طلب بخشش داشته و از عموم برادران و خواهران اهل تسنن دلجویی می‌نماید و باز هم متذکر می‌شود که به ذاکر نامبرده تذکرات لازم توسط پیرغلامان شاخص هیات داده شده است.»
مسؤولان رسانه ملی هم ساعاتی پس از این اتفاق، به موضوع واکنش جدی نشان دادند. ابتدا شبکه پنج تلویزیون در بیانیه‌ای با عذرخواهی از برادران و خواهران اهل سنت اعلام کرد با عوامل پخش برنامه برخورد خواهد کرد. بعد از این واکنش اولیه، سیدمرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی با تاکید براین‌که پخش زنده سخنان نامربوط مداح حاضر در هیاتی که مراسم آن از شبکه پنج سیما پخش می‌شده خارج از اراده مدیران شبکه بوده است، تصریح کرد: با عذرخواهی از برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل سنت اعلام می‌کنم هم تهیه‌کننده و مدیر این برنامه اخراج و هم شخص مدیر شبکه پنج سیما به دلیل این کوتاهی توبیخ شده است.
اما مدیران رسانه ملی به این میزان برخورد اکتفا نکردند. روز یکشنبه، علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما در نامه‌ای خطاب به معاون سیما، دستور برکناری مدیر شبکه پنج را صادر کرد. او با تأکید بر این‌که حفظ حرمت امت اسلامی همواره سیاستگذاری اصلی رسانه ملی بر مبنای منویات رهبر معظم انقلاب بوده است، تصریح کرد: با توجه به قصور صورت گرفته و پخش ناگهانی این سخنان که موجب رنجش خاطر برادران، خواهران و علماء بزرگوار اهل سنت شده است باید در اسرع وقت مدیر شبکه و مدیر پخش برکنار شوند.
هر چند برکناری رمضان‌نژاد که از جمله مدیران جوان و موفق تلویزیون بود و به شکل مستقیم نقشی هم در پخش آن سخنان روی آنتن شبکه‌اش نداشت با واکنش‌ها و انتقاداتی هم مواجه شد، اما رسانه ملی نشان داد برای حفظ یکی از مهم‌ترین خط قرمزهایش یعنی وحدت میان اقوام و مذاهب ایرانی حتی حاضر است با یکی از مدیران خوب و ارزشمندش هم به شدیدترین شکل ممکن برخورد کند.
جواد رمضان‌نژاد از جمله مدیران رسانه ملی بود که سال‌ها در کسوت تهیه‌کننده،‌ سردبیر برنامه‌ و مدیر گروه به کار تهیه و تولید آثار تلویزیونی مشغول بود. او سال 93 با حکم ریاست وقت صدا و سیما، شبکه تلویزیونی افق را راه‌اندازی کرد و بعد از چهار سال در سال 97 با حکم معاون سیمای رسانه ملی به عنوان رئیس شبکه پنج تلویزیون منصوب شد. او طی این مدت توانست کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد، اما یک اشتباه بزرگ روی آنتن باعث شد با برخورد سخت مدیران رسانه ملی مواجه شود.
قدردانی از قاطعیت رسانه ملی
برخورد سریع و قاطع مسؤولان با این اقدام با واکنش‌های مثبتی مواجه شد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی اهل تسنن زاهدان در بیانیه‌ای نوشت: عذرخواهی مدیر شبکه پنج، برکناری عوامل برنامه‌ای که در آن به صحابه توهین شد و واکنش‌های علمای بزرگوار و نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی و اقدام دادستانی مبنی بر اعلام جرم علیه این مداح هتاک و سپس بازداشت او قابل تقدیر است.
دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در خطاب به رئیس سازمان صداوسیما با تقدیر از قاطعیت رسانه ملی نوشت: ضمن تشکر از اهتمام جنابعالی در برخورد با دست‌اندرکاران این برنامه، شایسته است کارگردانان، برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان، ناظران پخش و سایر عوامل تهیه، تولید و پخش برنامه‌های صداوسیما نسبت به این مهم توجیه و از تکرار موارد مشابه که آزردگی خاطر هموطنان اهل‌سنت که مراتب دلدادگی‌شان به اهل‌بیت عصمت و طهارت زبانزد بوده و در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی شهدای زیادی تقدیم و در تمام صحنه‌های این نظام منبعث از نهضت عظیم نبوی صلوات‌ا...‌علیه و آله، همگام با برادران و خواهران شیعه خود مجاهدانه ایستادگی کرده‌اند جلوگیری کند.

اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است
چند سال پیش بود که مجری یکی از شبکه‌های مدعی تشیع مستقر در لندن به یکی از همسران پیامبر اهانتی کرد که موجب ناراحتی گسترده‌ای در میان اهل سنت شد. جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احساء عربستان سعودی در استفتایی از حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، موضوع اهانت به مقدسات اهل سنت را مطرح کرده و نظر ایشان را جویا شدند. رهبر معظم انقلاب در جواب این استفتا، فتوایی تاریخی دادند که بازتاب گسترده‌ای در جهان اسلام داشت. آیت‌ا... خامنه‌ای نوشتند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به‌ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم - حضرت محمد(ص) – می‌شود.»

رضا بیهقی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها