چرا حمله پهپهادی انصارا... به سامانه پاتریوت عربستان اهمیت راهبردی دارد؟

تغییر مـوازنـه در آسمان

این روزها حملات پهپادهای نیروهای مقاومت یمن به‌شدت سعودی‌ها را کلافه کرده است. آنها طی ده روز گذشته موفق شده‌اند علاوه بر لوله‌های نفتی عربستان در عمق خاک این کشور، فرودگاه بین‌المللی نجران سعودی را نیز بارها آماج حملات خود کرده و خسارت‌های زیادی را بر آنان وارد سازند. این درحالی است که گروه‌های مقاومت یمن اعلام کردند 300 هدف سعودی - اماراتی را برای حملات آینده شناسایی کرده و در نوبت قرار داده اند. این اتفاقات به‌سادگی بیانگر توازن قوای جدیدی در جنگ یمن بوده و نشان می‌دهد اگر سعودی‌ها از جنگ یمن خارج نشوند در آینده باید تاوان سختی را بپردازند.
کد خبر: ۱۲۰۸۴۹۸

شبکه المسیره وابسته به گروه‌های مقاومت یمن روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد یک پهپاد انتحاری به نام قاصف K2با حمله‌ای دقیق به فرودگاه نجران، رادار سامانه پاتریوت حاضر در این فرودگاه را با دقت و موفقیت کامل هدف قرار داده است. به گزارش همین منبع، این سومین حمله پهپادی به این فرودگاه در ظرف سه روز بود، زیرا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز همین فرودگاه آماج حملات پهپادی حوثی‌ها بود به طوری که در سه شنبه همین فرودگاه با یک پهپاد مدل قاصف K2 هدف قرار گرفت و یک انبار اسلحه را منهدم ساخت. پهپاد قاصف K2در ارتفاع ده متری بالای هدف منفجر می‌شود و ترکش‌های زیادی را پخش می‌کند. شهر نجران در جنوب عربستان و درحاشیه مرز با یمن واقع شده و دارای پایگاه‌ها و مقرهای نظامی متعددی است. این عملیات هجومی به نجران چند روز پس از آن صورت می‌گرفت که ارتش یمن با نیروهای پهپادی خود تأسیسات نفتی عربستان در منطقه ریاض را هدف قرار داد و طی آن دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های الدوادمی و عفیف را منفجر کرد.
زرادخانه‌ای از پهپاد
شبکه الجزیره در گزارشی این پرسش را مطرح کرد که حوثی‌ها چگونه توانستند عمق سعودی را هدف قرار دهند؟ دراین گزارش که به قدرت پهپادی نیروهای مقاومت یمن پرداخته شده آمده است که: حملات پی در پی و موثر اخیر این پرسش را مطرح می‌کند که توان نظامی حوثی‌ها در چه حدی است و آنها چگونه توانسته‌اند به این قدرت پهپادی دست پیدا کنند. در همین رابطه محمد البخیتی یکی از اعضای شورای سیاسی یمن می‌گوید: این سه هدف فقط شروع کار بوده است. ما اعلام کردیم 300 هدف را در عمق خاک عربستان و امارات شناسایی کرده‌ ایم و طی روزهای آینده آنها را هم هدف قرار خواهیم داد. هدف ما از این حملات صرفا دفاع از جان مردم یمن و وادار کردن ائتلاف سعودی -اماراتی به توقف این جنگ است.
وی در باره راز توسعه سلاح‌های هوایی آنها به‌خصوص هواپیماهای بدون سرنشین نیز می‌گوید: این قدرت زاییده همین لحظه نیست، بلکه در اثر متراکم شدن تلاش‌هایی است که از پنج سال پیش تاکنون درجریان بوده و برای مقابله با تجاوز ستمگران و برداشتن تحریم‌های جابرانه در نظر گرفته شده است. بخیتی می‌افزاید: همه می‌دانند که چنین پهپادهایی را برخی از گروه‌های دیگر هم دارند و این عجیب نیست. وی در باره اتهامات عربستان مبنی بر این‌که این سلاح‌ها از ایران گرفته شده می‌گوید: مساله این نیست که این سلاح را از کجا آورده‌ای، بلکه مساله بر سر این است که از این سلاح‌ها در چه جهتی استفاده می‌کنی‌؟ ما نمی‌پرسیم عربستان سلاحش را ازکجا آورده است، بلکه می‌پرسیم چرا از آنها در جهت حمله به شهروندان عادی استفاده می‌کنند و مردمان بی‌گناه را به کشتن می‌دهند. از سوی دیگر، عدنان هاشم که یک کارشناس نظامی است می‌گوید: حوثی‌ها از مدت‌ها پیش دریافتند باید برای حملات خود روی پهپادها تمرکز کنند. آنها حتی کسانی را برای آموزش در این باره به ایران و لبنان فرستادند. پهپاد، ابزاری موثر است که به‌راحتی می‌شود با آن تاسیسات نفتی را در عمق عربستان هدف قرار داد. به نظر من حوثی‌ها زرادخانه‌ای از این پهپادها دارند هرچند ممکن است برد آنها خیلی زیاد نباشد.
موشک‌های توانمند
توان نظامی حوثی‌ها فقط به پهپادها محدود نمی‌شود، زیرا به لحاظ موشکی نیز آنها از قدرت بالایی برخوردارند. واحد موشکی نیروهای مقاومت یمن در طول سال‌های تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور توانست با اتکا به قدرت متخصصان محلی خود بدون وابستگی به کشورهای خارجی سیستم‌های موشکی مورد استفاده اش را بهبود بخشد به طوری که این موشک‌ها در ابتدای کار از نوع ساده مانند موشک‌های الصرخه بود و به مرور زمان و با افزایش تجربه و تخصص نیروهای مقاومت یمن تبدیل به سیستم‌های موشکی زلزال و قاهر، النجم الثاقب و در نهایت موشک‌های بالستیک برکان و بدر تبدیل شد که نقش بسیار مهمی در هدایت روند جنگ و نبرد علیه متجاوزان سعودی طی سال‌های گذشته تاکنون و ایجاد توازن قوا داشته است.
به‌عنوان مثال می‌توان به موشک پیشرفته «برکانH2» اشاره کرد؛ یکی از بارزترین موشک‌های بالتسیک با برد متوسط که می‌تواند مسافتی در حدود 1400-900 کیلومتر را بپیماید. یا موشک زلزال ۳ نیز از جمله موشک‌های ساخت داخل یمن و جزو موشک‌های بالستیک است که می‌تواند مقادیر زیادی از مواد منفجره و سرهای منهدم‌کننده جنگی را با خود حمل کند. طول این موشک به شش متر و تعداد ترکش‌های آن ده هزار عدد برآورد شده است. موشک «قاهر ام۲» نیز که به صورت گسترده از سوی نیروهای مقاومت یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است به طوری‌که برد این موشک به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد و سر جنگی به وزن ۳۵۰ کیلوگرم با خود حمل می‌کند.
افزایش توان موشکی نیروهای مقاومت یمن در واقع امروزه تبدیل به یک اهرم فشار بر ائتلاف سعودی - اماراتی شده است. عربستان با شروع حملات تجاوزگرانه خود به یمن تصور می‌کرد قادر خواهد بود این جنگ را در فاصله چندماه با موفقیت به پایان برساند، اما هم‌اکنون پنج سال از این درگیری می‌گذرد و به نظر می‌رسد ائتلاف سعودی هر روز در برابر قدرت تسلیحاتی یمنی‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.

فرافکنی‌های بی‌مورد

ائتلاف متجاوز سعودی برای فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی از ناتوانی خود تاکنون بارها ایران را متهم کرده است که موشک و پهپاد در اختیار یمنی‌ها می‌گذارد. ریاض برای در امان ماندن از حملات موشکی حوثی‌ها حاضر شد با بهای سنگینی سیستم آمریکایی دفاع موشکی پاتریوت را خریداری کرده و در اماکن حساس کشورش از جمله فرودگاه‌ها نصب کند. حال انهدام چنین سیستمی از سوی پهپادهای یمنی نشان می‌دهدکه تا چه حد متجاوزان آسیب‌پذیر هستند. این در حالی است که مردم مظلوم یمن از چند سال پیش تحت محاصره شدید زمینی، دریایی و هوایی متجاوزان بوده و ناوها و هواپیماهای آمریکایی نیز هرگونه رفت و آمدی را به بنادر یمن کنترل می‌کنند. حملات اخیر حوثی‌ها نشان می‌دهد که متجاوزان بیهوده مشت برسندان می‌کوبند. آنها برای نجات خود از باتلاق جنگ یمن باید هرچه زودتر به فکر چاره‌ای اساسی باشند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها