نگاهی به زندگی داوود میرباقری، نویسنده و کارگردانی که نقش مهمی در نگاه تصویری ما به تاریخ اسلام دارد

تاریخ به روایت داوود

پنجشنبه 8 خرداد 1337 روز مهمی برای خانواده میرباقری بود، خانواده‌ای سید و کشاورز که در روستای خیج در حوالی شاهرود زندگی می‌کرد. آن روز، این خانواده در آن روز صاحب اولین پسرشان شدند و اسمش را سید محمد داوود گذاشتند. خانواده‌ای که بعدا صاحب پنج پسر و سه دختر دیگر ‌شد. آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد این نوزاد، 61 سال بعد به یکی از موثرترین چهره‌های حوزه نمایش بدل شود و او را متخصص نمایش تصویری تاریخ اسلام در قاب تلویزیون لقب بدهند. پسری که بعد‌ها با ساخت سریال‌های امام علی، مختارنامه، مسافر ری و... نشان داد از معدود کسانی است که بلد است تاریخ و هنر را درست و به اندازه به هم بیامیزد. سید محمد داوود میرباقری به واسطه صبغه مذهبی حاصل از پرورش در خانواده‌ای سنتی و مذهبی، حضور در حوزه علمیه از یک‌سو، علاقه به هنر تعزیه و نمایش از سویی دیگر و ذهن منظم شده برگرفته از دیپلم ریاضی و لیسانس معدن پلی‌تکنیک از سوی سوم و تمرین با خواندن و نوشتن فراوان از سوی چهارم، توانسته آثاری ماندگار خلق کند. آثار او شاید از نظر کمی، کم باشند اما باکیفیت و متنوعند و سر حوصله ساخته شده‌اند. سریال‌های تلویزیونی گرگ ها، رعنا، امام علی(ع) و معصومیت از دست رفته، فیلم‌های سینمایی آدم برفی، ساحره، مسافر ری، تئاترهای معرکه در معرکه، عشق آباد و دندون طلا و همین طور سریال‌های شبکه نمایش خانگی شاهگوش و دندون طلا محصول حدود چهل سال فعالیت هنری او هستند. آنچه در این دو صفحه می‌بینید، نگاهی به زندگی هنری او با توجه بیشتر به سریال‌های تاریخی اوست.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۶۳

8 خرداد ۱۳۳۷

تولد در روستای خیج شاهرود

۱۳۴۴

ورود به دبستان در خیج ۷ سالگی

۱۳۴۸

ورود به حوزه علمیه شاهرود ۱۱ سالگی

۱۳۵۰

ورود به مدرسه ملی جعفری شاهرود برای کلاس ششم ۱۳ سالگی

۱۳۵۱

ورود به دبیرستان محمدرضا پهلوی شاهرود در رشته ریاضی ۱۴ سالگی

1355

ورود به دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) تهران در رشته معدن ۱۸ سالگی

۱۳۵۸

تعطیلی دانشگاه‌ها در انقلاب فرهنگی و آغاز کارآموزی در تئاترشهر ۲۱ سالگی

1360

معلم امورتربیتی در مدرسه اسلامی چهارصد دستگاه تهران. تولد الهام، اولین فرزند و اولین دختر ۲۳ سالگی

1361

ورود به تلویزیون، نوشتن مجموعه ایوان مدائن (قاسم سیف) و بازی در آن. تولد حامد، دومین فرزند و اولین پسر ۲۴ سالگی: در این سال پای میرباقری به تلویزیون باز شد. ایوان مدائن را نوشت که حجت سیف آن را ساخت. جالب این‌که خود میرباقری در این کار بازی کرد. با انقلاب به روایت تصویر و ده نمایش کوتاه فضای تلویزیون را بیشتر شناخت.

۱۳۶۲

نویسندگی تله تئاترهای سایه خیال و اسکندر، شاه مغلوب ۲۵ سالگی: تله‌تئاتر آئینه خیال را با بازی بیوک میرزایی و پرویز پورحسینی نوشت و ساخت. اسکندر، شاه مغلوب تله تئاتر بعدی او بود. داستانی درباره حمله اسکندر به روستایی که مردمش ترسی از مرگ نداشتند. علیرضا مجلل، رضا بابک، جمشید لایق و احمد آقالو در این کار بازی کردند .

1363

ساخت سریال حکایت مسافر گمنام ۲۶ سالگی: این سریال، سریالی 4 قسمتی و جمع وجور بود. سیاوش تهمورث، بهرام شاه‌محمد‌لو، محمد‌علی احمدی، هوشنگ توکلی، راضیه و مرضیه برومند درآن بازی می‌کردند. ماجرای تاجری به اسم مصیب که پسرش در دوران انقلاب گم شده و شهید می‌شود.

1365

ساخت سریال گرگ‌ها. تولد الهه، سومین فرزند و دومین دختر ۲۸ سالگی: نام اولیه این سریال 12 قسمتی« گرگ‌ها خاکستری رنگند» بود. این سریال ویژگی خاصی داشت و آن هم این‌که سریالی غیر‌مستند، ولی تاریخی بود چون نه زمان فیلم معلوم بود و نه مکانش. فقط دکورها، شخصیت‌ها ودیالوگ‌ها، فضایی از تاریخ گذشته ایران را در ذهن تداعی می‌کرد. داستان سر راست پیروزی خیر بر شر در یک شهر فرضی. یک طرف مردم بودند و یک طرف حاکم. همه اسامی عام بودند مثل حکیم، قاضی، خاتون، داروغه و... علی نصیریان نقش حکیم را داشت. ثریا قاسمی، خاتون بدجنس و همسر حاکم بود و سیاوش تهمورث هم داروغه ماندگاری ساخت. موسیقی گرگ‌ها که کار مجید انتظامی بود هم کاملا در ذهن‌ها حک شد.

1367

ساخت سریال رعنا ۳۰ سالگی: دو سال برای ساخت این سریال هفت قسمتی وقت صرف شد. رعنا با این‌که فقط 12 مکان فیلمبرداری داشت اما داستانش پیچیده و مملو از فلش بک بود که برای بینندگانی که در بهار 70، آن را از شبکه اول تلویزیون می‌دیدند، اتفاق عجیبی بود. رعنا سینایی (گلچهره سجادیه) که شوهرش جواد دانایی(سعید نیکپور) چندسال قبل به دلیل فعالیت سیاسی اعدام شده بود و حالا پسرش سهراب (پرویز پرستویی) هم گم شده. سریال گفت‌وگوی رعنا و جواد را نشان می‌داد که درگیر ماجرای سهراب بودند. جوادی که در خیال رعنا بود.

1369

نویسندگی و کارگردانی تئاتر معرکه در معرکه ۳۲ سالگی

1370

آغاز ساخت سریال امام علی(ع)
۳۳ سالگی: سومین سریال میرباقری به یکی از ماندگارترین و جریان سازترین سریال‌های مذهبی تبدیل شد. فیلمبرداری این سریال 21 آبان 1370 با حضور محمد هاشمی، رئیس وقت سازمان صداوسیما و با صحنه رجز خوانی مروان بر شورشیان در شهرک سینمایی غزالی آغاز شد. کنار دست او علیرضا افخمی و سیروس مقدم نشسته بودند. دو دستیاری که سال‌ها بعد در تلویزیون به وزنه‌های مهمی تبدیل شدند. فیلمبرداری این سریال22 قسمتی، 18ماه و 14 روز طول کشید و مازیارپرتو،1400 دقیقه به روش 35 میلی‌متری، فیلمبرداری کرد و بیشتر از 122 بازیگرجلوی دوربینش رفتند.

1373

ساخت فیلم سینمایی آدم برفی
۳۶ سالگی: اولین فیلم سینمایی میرباقری که پرحاشیه بود. با اکثر بازیگران سریال امام علی(ع) به استانبول رفت و ماجرای تلاش عباس خاکپور (اکبرعبدی) برای پناهندگی را به تصویر کشید. میرباقری برای اولین بار در سینمای بعد از انقلاب، زن پوشی بازیگر مرد را باب کرد برای همین فیلم، سه سال توقیف شد. سال 1376، اکران نصف و نیمه‌ای داشت اما بیشتر از چهار میلیون نفر را به سینما کشاند. این فیلم اگر با نرخ امروز (20 هزار تومان)، بلیت می‌فروخت حدود
80 میلیارد تومان فروش می‌داشت.

1374

نویسندگی و کارگردانی تئاتر عشق آباد ۳۷ سالگی

۱۳۷۵

پایان ساخت سریال امام علی(ع)
۳۸ سالگی: سریال امام علی(ع) با دیالوگ‌های شیوا، بازی‌های موثر و موسیقی شنیدنی از مرداد آن سال تا بهمن که با رمضان و سالگرد شهادت امام علی مصادف بود،روی آنتن شبکه یک رفت. نکته عجیب درباره این سریال این است که 22 بازیگر این سریال فوت کرده اند؛ جمشید مشایخی، داوود رشیدی، مهدی فتحی، انوشیروان ارجمند، عباس امیری و ....

1376

ساخت فیلم سینمایی ساحره ۳۹ سالگی

۱۳۷۷

داوری هفدهمین جشنواره فیلم فجر ۴۰ سالگی

۱۳۷۸

نویسندگی و کارگردانی تئاتر دندون طلا. نوشتن فیلمنامه مردبارانی (ابوالحسن داوودی) ۴۱ سالگی

1379

ساخت فیلم سینمایی و سریال مسافر ری ۴۲ سالگی: میرباقری سراغ عبدالعظیم حسنی رفت که از نوادگان امام حسن(ع) و شاگرد امام هادی(ع) به شمار می‌رفت و ضمنا بارگاهش در ری بود. مسافرری، اثر پرهزینه بود که تهیه‌کننده تلویزیونی داشت اما علاوه بر سریالی چهار قسمتی، نسخه سینمایی‌اش هم ساخته شد. فیلم سینمایی دو ساعته آن که با توجه به سانس‌های سینما، فیلم طولانی ای بود در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر، اکران شد و فقط یک سیمرغ در بخش چهره پردازی شکارکرد. فیلم در اکران موفقیت چندانی نداشت اما در تلویزیون بیشتر دیده شد.

1382

ساخت سریال معصومیت از دست رفته ۴۵ سالگی: میرباقری فیلمنامه این سریال 14 قسمتی را چهار ماهه نوشت. آن هم براساس تخیل چون چنین شخصیتی در طول تاریخ وجود خارجی نداشت. شوذب با بازی درخشان امین تارخ و گریم‌های متفاوت عبدا... اسکندری، در کاخ ابن زیاد بود، اما عملا کاری که مسیر تاریخ را در واقعه عاشورا عوض کند، نمی‌کرد. سریال، زمستان 81 ساخته شد اول قرار بود نوروز 82 که با محرم مقارن شده بود پخش شود اما خبرهای جنگ عراق، پخش آن را به تاخیر انداخت.

1383

آغاز ساخت سریال مختارنامه ۴۶ سالگی: ششمین سریال میرباقری، حدود 30 میلیارد تومان هزینه داشت. مختارنامه به 20 سال پایانی زندگی مختار و سال‌های پرآشوب بعد از عاشورا می‌پرداخت. اولین سکانس‌های سریال که صحنه ورود مسلم به کوفه بود در فروردین 83 درکویر آران وبیدگل کلید خورد.

1388

پایان ساخت سریال مختارنامه. داوری بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۵۱ سالگی: آخرین سکانس‌های سریال مختارنامه که سکانس‌های کربلا بود بهار 88 در طرود در 120 کیلومتری جنوب شاهرود در دل کویرمرکزی ایران فیلمبرداری شد. این سریال جمعه شب‌ها روی آنتن شبکه یک رفت. در مختارنامه، 200 بازیگر (60 اصلی و 140 فرعی) به همراه بیشتر از 2000 سیاهی لشکر جلوی دوربین رفتند و بیشتر از 1430 نفر هم پشت دوربین بودند. 122 محل فیلمبرداری و بیشتر از 700 سکانس برای 2400 دقیقه این سریال استفاده شد.

1392

ساخت سریال ویدئویی شاهگوش ۵۵ سالگی

1397

آغاز پیش تولید سریال سلمان فارسی 60 سالگی

احسان ناظم بکایی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها