سفر چند ساعته یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان که روز دوشنبه به ایران انجام شد و گفت‌وگویی که میان وی و وزیر خارجه کشورمان در فرودگاه صورت گرفت، باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره ایفای نقش میانجیگری مجدد عمان در روابط ایران و آمریکا شد.
کد خبر: ۱۲۰۷۸۶۸

در روابط بین‌الملل زمانی که میان دو دولت مشکلی به‌وجود می‌آید، کشورهای مورد قبول دو طرف تلاش می‌کنند با میانجیگری روابط دو کشور را بهبود بخشند، اما در بین تمام میانجی‌ها دو کشور سوئیس و عمان بیش‌از سایرین توانسته‌اند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند. همین مساله باعث شده تا هرگاه رفت‌وآمدی میان مقامات ایران و عمان صورت ‌گیرد گمانه‌زنی‌هایی هم در ارتباط با میانجیگری این کشور در روابط ایران و آمریکا مطرح ‌شود.
عمان پیش از این در چند مقطع این نقش را در روابط تهران و واشنگتن، ایفا کرده است و به طور مشخص در اواخر دولت احمدی‌نژاد، پیام‌های اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران از طریق عمان به تهران منتقل می‌شد. به دنبال این پیغام‌ها بود که چند دور مذاکره محرمانه میان کارشناسان ایرانی و نمایندگان آمریکا در مسقط انجام شد و این گفت‌وگوها نهایتا به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و توافق هسته‌ای برجام منجر شد. همچنین در سال‌های تحریم جمهوری اسلامی نیز عمان در انتقال و جابه‌جایی پول به ایران کمک می‌کرد و در جریان چند مورد آزادی زندانیان انگلیسی و آمریکایی از ایران و آزادی یک دیپلمات ایرانی بازداشت شده در انگلیس نیز از عمان به عنوان میانجی نام برده شده است.
در دولت یازدهم نیز به‌رغم انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در راستای دستیابی به توافق هسته‌ای، اما در عین حال هر زمانی که لازم بود عمان میان دو کشور وساطت می‌کرد.
همین سوابق است که باعث شده تا وقتی روز دوشنبه گذشته، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان به تهران آمد و با ظریف دیدار کرد گمانه‌زنی‌هایی درباره میانجیگری عمان میان ایران و آمریکا مطرح شود به‌ویژه این‌که روابط تهران و واشنگتن در یکی از متشنج‌ترین مقاطع خود به سر می‌برد و تنش‌ها در روابط دو کشور بیش از هر مقطع دیگری بالا گرفته است.
در چنین شرایطی وزیر خارجه عمان عصر دوشنبه به‌تهران آمد و آن‌طور که در خبرها آمد از سوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت و پس از گفت‌وگوی کوتاهی که در همان فرودگاه انجام شد تهران را به مقصد لندن ترک کرد. موضوع این گفت‌وگوی کوتاه، روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان شده اما طبیعتا افکار عمومی به دنبال جزئیات بیشتری از این گفت‌وگوی کوتاه است و در چنین فضایی است که گمانه‌زنی‌ها بیش از همیشه انتشار می‌یابد.
خبرنگار جام‌جم تلاش کرد تا جزئیات بیشتری از این سفر کوتاه و رایزنی‌های انجام شده به دست بیاورد و در تماس‌هایی که گرفت کسب اطلاع کرد یوسف بن علوی، قصد سفر به انگلیس را داشته است و از آنجا که قرار بوده هواپیمای حامل وی در تهران سوختگیری کند قبل از سفر هماهنگی‌هایی با وزیر خارجه کشورمان داشته و از وی درخواست می‌کند که در فاصله زمانی سوختگیری هواپیما، ملاقاتی با یکدیگر داشته باشند.
براساس این گزارش، وزیر خارجه کشورمان به فرودگاه مهرآباد می‌رود و از آنجا که هواپیمای حامل بن علوی در کنار پاویون فرودگاه قرار داشته، ظریف به استقبال وی رفته و در فرودگاه گفت‌وگویی با هم انجام می‌دهند.
وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی مدعی شده که در گفت‌وگو با مقامات کشورمان دریافته ایران حاضر به مذاکره درباره سیاست ‌ خارجی است اما نه تحت فشار. البته بن‌علوی تاکید کرده که در سفرش به تهران بحث میانجیگری مطرح نبوده است. آن‌طور که خبرنگار ما هم کسب اطلاع کرده در دیدار بن‌علوی و ظریف بحثی درباره میانجیگری عمان در روابط تهران و واشنگتن مطرح نشده و این دیدار یک دیدار معمولی و مسبوق به سابقه در روابط دو کشور بوده است.
در مورد سابقه چنین دیدارهایی می‌توان به ماجرای توقف چندی قبل هواپیمای وزیر خارجه هند در فرودگاه زاهدان اشاره کرد. در آن ماجرا وزیر خارجه هند که عازم بیشکک قرقیزستان بود توقف کوتاهی در فرودگاه زاهدان داشت و البته با توجه به بعد مسافت با تهران، سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با حضور در استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر خارجه هند در فرودگاه داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها