جنایت‌های آن‌سوی مرزی

قتل هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی در خانه و شهر وکشور خودت، گاهی هم در دیار غریب. وضعیت قتل‌های داخل کشور که مشخص است و دستگاه‌های نظارتی تکلیف آن را مشخص می‌کنند، اما حساب و کتاب قتل‌هایی‌که خارج از مرزها اتفاق می‌افتد، چیست و چه می‌شود؟
کد خبر: ۱۲۰۷۷۶۵

در یکی از این قتل‌ها که در آلمان رخ داد، یک پناهجوی ایرانی 22 ساله به جرم قتل یک دختر آلمانی به حبس محکوم شد. پرهام پس از دستگیری اعتراف کرد در اکتبر 2016 و در شهر فرایبورگ، یک دختر دانشجوی 19 ساله به‌نام ماریا را ابتدا بیهوش کرده و پس از تجاوز، او را به داخل رودخانه درایزم انداخته است.
پرهام پیش از ارتکاب قتل در سال 2013 و به علت خشونت در برابر یک زن در جزیره کورفو در یونان به بیش از 50 سال زندان محکوم شده بود، اما در اکتبر 2015 به دلیل ضمانت‌های خاص، پیش از اتمام دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد. سپس به صورت غیرقانونی وارد آلمان شده و مرتکب قتل دختر دانشجوی آلمانی شد.
در پرونده‌ای دیگر، جوان 25 ساله‌ای به‌نام مهرزاد، یک شهروند ایرانی- کانادایی را به نام بهمن 45 ساله با قمه در تورنتو به قتل رساند. پلیس کانادا اعلام کرد متهم این جنایت دو روز پس از ارتکاب قتل همراه مادرش کانادا را به مقصد ایران ترک کرده است و موضوع فرار متهم به ایران را به پلیس اینترپل اعلام کرد.
پلیس اینترپل نیز طی انجام مکاتباتی با بازرسان جنایی در ایران، ارسال عکس و مشخصات متهم فراری، خواستار دستگیری متهم به قتل در ایران شد. پنج ماه پس از ارتکاب قتل، پلیس ایران مهرزاد را شناسایی و دستگیر کرد. او پس از دستگیری در اعترافات خود گفت: «من آرایشگر هستم و سال 2010 همراه مادرم به کانادا رفتیم.
در این مدت کار می‌کردم. شب حادثه همراه مادرم برای خرید غذا از خانه خارج شدیم. ساعت 19، مادرم را مقابل رستوران پیاده کردم و خودم به پارکینگ رفتم. رستوران غذا نداشت و مادرم از رستوران خارج شد، اما چند پسر جوان که یکی از آنها مقتول بود راه را بر مادرم سد کردند.
به طرفداری از مادرم، از ماشین پیاده شدم و خودم را به او رساندم. با آنها درگیر شدم و مقتول قهوه داغی را که داخل لیوانش بود روی صورتم ریخت و به مادرم فحش داد. از این کار او به شدت عصبانی شدم و با مشت به او ضربه زدم. پلیس کانادا گفته قتل با چاقو بوده، ولی من با مشت او را زدم.»

لیلا حسین‌زاده
تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها