سران کشورهای عرب قرار است برای چه منظوری در مکه گردهم آیند؟

شیاطین در خانه خدا

در شرایط متشنج منطقه که به دلیل سیاست‌های نابخردانه آمریکایی‌ها به وجود آمده، پادشاه سالخورده عربستان سعودی فراخوانی برای برگزاری یک نشست اضطراری در مکه داده است. این فراخوان درحالی اعلام می‌شود که مقامات رسمی این کشور می‌گویند نهایت سعی خود را خواهند کرد تا منطقه درگیر یک جنگ جدید نشود. آیا تشکیل این نشست برای جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید است یا چنان‌که محمد‌علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن می‌گوید: نشستی برای توطئه علیه ثبات و امنیت منطقه است؟
کد خبر: ۱۲۰۷۳۱۴

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی از سران کشورهای عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت کرد تا دو هفته دیگر در نشستی با موضوع حوادث اخیر در تأسیسات نفتی عربستان سعودی و بندر فجیره امارات شرکت کنند. به نوشته پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز عربی، در بخشی از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی آمده است: «حملاتی که دو پایگاه نفتی در پادشاهی سعودی و کشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده را هدف قرار داد، برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبعاتی جدی به همراه دارد.» هفته گذشته وزارت خارجه امارات ادعا کرد چهار نفتکش اماراتی، سعودی و نروژی در نزدیکی بندر فجیره این کشور هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند.
هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حملات را به‌ عهده نگرفته، اما رسانه‌های سعودی و غربی در روزهای گذشته تلاش کردند با استناد به این حادثه و همچنین عملیات پهپادی تلافی‌جویانه انقلابیون یمن در عمق عربستان سعودی، فضایی ضد‌ایرانی را وجود آورند.
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از چند هفته پیش هشدار داده بود، گروهی که او آن را «تیم ب» می‌خواند، به دنبال ایجاد یک حادثه با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد تقابل با ایران هستند. ظریف، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را تیم ب می‌خواند.
استقبال تابعان
بلافاصله بعد از اعلام عربستان سعودی کشورهای امارات و بحرین موافقت خود را با دعوت شاه سعودی اعلام کردند و گفتند: «چنین طرح ابتکاری از رهبران سعودی برای تحکیم صلح و امنیت در منطقه است». در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده بود: «شرایط حساس کنونی نیازمند موضع یکپارچه کشورهای عربی و حاشیه خلیج (فارس) است». در همین رابطه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز ضمن استقبال از سفیر عربستان در قاهره گفت این کشور برای تحقق امنیت عربستان و ثبات خلیج‌فارس در کنار ریاض قرار دارد. مصر هرچند عضو اتحادیه عرب است، اما جزو اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به حساب نمی‌آید و السیسی نیز به صراحت گفته است در این نشست شرکت نخواهد کرد. پرسش اینجاست مگر چه موضوع مهمی بوده که پادشاه عربستان سعودی تصمیم گرفته است تمام سران کشورهای عرب را گرد آورد؟ مساله حمله به چند نفتکش در ساحل فجیره یا حمله پهپادی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان نمی‌تواند موضوعی مهم در این سطح باشد. مگر این‌که بپذیریم هدف از برگزاری نشست مکه چیزی دیگر است.
استقرار نظامیان آمریکایی
دو روز پیش روزنامه الشرق الاوسط که نزدیک به عربستان سعودی است در خبری اعلام کرد کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با درخواست آمریکا مبنی بر استقرار نیروهای این کشور در این کشورها موافقت کرده‌اند. همزمان روز گذشته نیز اعلام شد بخشی از نیروهای آمریکایی قرار است در کویت مستقر شوند. به گزارش القبس بر اساس توافق‌های امنیتی مشترک بین کویت و ایالات متحده آمریکا، کویت میزبان نیروهای جدید آمریکا خواهد بود. القبس همچنین در خبر دیگری از تقویت نیروهای سپر جزیره در این کشور خبر داد. نیروهای سپر جزیره به رهبری عربستان سعودی بود و در سرکوب قیام مردم بحرین نقشی اساسی داشت.
سپر جزیره به نیروهای مشترک نظامی کشورهای عربی خلیج‌فارس اطلاق می‌شود که سال ۱۹۸۲ ایجاد شد. مقر این نیروها شهرک نظامی ملک خالد در استان سعودی حفر الباطن واقع در نزدیکی کویت و عراق است. همچنین روزنامه القبس از یک نشست نظامیان آمریکا و کشورهای عرب در حاشیه خلیج‌فارس خبر داد که روز جمعه گذشته در منامه پایتخت بحرین برگزار شده است. در این نشست، امنیت کشتیرانی و تداوم جریان آزاد تجارت در منطقه بررسی شده است. همه اینها نشان می‌دهد کشورهای عرب خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی در تدارک شرایطی جنگی هستند. این درحالی است که دونالد ترامپ و برخی دیگر از مقامات آمریکایی به صراحت گفته‌اند هدفشان از اعزام نیرو به خلیج فارس جنگ نیست، اما به نظر می‌رسد سران سعودی به همراه متحدانش قصد دارد خواسته و ناخواسته آمریکایی‌ها را درگیر جنگ با ایران کنند. اتفاقی که در صورت وقوع به ضرر آمریکا و تمام کشورهای هم‌پیمان عربش ختم خواهد شد.
چه کسانی‌جنگ‌ می خواهند ؟
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در باره همکاری اعراب با آمریکا می‌نویسد: «آیا موافقت عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) برای استقرار نیروها و کشتی‌های آمریکا در خاک و آب خود به معنای اعلام جنگ قریب‌الوقوع یا در چارچوب ارعاب ایران برای کشاندن آن به مذاکرات است؟» وی در باره نشست مکه نیز نوشت: مهم‌تر این‌که قرار است در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در دهه آخر ماه مبارک رمضان در شهر مکه مکرمه نشستی با حضور محدودی از سران کشورهای عربی برگزار شود و معنای خبر این است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌کنند که به منظور آماده شدن برای هر جنگی است که بین آمریکا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.
به نوشته رای الیوم «‌آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر ایران و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هر دو تاکید کردند خواهان جنگ نیستند؛ بنابراین کسانی که جنگ می‌خواهند چه کسانی هستند؟ این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد: «سه طرف خواهان این جنگ هستند؛ نخست افراط‌گراهای حاضر در دولت آمریکا نظیر مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی و جارد کوشنر مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و داماد وی. طرف دوم کشورهای عربی شامل عربستان، امارات عربی متحده و طرف سوم اسرائیل است. اما همه آنها نمی‌دانند اگر جنگ در بگیرد همه چاه‌های نفت و گاز اعراب با شهرهایشان به آتش کشیده خواهد شد.»

بازهم الجبیر

پس از ماه‌ها غیبت بار دیگر عادل الجبیر، دیپلمات معلوم الحال و وزیر خارجه سابق عربستان سعودی در یک نشست خبری ایران را به حمایت از تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد و مدعی شد ریاض به دنبال جنگ نیست، اما در صورت لزوم از خود و منافعش دفاع می‌کند.
به گزارش فارس، عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی مدعی شد عربستان سعودی همواره به دنبال صلح بوده است.
این نشست خبری ساعتی پس از آن برگزار شد که پادشاه سعودی سران کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس را به شرکت در نشستی در مکه مکرمه دعوت کرد.
الجبیر در این نشست خبری گفت هدف از برگزاری نشست مکه، بررسی ستیزه‌جویی‌های ایران خواهد بود. وی، ساعتی پس از تماس پمپئو با بن سلمان این کنفرانس خبری را تشکیل داد. این مقام سعودی با نادیده گرفتن حملات ویرانگر چند ساله کشورش علیه مسلمانان یمن و بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات کشورهای دیگر منطقه همچون عراق و سوریه، مدعی شد ریاض همواره خواستار صلح و ثبات در منطقه بوده است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها