ضیافت افطاری امسال رئیس‌جمهور با هنرمندان تفاوت‌های آشکاری با سال‌های گذشته داشت

ضیــافت سـوت و کـور

«دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر» این جمله‌ای است که روی بنر پشت سر رئیس‌جمهور ایران حک شده است، آن‌طور که از گزارش تصویری جمع و جور پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری می‌توان متوجه شد این دیدار همان مراسم ضیافت سالانه افطاری است که حسن روحانی به سیاق پیشینیان چند سالی است که برگزار می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۴۹

هر چند این بار نام ضیافت افطاری به همان دیدار صمیمی تغییر کرده است. البته که تفاوت‌های بیشتری می‌توان از این دیدار با نمونه‌های مشابه گذشته پیدا کرد. به گواه تصاویر به جامانده از ضیافت‌های افطار چند سال اخیر حسن روحانی با اصحاب فرهنگ و هنر می‌توان متوجه روند نزولی حس و حال هنرمندان در این مراسم و البته کاسته شدن از آن شور و نشاط و تمایل اولیه نسبت به رئیس‌جمهور خواهید شد. آن چهره‌های خندان اوایل ریاست جمهوری روحانی انگار جایش را به مهمان‌های ناگزیر سال‌های بعد داده است. وقتی حرف‌های رئیس‌جمهور در همین جلسه را می‌خوانید متوجه خواهید شد که ظاهرا این دیدار نه برای شنیدن دغدغه‌های اهالی هنر در این روزگار که برای شنیده شدن درددل ریاست جمهوری ترتیب داده شده است، چرا که در حرف‌های او کمتر ردی از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر می‌توان پیدا کرد؛ از مشکلات دولت در مهار تورم بگیرید تا کارشکنی سعودی‌ها و آمریکایی‌های در نابسامانی وضعیت ایران در منطقه را می‌توان در حرف‌های حسن روحانی یافت. البته که چینش این دیدار هم چندان به یک ضیافت شبیه نیست و بیشتر شبیه یک جلسه معمولی هیات دولت است.
حاشیه‌های یک ضیافت
اغلب ضیافت‌های افطاری رئیس‌جمهور در چند سال اخیر همراه بوده است با حاشیه؛ ملاک انتخاب و دعوت از هنرمندان هم همواره اولین حاشیه‌ها را به وجود می‌آورده است. این‌که فلان فیلمساز با گرایش‌های سیاسی متفاوت چطور در این ضیافت حضور داشته است یا فلان آهنگساز چطور کنار بهمان بازیگر نشسته است. البته که برخی از این حواشی از شکل مورد علاقه نشریات زرد فراتر رفتند و چند روزی محل بحث و نظر بودند. از نسبت ناموزون و کراوات قرمز محمود دولت‌آبادی در صف اول ضیافت افطاری سال گذشته بگیرید تا انتشار عکس محمدرضا گلزار رو‌به‌روی حسن روحانی در حالی که دستش در جیب است و با رئیس‌جمهور حرف می‌زند. البته که مهم‌ترین این حواشی مربوط به ماه رمضان سال گذشته است،‌ جایی که بسیاری از هنرمندان با راه‌اندازی کمپینی دعوت رئیس‌جمهور را رد کردند.‌ آنها در اعتراض به وضعیت معیشتی مردم هشتگ‌هایی مثل «نه هنرمندان به افطار روحانی» و «ما به افطاری نخواهیم رفت» راه انداختند و خواستار توجه رئیس‌جمهور به وضعیت مردم شدند. البته که عکس‌های منتشر شده از آن مراسم هم حکایت از این داشت که چهره‌های بسیاری به‌رغم این پویش‌ها بر سر میز افطار با رئیس‌جمهور نشستند.
جلسه هیات دولت با هنرمندان!
اولین نکته جالب توجه در دیدار صمیمی امسال اهالی فرهنگ و هنر با رئیس‌جمهور در نوع چینش هنرمندان در این مراسم است. بر خلاف همه سال‌های گذشته که معمولا با توجه به تعداد بالای مدعوین این مراسم در سالن اجلاس سران برگزار می‌شد امسال این دیدار درست مثل یک جلسه رسمی هیات دولت تدارک دیده شده بود. دومین تفاوت آشکار ضیافت امسال در بی‌خبری این مراسم نهفته است و البته دلیل آن حتما همه حواشی‌ای است که سال گذشته صورت گرفت. این دیدار در یک سکوت خبری انجام شد و تنها بعد از انجام این مراسم بود که اخبار و عکس‌های آن منتشر شد. در این مراسم در کنار حسن روحانی، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری،‌ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و هنر حضور دارند که حضور علی جنتی در کنار محمود واعظی جالب توجه است. احتمالا با توجه به اهمیت جایگاه افراد و البته میزان چهره بودن هنرمندان، دیگران در فاصله تعیین‌شده‌ای نسبت به رئیس‌جمهور نشسته‌اند. اگر این نکته را ملاک چینش آنها بگیرم مشهورترین مهمان حاضر در ضیافت امسال را باید لوریس چکناواریان، آهنگساز بدانیم. در کنار او ایرج راد، رئیس خانه تئاتر و البته در کنار این دو فریدون جیرانی، فیلمساز نشسته است.
خلوت و ساکت و آرام
در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نامی از مدعوین به این دیدار دیده نمی‌شود و افراد حاضر را باید از طریق چند عکس منتشر شده در این پایگاه جست‌وجو کرد. هر چند برای این که متوجه بشویم ضیافت امسال خلوت‌ترین ضیافت چند سال اخیر بوده است (حتی سال گذشته آن هم با وجود راه‌اندازی کمپین برای نرفتن به مراسم افطاری) نیازی به عکس‌های بیشتر از این نیست. سرشناس‌ترین حاضران در مراسم امسال در میان هنرمندان لوریس چکناواریان آهنگساز، فریدون جیرانی فیلمساز، ایرج راد رئیس خانه تئاتر، بهروز شعیبی فیلمساز، شاهین فرهت آهنگساز، حمیدرضا نوربخش رئیس خانه موسیقی، احمد عربانی و هادی حیدری کاریکاتوریست بودند و این در برابر ضیافت سال‌های گذشته که حسن روحانی همراه با مسعود کیمیایی،‌ علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی،‌‌هوشنگ مرادی کرمانی، داریوش ارجمند و ... ضیافت افطاری با اهالی هنر را ترتیب می‌داد قطعا مراسم متفاوت‌تری بوده است.

میثم اسماعیلی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها