ویژه‌برنامه افطار شبکه یک با نام دعوت توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند

همه دعوتید با خانواده!

همه ما بارها کلمه خانواده را شنیده‌ایم، اما این واژه بار معنایی گسترده‌ای به همراه دارد. بنابراین نمی‌توان راحت از کنار این واژه عبور کرد. گاهی بی‌توجهی‌ها باعث می‌شود تا این واژه در زندگی‌ها به‌مخاطره بیفتد. کافی است بعد از رسیدن به یک مشکل به راه‌حل درست دست پیدا کرد، آن وقت است که می‌توان تحکیم خانواده را محکم‌تر کرد. به همین دلیل برنامه‌سازان ویژه‌برنامه افطار شبکه یک با علم این‌که یک برنامه پژوهش محور کاربردی با موضوع خانواده را روانه آنتن کنند، دست روی سوژه‌های بسیار خاص در برنامه دعوت گذاشتند و با دعوت از آنها از زاویه‌ای تازه به موضوع خانواده می‌پردازند. با وجود آن‌که ده قسمت از برنامه دعوت روانه آنتن شده، اما توانسته میان مردم به محبوبیت زیادی دست پیدا کند و تا به امروز بازتاب خوب مردمی را به همراه داشته است. در واقع برنامه دعوت، جشن بزرگی است که در شب‌های ماه رمضان پخش می‌شود و مردم از هر قشر و طبقه‌ای را به سمت خیر و خوبی دعوت می‌کند. مجتبی کشاورز، تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده دارد. گرچه این برنامه سبقه سه ساله دارد، اما امسال با یک ساختار جدید روی آنتن شبکه یک آمده و می‌توان آن را تولدی تازه برای این برنامه قلمداد کرد، زیرا به لحاظ محتوایی هم رشد ویژه‌ای داشته است. تهیه‌کننده برنامه دعوت سکان اجرا را هم به حجت‌الاسلام محمد برمایی سپرده که در حوزه خانواده فعالیت می‌کند. همه این موارد بهانه‌ای شد تا با تهیه‌کننده برنامه درباره جزئیات به صحبت بنشینیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۶۷

بلوغ محتوایی
مسلما تهیه‌کننده قبل از ساخت یک برنامه اهدافی را برای ساخت ترسیم می‌کند و در همان مسیر گام بر‌می‌دارد و گروهش را انتخاب می‌کند. برنامه دعوت هم مستثنا از این قاعده نیست. «ما بعد از سه سال تجربه موفق دعوت باید به بلوغ محتوایی می‌رسیدیم و بعد از این‌که طرح را با محتوای جدید به شبکه ارائه دادیم، مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد ویژه‌برنامه افطار شبکه یک شود. از سوی دیگر فضای برنامه در سال‌های قبل به شکل جنگ بود و از خواننده، هنرمند و... دعوت می‌شد، اما امسال فضای برنامه تغییر کرد. تصمیم گرفتیم برنامه امسال پژوهش‌محور در حوزه خانواده باشد و محتوای آن به قول معروف پخته و پر‌مغز برای مخاطب بوده تا آنها با تماشای آن به تامل و تفکر وادار شوند. برنامه دعوت به موضوع خانواده و زندگی جوانان می‌پردازد. البته ما با یک زمان فشرده پخش هم رو‌به‌رو هستیم، زیرا قبل از اذان، زمان پخش خبر است و باید زمان برنامه را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که نهایت استفاده را از این زمان ببریم، زیرا نمی‌توانیم نه زودتر شروع کنیم و نه دیرتر تمام کنیم. به همین دلیل حرف‌هایی در برنامه میان مجری و مهمانان رد و بدل می‌شود که برای مخاطبان کاربردی باشد.»

چطور مجری انتخاب شد؟
مجری ویترین یک برنامه محسوب می‌شود و کافی است در این بخش تهیه‌کننده، وسواس لازم را به خرج ندهد؛ آن وقت است که مباحث برنامه به درستی هدایت نمی‌شود. «با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم و نوع فرم مباحث کارشناسی برنامه، ما شخصیتی به عنوان مجری را از برنامه حذف کردیم و از کارشناس حوزه خانواده دعوت کردیم که فرم گفت‌وگوی برنامه را هدایت کند. ضمن این‌که هم به مباحث معارفی و خانواده آشنا و مسلط باشد و هم این‌که بتواند مسیر گفت‌وگو با مهمان برنامه را درست هدایت کند، زیرا یک کلام نا‌بجا منجر به حاشیه‌رفتن گفت‌وگو می‌شد. بعد از بررسی‌های لازم به انتخاب حجت‌الاسلام محمد برمایی رسیدیم که هم با مدیوم تلویزیون آشنا بود و هم این‌که به دلیل روحانی بودنش مسلط به مباحث معارفی. از سوی دیگر، برمایی در حوزه خانواده هم فعالیت‌های عمده‌ای داشته و سال‌هاست در این حوزه کار می‌کند.»

آیا شبیه ماه عسل هستید؟!
برخی انتقاد کرده‌اند که تم برنامه دعوت شبیه ماه عسل شده است. «در موفقیت برنامه ماه عسل شکی نیست و من به عنوان یک برنامه‌ساز اذعان می‌کنم که این برنامه موفقی است و آقای علیخانی طی 13 سال گذشته یکی از موفقیت‌ترین برنامه‌های تلویزیون را تولید و اجرا کرده است که جا دارد در قالب این گفت‌وگو خدا‌قوت به او بگویم، اما ما به هیچ وجه تلاش نکرده‌ایم برنامه دعوت شبیه برنامه ماه عسل شود، چون ماه عسل یک برنامه 13 ساله در تلویزیون است که امسال بنا به هر دلیل و تصمیم تیم برنامه‌ساز پخش نشد. ما سعی کردیم دعوت شبیه خودش باشد و به نوعی روایت‌های خانواده‌ها در آن بیان شود. کاملا من به فضای برنامه ماه عسل احترام می‌گذارم، اما فکر می‌کنم که همه برنامه‌سازان از نقاط مثبت و خوب دیگر برنامه‌ها باید بهره ببرند و هیچ ایرادی هم ندارد.
هدف ما، برنامه ویژه خودمان و شبکه یک است و ما سعی کردیم در لحظات افطار برنامه شاد روانه آنتن کنیم و می‌خواهیم قبل از افطار باعث دورهمی خانواده‌ها شویم، به همین دلیل مهمانان برنامه از جنس برنامه هستند.»

امید و کمک به زندگی
مباحث این برنامه با یک روایت جذاب گفته می‌شود تا برای مخاطب شنیدنی باشد. ضمن این‌که تیم محتوایی برنامه 15 نفر هستند و سوژه‌های خاص خانوادگی را شناسایی کرده و به برنامه دعوت می‌شوند. البته به گفته تهیه‌کننده، گروه سازنده برنامه زمان زیادی برای شناسایی سوژه‌ها نداشتند و دو هفته قبل از ماه رمضان کار را شروع کردند. «ما از یک گروه خبره در رسانه، با تجربه و متخصص در این حوزه بهره بردیم تا از تجربیات آنها استفاده کرده و کمبود زمان را جبران کنیم. از سوی دیگر گروه سازنده تلاش کرده‌اند موضوعات برنامه غم و داستان نباشد، بلکه امید، سبک زندگی و کمک به زندگی را ترویج بدهند.»

آیا دعوت بعد از ماه رمضان ادامه دارد؟
برخی برنامه‌های افطار بعد از رمضان ادامه‌دار است و بعضی دیگر نه. «قرار است این برنامه با موضوع خانواده، امید، سبک زندگی و کمک به زندگی ادامه‌ داشته باشد. البته تصمیم مدیران هم شرط است. تلاش می‌کنیم پخش برنامه مستمر باشد.»

تیتراژهای جذاب برنامه

شروع هر برنامه‌ای با تیتراژ مصادف است و گاهی همین تیتراژ مورد بی‌توجهی از‌سوی تهیه‌کنندگان قرار می‌گیرد، اما این اتفاق در برنامه دعوت نیفتاده و تیتراژ اول و انتهای برنامه با جزئیات بسیاری ساخته شده است. «ما در تیتراژ سه مولفه اکشن، موسیقی و تصویر را داریم که در قالب برنامه‌های تلویزیون مغفول می‌شود، بنابراین با توجه به اهمیت تیتراژ از هر سه مولفه در برنامه دعوت استفاده کنیم و سناریوی تیتراژ کاملا با هدف برنامه یکی است. تیتراژ اول که فریدون آسرایی خوانده، روی ترانه و آهنگ خیلی وسواس زیادی داشتیم و می‌خواستیم کلام ترانه تیتراژ اول درباره خانواده باشد و تیتراژ پایانی با توجه به اذان حالت راز و نیاز داشته باشد که سالار عقیلی خوانده است. از ابتدا روی تیتراژ فکر شده و برای شبکه یک ساخته شده و جزو تیتراژهای ماندگار عقیلی است که برای تلویزیون خوانده شده است، به همین دلیل برایمان اهمیت داشت تا همه بخش‌های برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. به همین دلیل حتی تیتراژ برنامه هم هدفمند ساخته شده ضمن این‌که تیتراژ با اقبال مردمی رو‌به‌رو شده است.»
تهیه‌کننده برنامه دعوت معتقد است تا حد زیادی به خواسته‌های خودشان رسیده‌اند و این به دلیل تلاش همه گروه بوده است. «همه گروه تلاش می‌کنند تا برنامه دعوت حال و هوای افطاری برای مخاطبان داشته باشد. به هر حال کار سختی‌ها و دشواری‌های خودش را دارد، اما فکر می‌کنم تا به اینجا به اهدافی که می‌خواستیم رسیده‌ایم و حس و حال برنامه همانی است که در ابتدا ترسیم کرده بودیم. البته رسیدن به اهداف برنامه بدون حمایت مدیر شبکه یک و همراهی مدیر گروه شبکه مقدور نبود که من به نمایندگی از همه گروه از این دو عزیز قدردانی می‌کنم.»

داستان حاج‌آقایی که باعث خوشبختی جوانان می‌شود
برنامه دعوت هر شب مهمانان خاصی دعوت می‌کند. یکی از مهمانان برنامه، حاج‌آقا احمدی بود که دفتری دارد و جوانان می‌توانند با مراجعه به دفتر او فرم ازدواج را پر کنند و بعد حاج‌آقا احمدی همسان سازی می‌کند و دختر و پسرها را به هم می‌رساند. تا به امروز 300 ازدواج موفق داشته و فقط یک زوج به جدایی رسیدند و بقیه زوج‌ها خوشبخت شدند. این قسمت از برنامه با بازتاب‌های خوب مردمی رو‌به‌رو شده است. به گفته تهیه‌کننده این بازتاب خوب مردمی نشان می‌دهد که مردم علاقه‌مند به مباحث ازدواج هستند و مطالبه‌گری خوبی در این حوزه صورت گرفته که امیدواریم از سوی نهادهای ذی‌ربط اقدامات سازنده و مدون در این باره صورت بگیرد. یا قسمتی دیگر از برنامه به زوج پاکبان اختصاص داشت که همسرش نه تنها مشکلی با حرفه شوهرش نداشت، بلکه همراه خوبی هم برای اوست.
یکی دیگر از قسمت‌هایی که با بازتاب‌های خوب مردمی رو‌به‌رو شده، دعوت از خانمی بود که موسسه‌ای را راه‌اندازی کرده و زوج‌هایی که قصد دارند از هم جدا شوند به این موسسه مراجعه می‌کنند و بعد از مشاوره مسیر جدید زندگی شان را شروع می‌کنند. البته هر‌یک از مهمانان این برنامه ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند و تیم پژوهش برنامه دعوت سعی دارد که از زاویه‌ای متفاوت به موضوع خانواده بپردازد تا تماشای برنامه برای خانواده‌ها اثرگذار باشد.

مباحث ناتمام به کجا ختم می‌شود؟
برخی مواقع پیش آمده که سؤال یا مبحثی که مجری با مهمان برنامه داشته، به دلیل فشردگی زمان ناتمام مانده است. این اتفاق در برنامه‌های تلویزیونی خیلی پیش می‌آید، اما برنامه دعوت با بهره بردن از یک راهکار درست مانع این اتفاق شده است. به گفته کشاورز، وقتی مبحث برنامه ناتمام باشد در قالب پلی‌بک جمع‌بندی می‌شود و در قسمت بعدی برنامه روی آنتن می‌رود تا اگر موضوعی برای مخاطب ناقص مانده، جواب صحیح را دریافت کند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها