اعترافات یک روزنامه‌نگار چاق

لاغری در کنار مادری

لاغری بعد از زایمان از جمله مهم‌ترین چالش‌ها برای خیلی‌هاست. به گفته متخصصان در دوران بارداری به طور متوسط شش تا 18 کیلوگرم به وزن مادر اضافه می‌شود و اولین راه برای کاهش وزن، اجتناب از وزن گیری زیاد در طول دوره بارداری است.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۴۰

متاسفانه تصورات سنتی غلط با جملاتی مانند «تو الان بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخوری» به روند پرخوری کمک می‌کند، اما در مقابل مصرف غذاهای کم‌کالری مثل ماهی، گوشت قرمز، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه و کنار گذاشتن نوشیدنی‌های قنددار و آبمیوه‌های آماده در دوران بارداری تا حد زیادی مانع اضافه وزن بیش از حد طبیعی می‌شود. بنابراین بهترین راهکار این است که دفترچه‌ای تهیه کنید و هر روز موادغذایی مصرفی روزانه خود را درون آن یادداشت کنید تا عادات خوب و بدغذایی خود را به تدریج بشناسید. شش ماه اول پس از زایمان دوره طلایی کاهش وزن است، اما پرخوری به بهانه شیردهی اصلا معقول نیست چون در دوران شیردهی بدن نیازهای تغذیه‌ای مشخصی دارد که دریافت مازاد مواد غذایی مانع کاهش یافتن وزن شما خواهد شد.
در این بین فراموش نکنید ورزش و فعالیت بدنی کاهش وزن را تسریع می‌بخشد پس می‌توانید روزانه یک ساعت ورزش ایروبیک یا یک تا دو ساعت پیاده روی را در برنامه خود بگنجانید، اما تا یک ساعت و نیم پس از ورزش از شیردادن به نوزاد خودداری کنید، چرا که اسید لاکتیک تولیدی ماهیچه‌ها در طی ورزش وارد شیر شده و آن را ترش مزه می‌کند. به طور کلی از چهار تا شش هفته بعد از زایمان انجام ورزش‌های هوازی توصیه می‌شود، اما واقعا برحسب این‌که آمادگی جسمی و روحی مادر چطور باشد، این زمان متفاوت خواهد بود.
در این بین، بهترین ورزش برای مادران شیرده، ورزش‌های هوازی است ولی کار با دستگاه‌ها حداقل تا دو ماه بعد از زایمان توصیه نمی‌شود. همچنین خانم‌هایی که قبلا ورزشکار نبوده‌اند باید ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی سریع و دویدن آهسته را شروع کنند و بعد به‌تدریج بر شدت آن بیفزایند. در نهایت فراموش نکنید برای بازگشتن به فرم بدنی مناسب بعد از زایمان به چند ماه زمان نیاز دارید.

پریسا اصولی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها