بررسی راهکارهای تولید قطعات‌تحریمی در گفت‌و‌گو با فعالان صنعتی

صنعت دور زدن تحریم‌ها

رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته گذشته مسؤولان نظام با ابراز تلخ‌کامی از شنیدن خبر تعطیلی برخی واحدهای تولیدی یا کشاورزی، وزارت صنعت را به تهیه فهرست موارد موردنیاز واحدهای تولیدی (اعم از ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه) و ارائه فراخوان برای رفع این نیازها، توصیه مؤکد کردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این دیدار خاطرنشان کردند: در بخش صنایع و معادن، همان‌طور که گفتیم، گاهی اوقات در یک کار صنعتی احتیاج پیدا می‌شود به یک قطعه یا فلان ماده یا فلان مواد اولیه که این را باید از خارج وارد کنیم، انتقال پول در بانک‌ها امکان ندارد، مشکلات هست، نمی‌شود؛ خب بایستی همت کنیم، این را در داخل تولید کنیم؛ یعنی یکی از کارهایی که باید در زمینه مسائل اقتصادی حتماً انجام بگیرد و به عهده وزارت صنایع است، [این است که] کاری کنند که صنایع و معادن ما بتوانند به صورت روان کارشان را انجام بدهند. رهبر انقلاب در ادامه افزودند: ما امروز بحمدا... گروه‌های تحقیقاتی متعددی داریم؛ شاید هزارها گروه تحقیقاتی الان در کشور هست ـ هم در داخل دانشگاه‌ها هستند، هم در بیرون دانشگاه‌ها ـ اغلب هم جوان؛ بنده با بعضی از اینها ارتباطاتی دارم، می‌آیند، می‌نشینیم، از آنها می‌پرسیم، همه باانگیزه، دارای فکرهای خوب. مواردی را اینها به ما می‌گویند که بنده که با مسائل دولت آشنا هستم، می‌دانم این [چیزی] که او می‌گوید «من می‌توانم ایجاد کنم»، درست موردنیاز دستگاه‌های دولتی است. گاهی اوقات اتفاق افتاده که ما اینها را به هم وصل کردیم؛ دفتر ما متصدی این کار شدند، گفتیم اقدام کنند، این گروه تحقیقاتی را به فلان وزارتخانه وصل کردیم و کارشان راه افتاده.ایشان بیان کردند: از اینها باید دستگاه استفاده کند؛ [مسؤولان] وزارت صنایع باید یک برنامه روشنی ارائه کنند، آن حلقه‌های مفقوده صنایع را معلوم کنند، فراخوان بدهند، از اینها بخواهند، امکانات در اختیارشان بگذارند؛ غالبا این‌جور است که با پول‌های کمی اینها راه می‌افتند. با توجه به سخنان رهبر انقلاب درباره راهکارهای داخلی‌سازی لوازم و تجهیزات صنعتی که اکنون وارد می‌شود، با فعالان صنعتی و تولیدکنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۲۱

صنعت لوازم خانگی کمتر از 6 ماه خودکفا می‌شود
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی در طول سال‌های گذشته توانسته به استقلال مناسبی برسد و وابستگی خود را به خارج از کشور به حداقل برساند.
وی صنعت لوازم خانگی را به سه دسته سطح بالا، سطح متوسط و سطح پایین تقسیم کرد و افزود: بخش فناوری با سطح بالا مربوط به کالاهای لوکس می‌شود که واردات آن به کشور ممنوع است و ایران نیز در این بخش توانایی تولید ندارد که البته تقاضای پایینی در این زمینه وجود دارد.
غزنوی ادامه داد: در بخش متوسط که مربوط به چند برند خارجی و چند برند ایرانی می‌شود رقابت زیادی وجود دارد که 60 درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد. برندهای ایرانی توانسته‌اند سهم زیادی از بازار داخلی کسب کنند و به دلیل کیفیت بالای محصولات خود قصد ورود به بازارهای منطقه و کشورهای اروپایی و آمریکا را داشتند که متاسفانه دولت در این زمینه کمکی به بخش خصوصی نکرده است.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: وابستگی لوازم خانگی به بخش موتور و ورق لمینت بیرونی محصولاتی است که کارخانه‌های فولاد می‌توانند تقاضای تولیدکنندگان را در این زمینه رفع کنند؛ اما در بخش موتور به‌دلیل عدم حمایت در طول سال‌های گذشته شاهد تعطیلی دو کارخانه تولید موتور لوازم خانگی در کشور بودیم که دلیل اصلی آن حضور برندهای خارجی با عنوان مونتاژکاری بود.
وی به مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش و برندینگ مشکل اصلی تولیدکنندگان لوازم خانگی است که اگر دولت در زمینه تأمین سرمایه در گردش و همچنین تبلیغات و حضور در بازارهای منطقه به بخش خصوصی کمک کند، قول می‌دهم در خانه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کالاهای ایرانی جای بگیرد.
غزنوی تاکید کرد: اکنون کیفیت لوازم خانگی تولید ایران با کارخانه‌های بزرگ آمریکایی، اروپایی و آسیایی رقابت دارد، اما دلیل مطرح نشدن آن عملکرد دولت‌ها در مقابل برندهایشان است. کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی با تبلیغ کالاهای خود سعی می‌کنند این کالاها را به کشورهای دیگر صادر کنند اما هنوز ما به این باور نرسیدیم که در ایران محصول خوب تولید می‌شود و می‌توانیم یک صادرکننده غیرنفتی باشیم.
وی برای صادرات لوازم خانگی به کشورهای دیگر پیشنهاد داد دولت بخشی از هزینه تبلیغات و بازاریابی در کشورهای دیگر را به بخش خصوصی بپردازد و مانند کشورهای دیگر عمل کند. وی افزود: بخش خصوصی توانایی تبلیغ، بازاریابی و فروش را به تنهایی ندارد و دولت باید در این زمینه کنار آنها باشد. حمایت از بخش خصوصی در زمینه صادرات می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور و دولت به همراه داشته باشد و دولت هم با اعطای جوایز صادراتی می‌تواند به بخش خصوصی انگیزه دهد. به گفته این مقام صنفی، اگر به صنعت لوازم خانگی توجه شود کمتر از شش ماه وابستگی تا 50 درصدی لوازم خانگی به کشورهای خارجی به کمتر از 5 درصد خواهد رسید. غزنوی به عملکرد برخی کشورهای منطقه برای فروش محصولات کشورشان اشاره کرد و گفت: برخی کشورها علاوه بر پرداخت هزینه تحقیق و توسعه، انبارهایی را برای عرضه محصولاتشان در نظر گرفتند تا بتوانند کالاها را راحت‌تر به کشورهای دیگر صادر کنند. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی به بخش صنایع با فناوری پایین اشاره کرد و افزود: بخش فناوری با سطح پایین 25 درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد که ایران نیز در این زمینه پیشتاز است و محصولات خود را در اختیار متقاضیان بدون وابستگی به کشورهای خارجی می‌گذارد.

صنایع میان دست و پایین‌دست را رها کرده‌ایم
محسن حاتم، معاون سابق وزارت صنایع گفت: سه دسته اقلام در کشور وجود دارد که باید برای داخلی‌سازی آنها اقدامات اساسی صورت گیرد. اولویت اول هم اقلامی است که از ابتدا تاکنون بیشترین تحریم‌های ظالمانه شامل آنها بوده، به همین منظور برای شکوفایی تولید داخلی در این کالاها بهترین کار این است که پیش‌خرید محصولات تولیدی در کشور صورت گیرد.
معاون سابق وزارت صنایع اذعان کرد: دوم مواد اولیه واحدهای تولیدی هستند که مشکل جدی در این زمینه وجود دارد به طوری که چند روز قبل مقام معظم رهبری به خام‌فروشی هم اشاره داشتند.
حاتم تاکید کرد: بعد از انقلاب شرکت‌های مربوط به صنایع بالادستی را به طور گسترده ایجاد کردیم ولی صنایع پایین‌دستی و میان دستی را رها کرده و در این زمینه وابسته شده‌ایم. به همین دلیل این محصولات مورد تحریم واقع می‌شوند، بنابراین بهترین فرصت است تا اینها را توسعه بدهیم، این در حالی است که مثلاً در زمینه معدن و انرژی مواد خام را صادر و محصولات تمام‌شده همان‌ها را وارد می‌کنیم.
وی افزود: سوم کالاهای مصرفی معمولی هستند که نیاز به برخی مواد اولیه خاص به‌خصوص در زمینه دارویی دارند به همین دلیل باید با بسته‌های حمایتی متنوع تولید داخلی آنها را رونق دهیم، در پایان نیز باید ورود کالاهای لوکس به کشور را کنترل کرد.

در 90 درصد کالاهای وارداتی می‌توان خودکفا شد
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: چند ماه پیش در جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشته‌ایم به ایشان عرض کردم بیاید یک نمایشگاهی از نداشته‌هایمان تشکیل دهیم و از 3800 شرکت دانش‌بنیان دعوت کنیم تا آنها این کالاها را ببینند و متناسب با توانایی خود به ساخت آنها بپردازند که خوشبختانه رهبر معظم انقلاب این پیشنهاد را مورد توجه و دستور دادند که این امر به نمایشگاهی دائمی تبدیل شود. وی افزود: به نظر بنده تا 90 درصد کالاهای وارداتی به‌خصوص در زمینه قطعه‌سازی می‌تواند داخلی‌سازی شده و در داخل تأمین شود، منتهای امر باید توانمندان به این عرصه ورود کرده و دولت و مسؤولان نیز در تمام زمینه تسهیلات و کمک لازم را به تولیدکنندگان بدهند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: در تمام محصولات وارداتی مورد نیاز می‌توانیم فرهنگ نمایشگاهی را ایجاد کرده تا تولیدکنندگان ورود کرده و از میزان وابستگی کاسته شود؛ البته به شرطی که این نمایشگاه‌ها پراکنده نباشند. نجفی‌منش گفت: ما داخلی‌سازی پیکان را در دهه 70 با قطعه‌سازی اجزای مختلف آن تحقق بخشیدیم، بنابراین تولیدکنندگان ما ابتدا با نمونه‌سازی و سپس تجاری‌سازی و تولید انبوه می‌توانند واردات را قطع و اشتغال‌زایی گسترده‌ای را با طعم تبدیل تحریم‌ها به فرصت فراهم کنند. وی تصریح کرد: تولیدکنندگان و قطعه‌سازان به سمت تولید برخی از قطعات خودرو مانند ای بی اس، ایربگ و گیربکس اتوماتیک حرکت نکردند، ولی با حمایت از قطعه‌سازان با پرداخت به‌موقع پول قطعه‌ساز می‌توان در بسیاری از این محصولات هم خودکفا شد.

غفلت‌ها از خودکفایی در صنعت فولاد
امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای سازندگان لوله و پروفیل درباره کالاهای وارداتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، گفت: یکی از اتهاماتی که به کشورمان وارد می‌شود این است که همیشه به دنبال خودکفایی در همه محصولات هستیم و می‌گویند این نگاه غلط است. این در حالی است که در عرصه عمل در بسیاری از کالاهای اساسی نتوانستیم به خودکفایی برسیم و به همین دلیل با کوچک‌ترین تحریمی دچار مشکل می‌شویم.
وی افزود: با این حال می‌توانیم تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم خصوصاً اگر متوجه شویم کدام چرخ‌دنده اقتصادی وجود ندارد تا چرخ کل اقتصاد بچرخد.
کاوه اظهار کرد: در شرایط تحریمی باید نقطه و گلوگاه‌های تولید را بشناسیم، بخشی از این گلوگاه‌ها در اقلام وارداتی برخی در تحریم‌سازی داخلی است ولی عمده آن به سخت‌گیری مسؤولان است که می‌گویند قانون فلان را گفته این در حالی است که این قوانین برای شرایط معمولی است نه شرایط تحریمی، بنابراین باید قوانین دست و پاگیر در شرایط جنگی برداشته شود.
دبیر سندیکای سازندگان لوله و پروفیل گفت: در بحث لوله‌های قطور گاز شرکت‌های لوله‌سازی ماهشهر، صفا ساوه و اهواز پیشرفته‌ترین دستگاه‌های جهان را دارند ولی هم‌اکنون بیکارند دلیلش هم این است که وزارت نفت آنها را مجبور کرده برای شرکت در مناقصات ضمانت‌نامه بیاورند.
وی افزود: باید از این مسؤولان سؤال کرد شرکتی که بیکار بوده و پول ندارد چطور بانک ضامن آن می‌شود. حتی در برخی مواقع این شرکت‌ها شاهد واردات لوله‌های مشابه تولید خودشان از خارج بودند، بنابراین وزارت نفت نباید از تولیدکننده داخلی ضمانت بخواهد و به جای آن می‌تواند یا سفته گرفته یا سهام کارخانه را برای ضمانت تصاحب کند.
وی تصریح کرد: رونق تولید یعنی همان اقتصاد مقاومتی، به عبارت دیگر در شرایط سخت علاوه بر تولید همچنان شاهد رشد تولید و اقتصاد باشیم، اما در بحث تولید با این امر روبه‌رو هستیم که دستگاه‌های غیرمسؤول در راه تولید داخلی مجهول‌سازی می‌کنند به عنوان نمونه می‌گویند پروفیل باید در بورس کالا عرضه شود وگرنه جلوی صادرات گرفته می‌شود.
کاوه به ذکر نمونه‌ای از غفلت‌ها در تقویت تولید داخلی و اتکا به واردات در صنعت فولاد پرداخت و گفت: در تمام کشورهای جهان شرکت‌های بزرگ سودشان بین 6 تا 10 درصد است و عمده سود به شرکت‌های کوچک اختصاص می‌یابد، این در حالی است که در کشورمان این قضیه برعکس است و شرکت‌های بزرگ 30 تا 150 درصد سود می‌کنند و عمده مزایا نیز به آنها اختصاص می‌یابد و از حمایت‌ها برخوردار می‌شوند، بنابراین باید این رویه تغییر کند.
دبیر سندیکای سازندگان لوله و پروفیل اظهار کرد: در چشم‌انداز 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد آمده است، این در حالی است که متاسفانه صنایع فولادی هر کدام می‌خواهند به تنهایی کل زنجیره این عرصه را به طور کامل در دست بگیرند.
کاوه تصریح کرد: زمانی که تولید این کارخانه‌ها شروع می‌شود می‌بینیم همگی از نبودن الکترود گرافیتی شاکی هستند، بنابراین باید از آنها بپرسیم کشوری که سالانه 32 میلیون تن فولاد تولید می‌کند چرا هنوز به فکر ساختن این قسمت مهم تولیدات فولادی نیفتاده است؟
وی افزود: به همین دلیل این کارخانه‌ها عمدتاً علت گرانی فولاد را نداشتن الکترود گرافیتی عنوان می‌کنند ماده‌ای که برای هر تن فولاد باید 5/1 تا سه کیلو در کوره‌ها مصرف شود، با این حال هنوز معلوم نیست چرا این کارخانه‌ها با سود هزاران میلیاردی به فکر تولید این ماده نیفتاده‌اند.
این فعال صنعتی با بیان این‌که باید توسعه متوازن و همه‌جانبه و تکمیل چرخه تولید را در پیش بگیریم، تاکید کرد: کسانی در کشور به فکر ساخت واحدهای الکترود گرافیتی بودند و حتی تشکیلاتی نیز ایجاد کردند ولی چون حمایت و تشویقی از آنها صورت نگرفت از ادامه راه منصرف شده و این امر به سرانجام مطلوبی نرسید.
کاوه افزود: شرکت‌های بزرگ فولادی که هر سال سود زیادی کسب می‌کنند به راحتی توان تولید و خودکفایی الکترود گرافیکی را دارند و حتی می‌توانند صادرات داشته باشند.
دبیر سندیکای سازندگان لوله و پروفیل در ادامه گفت: در زمینه تولیدات فولادی ده میلیون تن مازاد تولید داریم، این در حالی است که در زمینه ورق‌های فولادی دو برابر میزان عرضه، تقاضا وجود دارد، چرا در یک محصول فولادی مثل شمش و اسلپ تولید بسیار بالا رفته و در محصولی دیگر که از این محصولات فرآوری می‌شود تولید کم بوده و وابسته هستیم؟
وی گفت: باید از مسؤولان پرسید چرا در چشم‌انداز افق 1404 از تولید ورق‌های فولادی غفلت شده است؟ این در حالی است که با توجه به تحریم و وابستگی کشورمان به ورق‌های فولادی وارداتمان به صفر رسیده و کمبود شدیدی در این زمینه احساس می‌شود، به همین دلیل توزیع این ورق‌ها سهمیه‌ای و گران شده است، مثلاً کارخانه‌ای که در سال، 70 هزار تن می‌خواست 7000 تا ده هزار تن به آن اختصاص می‌یابد.
کاوه اذعان کرد: مسؤولان فعلی فولاد کشور به دنبال کار و تولید راحت و صادرات فولاد خام هستند، چون صادرات فولاد خام که ده میلیون تن است به عنوان یک شعار موفقیت‌آمیز حساب می‌شود؛ هرچند باید بدانیم در واقع یارانه برق و گاز خودمان را به صورت مفت و مجانی صادر می‌کنیم، این در حالی است که می‌توانستیم آن را در داخل به محصولاتی همچون ورق‌های فولادی تبدیل کنیم.
این فعال صنعتی افزود: ورقه‌های عریض گاز و نفت در کشور نیز باید توسط کارخانه فولاد اکسین تولید شود ولی هم‌اکنون این کارخانه به جای ورقه‌های فولادی به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن، ورقه‌های ساختمانی تولید می‌کند بنابراین باید به آن کمک کرد تا در مسیر خودش تولید داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها