سیدهادی رضوی و احسان دلاویز، از سرمایه‌گزاران سینما و شبکه نمایش خانگی به اتهام فساد مالی و بانکی محاکمه می‌شوند

پول کثیف صدا،نور،حرکت!

وضع نامناسب اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، طبعا هنر ـ صنعت سینما را هم به شکلی واضح تحت تاثیر قرارداده و باعث شده بسیاری از حساب و کتاب‌های این عرصه به هم بریزد و خیلی‌ها جرات و توان سرمایه‌گذاری در بخش تولید فیلم و سریال را نداشته باشند. نیاز موجود در این زمینه به سرمایه و تلاش‌ها برای حفظ بقای این هنر صنعت، عرصه را برای افرادی خارج از جریان و بدنه سینما باز کرد؛ سرمایه دارانی که با مقاصد و اهدافی غیرفرهنگی اما در پوشش کار فرهنگی و هنری و فرار مالیاتی، ثروت بادآورده شان را به تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی تزریق و سرریز کردند.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۰۵

ابتدا به نظر می‌رسید ورود این سرمایه‌ها به سینما، کمک حال یک هنر صنعت رو به زوال شده و تحرکی به چرخ ایستای تولید داده باشد، اما به‌تدریج پشت پرده این سرمایه‌گذاری برملا شد و رسوایی‌های بزرگی را به بار آورد که دودش به چشم خود اهالی سینما رفت و حتی آبرو و اعتبار سینماگران زحمتکش و تهیه کننده‌ها و فیلمسازان درستکار و سینمابلد را هم به خطر انداخت. قراردادهای کلان و نجومی با برخی ستاره‌های فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، تبعیضی آشکار بود و حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد. بریز و بپاشی که این سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان بدون پشتوانه و سابقه سینمایی انجام می‌دادند، باعث برهم زدن نظم و موازنه تولید در آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی شد و باعث شد توقع بسیاری دیگر از بازیگران و عوامل فنی هم بالا برود و آنها از تهیه کنندگان زحمتکشی که برای تولید فیلم و سریال‌ها به جای پرقدرت و پرثروتی متصل نبودند، انتظار داشتند دستمزدهایی در حد و اندازه آن فیلم و سریال‌های خاص پرداخت کنند.
بعد از این و با جدی تر شدن برخورد قاطع و بدون ملاحظه و چشم پوشی دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی کشور، پای برخی از این سرمایه‌گذاران هم به ماجرا باز شد و دست پولشویی آنها را در عرصه فرهنگ و هنر، رو کرد. از شاخص‌ترین نمونه‌ها در این زمینه می‌توان به سیدمحمد امامی (تهیه‌کننده سریال شبکه نمایش خانگی شهرزاد) و حسین هدایتی (که سابقه سرمایه‌گذاری در سینما و شبکه نمایش خانگی از جمله سریال ناتمام و متوقف شده ماه تی تی را دارد) اشاره کرد که جزو متهمان پولشویی و مفاسد اقتصادی هستند. اما در این تقریبا سرچراغی ماه مبارک رمضان که بیش از هروقت دیگر سال، نیاز به بازنگری در کارنامه اعمال و حلال و حرام نان سر سفره‌ها وجود دارد، نام دو سرمایه‌گذار و تهیه کننده سینمایی هم به‌عنوان متهمان مفاسد اقتصادی مطرح شد. متاسفانه باید گفت چشم سینما و شبکه نمایش خانگی، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد در این زمینه روشن!
اخلال 2 سرمایه‌گذار سینمایی در نظام اقتصادی
دو نفری که نامشان در زمینه مفاسد اقتصادی مطرح شده، سیدهادی رضوی و احسان دلاویز هستند. آن طور که به‌تازگی در برخی خبرگزاری‌ها چون فارس و ایسنا به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما اطلاع رسانی شد، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران گفت: متهمان سیدهادی رضوی و احسان دلاویز دو نفر از تسهیلات گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک در این دادگاه محاکمه می‌شوند. قاضی اسدا... مسعودی مقام در این خصوص گفت: متهم سیدهادی رضوی بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده است. او افزود: براساس کیفرخواست، اتهام متهم رضوی اخلال در نظام اقتصادی با اخذ تسهیلات بانکی از طریق نامشروع است.
پرونده بانک سرمایه ۴۰۰ متهم دارد و بر اساس مستندات پرونده بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان کشور به یغما رفته است.
با متهمان تازه سینما آشنا شوید
اما این دو نفری که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی پای میز محاکمه قرار می‌گیرند، چه کسانی هستند و چه کارهایی در سینما و شبکه نمایش خانگی انجام داده اند؟
سیدمحمد هادی رضوی، که متهم است از طریق نامشروع بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده، همان سرمایه‌گذار اصلی فصل اول سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» است. گفته می‌شود ایشان داماد یکی از وزرای کابینه هم است. درحالی که بحث اتهام فساد اقتصادی از سوی سیدهادی رضوی مطرح شده، بد و بی مناسبت نیست یادی از جملات نغز جناب وزیر درباره فساد اقتصادی کنیم که در جایی (به نقل از ایرنا) با تاکید بر ضرورت مقابله با فساد گفت: «فساد منجر به تقویت اقتصاد زیرزمینی و خاکستری شده و می‌تواند علتی برای توسعه فقر باشد.»
خود سیدهادی رضوی هم زمانی در گفت‌وگو با تماشاگران امروز گفته بود: «سرمایه من مهم نیست. من از کثافت کاری هراس دارم و بدم می‌آید. اگر یک کاری محبوب مردمی باشد ایرادی ندارد ولی اگر بخواهد یک جوری ادامه پیدا کند که شیره مالیدن باشد، یکجا می‌ایستیم و حساب کتاب می‌کنیم و می‌بینیم چند چندیم.»
اما احسان دلاویز، فرد دیگری که نامش به عنوان متهم اقتصادی مطرح شده، چه سابقه‌ای در سینما و شبکه نمایش خانگی دارد؟ او تهیه کننده دو فیلم سینمایی
«لامپ صد» (سعید آقاخانی) و «فردا» (مهدی پاکدل و ایمان افشاریان) بود و همچنین اسمش به عنوان سرمایه‌گذار فیلم‌های «لامپ صد»، «فردا»، «دراکولا» (رضا عطاران) و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» (حمیدرضا قربانی) هم مطرح بوده است. همچنین در اخبار منتشر شده درباره محاکمه دلاویز و رضوی، آمده که احسان دلاویز مجری طرح و سرمایه‌گذار «شاهگوش» (داوود میرباقری) بود، اما ما در عنوان بندی این سریال چنین چیزی ندیدیم.

گناهش گردن سرمایه گزاران!
اگر آن ستاره‌ها و بازیگران، کارگردان‌ها و دیگر عوامل فنی فیلم و سریال‌هایی که با سرمایه مشکوک این دو سرمایه‌گذار متهم از منشا پول و سرمایه‌های جاری شده در تولید، خبر و آگاهی داشتند، خودشان می‌دانند و وجدانشان. اگر هم نمی‌دانستند که بعد از این اتهامات و پس از اثبات این اتهام، دست‌کم انتظار می‌رود که به صورت شفاف در این زمینه به مردم و افکار عمومی توضیح و نسبت به ورود سرمایه‌های مشکوکی از این دست به سینما و شبکه نمایش خانگی هشدار دهند و اطلاع‌رسانی کنند.
اما در هر دوصورت، این نافی مسؤولیت سازمان سینمایی، اداره کل سینمای حرفه‌ای و وزارت ارشاد نیست که در این زمینه، کنترل و نظارت لازم را داشته باشند و قاطعانه، ورود سرمایه مشکوک و حرام به سینما را رصد و با مسببان آن (چه سرمایه‌گذار و چه تهیه‌کننده) برخورد کنند.
با وجود این و من باب مزاح به نظر می‌رسد، هر بلایی که سر شخصیت‌های آثاری چون شهرزاد، لامپ صد، فردا، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم و دراکولا آمده، دلیلش نان ناحلال سرمایه‌گذارانشان بوده که سر سفره آورده اند؛ از مرگ بزرگ آقا و سرنوشت شوم شهرزاد و قباد در «شهرزاد» و اعتیاد و فلاکت فرزین (محسن تنابنده) در «لامپ صد» و اتفاقات تلخ برای شخصیت‌ها در «فردا» گرفته تا نزاع منجر به قتل برادران در «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» و همه بدبیاری‌های عطاران در «دراکولا!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها