به بهانه سقوط هواپیما در روسیه

آزمونی برای سوپرجت100

یکشنبه همین هفته، 15 اردیبهشت خبری تأسف‌بار دنیای هوانوردی را بار دیگر اندوهگین کرد. با این تفاوت که این بار نوبت بلوک شرق بود تا پس از سقوط‌های متوالی بوئینگ 737 مکس و در پی آن سقوط ارزش سهام این شرکت بزرگ هواپیماسازی، تولیدات شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه را به چالش بکشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۴۰۷

سوخوی سوپرجت 100 متعلق به شرکت هواپیمایی ایروفلوت روسیه، که از پایتخت این کشور به سمت مورمانسک پرواز کرده بود، با برگشت به فرودگاه شرمتیوو شهر مسکو و پس از برخوردهای متعدد و سخت به زمین، روی باند پرواز این فرودگاه متوقف شد. هواپیما در اثر همین برخوردها، از ناحیه دم آسیب دیده و آتش گرفته بود که تخلیه مسافران از درهای اضطراری جلو انجام پذیرفته است. متأسفانه به‌خاطر رعایت‌ نکردن اصول ایمنی از جانب مسافران و تلاش برای برداشتن چمدان‌ها، مسافران انتهای هواپیما در آتش محصور شده و مرگ 41 نفر از آنها تأیید شده است.
بنابر گزارش وبگاه فلایت رادار24، پرواز 1492 ایروفلوت در ساعت 15 و 3 دقیقه از فرودگاه مسکو برخاسته و تنها پس از شش دقیقه پرواز، کد 7600 را که نشان‌دهنده قطع ارتباط رادیویی خلبانان با مراکز کنترل هوایی است را روی رادار به نمایش می‌گذارد. در همین زمان هواپیما در ارتفاع 10 هزار و 300 پایی (سه کیلومتری) از سطح دریاهای آزاد برای چند دقیقه به پرواز خود ادامه داده و در ساعت 15 و 10 دقیقه شروع به کاهش ارتفاع برای قرارگیری در راستای باند فرود مسکو به منظور نشستن روی آن قرار می‌گیرد. در ارتفاع 2600 پایی، هواپیما با توجه به قرار نداشتن در شرایط مناسب برای فرود، مجددا اوج گرفته و در تلاش دوم خود موفق به نشستن می‌شود.
از آنچه دوربین‌های مداربسته فرودگاه نشان می‌دهد، می‌توان به برخورد یا برخوردهای متعدد هواپیما با زمین پی برد که در نهایت، همین برخوردها موجب آتش‌سوزی و از بین رفتن هواپیمای جدید ایرلاین روسی شد.
با این‌که تنها نزدیک به هشت سال از نخستین پرواز رسمی این نوع از هواپیما می‌گذرد، این اولین باری نبود که سوپرجت 100 موجب از دست رفتن جان مسافران خود می‌شود. در سال 2012 زمانی که فقط یک سال از نخستین پرواز سوخو در آسمان می‌گذشت، سوپرجت100 در جریان تورهای معرفی خود به شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، با برخورد به کوه سالاک در کشور اندونزی، موجب کشته شدن 45 سرنشین و خدمه خود شد. در همان زمان نیز انتقاداتی به تیم سازنده و سیاست‌های رقابتی روسیه در صنعت هوانوردی وارد شد. روس‌ها که پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری و موفقیت در ساخت پرنده‌های بسیار کاربردی نظامی، جای خود را در بخش غیرنظامی دنیای هوانوردی خالی دیده بودند با سراسیمگی و صرف هزینه‌های گزاف مشغول بازپس‌گیری جایگاه خود از بزرگان تولید هواپیماهای مسافربری مانند بوئینگ و ایرباس شدند. در حالی که شرکت‌های کوچک‌تری مانند امبرائر برزیل و بامباردییر کانادا نیز می‌توانستند در قالب رقبایی سرسخت در تولید هواپیماهای جت منطقه‌ای مطرح باشند. سوخو سوپرجت100 با داشتن قطعات پیشرفته که کشورهای مختلف در ساخت آن شراکت داشتند، توانست راه چند ساله بوئینگ و ایرباس را در یک شب برود. پرنده‌ای که در طراحی بدنه، تجهیزات و حتی طراحی داخلی کابین خلبان، وامدار هواپیماهای مختلف از جمله ایرباس ای320 است. طراحی براساس پرواز با رایانه و کاهش دخالت مستقیم انسان در پرواز، از سیاست‌های اصلی ایرباس است که سوخو نیز با تولید سوپرجت100 بر این امر صحه گذاشت. حال باید منتظر باشیم و ببینیم نتایج بررسی اطلاعات جعبه سیاه پرواز 1492 ایروفلوت، چه نکاتی را درباره این هواپیمای جوان در اختیار کارشناسان هوانوردی قرار خواهد داد.

خلبان محمدتقی امیرسام

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها