گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه سحرگاهی شبکه یک که خیلی ها را جذب خود کرده است

این ماه خوب خدا

ماه مبارک و خوش‌یمن رمضان، ماه احساس نزدیکی به خدا و حرف زدن با اوست. همه ما با هر زبانی می‌توانیم با خدا حرف بزنیم. مسلما یکی از این مسیرها، ادعیه‌ای است از امامان معصوم (ع) که به ما یاد می‌دهد چگونه با خدا حرف بزنیم، چه بخواهیم و چگونه به درگاه او التماس کنیم؛دعا یعنی خواستن و خدا را خواندن. بنابراین ماه مبارک رمضان، ماه انس با دعای افتتاح و دعای سحر است، ماه انس با دعای ابوحمزه ثمالی است. ماه انس با مناجات امیرالمومنین علی (ع) و مناجات‌های صحیفه سجادیه است. ماه انس با دعای جوشن صغیر و کبیر است. ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن و ماه انس با قرآن است. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: «ماجالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزیاده او نقصان» وقتی از کنار قرآن بلند می‌شوید، چیزی بر شما افزوده شده و آن هدایت است- زیاده فی هدی- و چیزی از شما کم شده است، او نقصان من عمی- و آن کوری و جهالت است. مسلما یکی از مسیرهای خودسازی و سیر و سلوک در ایام سحرگاه رخ می‌دهد. به همین دلیل هر یک از شبکه‌های تلویزیونی ویژه برنامه‌های سحرگاهی متفاوتی را تدارک دیدند؛ ویژه برنامه‌هایی که هر کدام از آنها عطر ویژه‌ای دارند. یکی از همین برنامه ها، ماه خداست که پخش آن با شروع ماه رمضان از شبکه یک آغاز شده است. برنامه‌ای که خودسازی و سیر و سلوک را سر لوحه خودش قرار داده است. یکی از ویژگی‌های برنامه ماه خدا که سال‌هاست روی آنتن شبکه یک است و مردم با علاقه پیگیر این برنامه هستند، تهیه بخش‌‌های کوتاه و مفید است که گوش دادن به آنها برای مخاطبان نه تنها خالی از لطف نیست، بلکه برایشان آموزنده است و به فکر کردن وا داشته می‌شوند. این برنامه حوالی ساعت 2 بامداد از این شبکه روی آنتن می‌رود و حسن سلطانی همچون سال‌های گذشته اجرای آن را به عهده دارد. همچنین فخرالدین صدیق شریف، بازیگر سینما و تلویزیون راوی حکایت‌های اخلاقی و معرفتی برنامه ماه‌خدا است.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۴۲

ترکیب برنامه‌های مناجات‌
به تعبیر اهل معرفت، سحر ماه رمضان، حدیث بنده با خداست. سحر خلوت بندگی است؛ در سحر سفارش به دعا و مناجات و راز و نیاز شده است ... دعای ابوحمزه، دعای سحر، دعای افتتاح، این ادعیه آسمانی مشحون از تکه‌ها و نکته‌های عاشقانه و عارفانه است. برنامه ماه خدا هم امسال تلاش کرده با تنوع در ساختار، محتوای معرفتی و غنای ویژه آن لحظات ناب بندگی، اوقات و فرصت مغتنمی را برای همراهان سحری خویش فراهم کند. مخاطبان با تماشای برنامه ماه خدا امسال با ترکیبی از برنامه‌های مناجات، سخنان اهل معرفت، سخن بزرگان از متقدمین و متأخرین و نیز نکات ناب شنیدنی از علما و اهل فضل و نیز آوازهای عرفانی و مناجات‌خوانی زنده مواجه می‌شوند. در واقع این برنامه تلاش کرده لحظات شیرینی را در سحرگاه برای مردم ترسیم کند.
ماه خدا، شامل بخش‌های متعدد معنوی و گفت‌وگوهای کارشناسی با جمعی از مؤلفان، شاعران، ادیبان و ... کشور است. دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی، ادعیه روزها، مناجات و آواز‌های عرفانی از بخش‌های برنامه سحرگاهی ماه خداست که تا اذان صبح ادامه دارد.
بهره بردن از محراب در دکور
محمد تورنگ، مدیر گروه معارف اسلامی شبکه یک با اشاره به دکور برنامه که نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است، به جام‌جم گفت: تلاش کردیم دکور برنامه امسال جذاب‌تر از سال‌های قبل و برگرفته از مفاهیم دینی باشد. به همین دلیل محراب را در دکور لحاظ کردیم. همچنین به لحاظ نورپردازی سعی کردیم تداعی کننده حالت محراب برای بینندگان باشد.
وی درباره بخش‌های متفاوت برنامه عنوان کرد: بعد از تیتراژ، مناجات ابوحمزه ثمالی روایت می‌شود. حجت الاسلام قاسمیان درباره مباحث اخلاقی سخنرانی می‌کند. همچنین از سه بزرگوار آیت‌ا... جوادی آملی، آیت‌ا... فاطمی نیا و آقای عالی، آیتم‌های سه دقیقه‌ای از سخنان شان در قالب گرافیک متفاوت بخش می‌شود. بخشی از برنامه به شعرای آیینی همچون آقای برقعی، خانم میرمحمدی، آقای شرافت و ... اختصاص دارد و اشعار این عزیزان ضبط و پخش می‌شود. همچنین مناجات خوانی به صورت زنده داریم. حجت‌الاسلام حمید محمدی در بخش کارشناسی نهج‌البلاغه مباحث اخلاقی را می‌گوید. در مجموع این بخش‌ها امسال اضافه شده است.
مدیر گروه معارف شبکه یک سیما ادامه داد: همچون سال‌های قبل آیتم مسجد ارک هم داریم که مناجات حاج منصور ارضی هر شب پخش می‌شود. آقای رنجبر در یکی از بخش‌های دو دقیقه‌ای نکته اخلاقی روایت می‌کند. همچنین در قالب آیتم دو دقیقه‌ای صحبت‌های مرحوم حاج مرتضی تهرانی پخش می‌شود.
تورنگ با اشاره به سه کارشناس از سه دهه مختلف در برنامه توضیح داد: در دهه اول مهندس علیرضا برازش درباره دعا صحبت می‌کندکه چه تاثیری روی انسان دارد. به هر حال راه‌های دعا کردن را می‌توان از مناجات خمس عشر یاد گرفت. در این بخش آقای برازش آموزش می‌دهد که چگونه دعا کنیم. شب دهم مصادف با وفات حضرت خدیجه است و آقای شهاب مرادی همین شب سخنرانی خواهد کرد. هشت شب بعدی در خدمت حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی هستیم و او درباره صحیفه و باطن ماه رمضان صحبت خواهد کرد.
دهه آخر هم در خدمت استاد محمد شجاعی هستیم.
این سخنرانی‌ها، مسلما برای مخاطبان جذاب است.
وی تاکید کرد: ما تلاش داریم توجه مخاطبان را به سحر و زمان راز و نیاز جلب کنیم. همچنین به مباحثی همچون همدلی هم تاکید داریم.
مدیر گروه معارف شبکه یک سیما درباره انتخاب حسن سلطانی برای اجرای این برنامه گفت: بعد از
جمع بندی به این مجری رسیدیم که خیلی راحت هم اجرا و حس سحرگاهی را به مخاطب منتقل می‌کند.
تورنگ درباره این‌که آیا از کارشناسان جدید هم بهره‌ برده‌اید، چون یکی از معضلات برنامه‌های مذهبی، استفاده از کارشناسان تکراری است، توضیح داد: به غیر از آقای شهاب مرادی که یک شب در خدمتشان هستیم، بقیه کارشناسان فقط در این برنامه صحبت می‌کنند و در برنامه‌های دیگر حضور ندارند.
وی درباره بخش استان‌ها در برنامه ماه خدا گفت: با توجه به این‌که شبکه یک، شبکه ملی است، به همین دلیل همه استان‌ها را در نظر گرفته ایم و در بخش استان‌ها به معرفی علما و مفاخر استان‌های متفاوت ایران در قالب گزارش‌های پنج دقیقه‌ای می‌پردازیم. به عنوان مثال از همدان به آیت‌ا... بهاری پرداخته‌ایم یا در سمنان به آقای خراقانی و بایزید بسطامی.
در مجموع تلاش کرده‌ایم به بزرگان بپردازیم تا مردم هم بیشتر با این عزیزان آشنا شوند.
5 ساعت مطالعه روزانه معارفی
حسن سلطانی، مجری برنامه درباره اجرای این برنامه به جام‌جم گفت: خدا را شکر می‌کنیم که به همه ما توفیق سحرخیزی و کرامت سحرهای پر فروغ ماه رمضان را داده تا با خدای سبحان راز و نیاز کنیم. مسلما این ماه برکت بسیاری دارد و ماه بندگی خداست.
در سحرهای ماه رمضان می توانیم از کلام معصومان (ع) برای ورود به این ماه بهره ببریم، زیرا ما را راهنمایی می‌کند.
وی ادامه داد: یکی از مباحث ماه رمضان خودسازی است و می‌توانیم به لحاظ فردی در جهت اصلاح اخلاق، گفتار و ... از خدا استمداد بگیریم تا کارهایی که شایسته و زیبنده یک بنده خدا نیست، دور شویم و درگیر شیطان نشویم.
من هر سال بعد از آخرین قسمت از برنامه ماه خدا بدون این‌که بدانم آیا سال بعد توفیق اجرای این برنامه را دارم یا رزق همکاری دیگری است، شروع به مطالعات فردی می‌کنم.
این مجری با اشاره به میزان مطالعه فردی اش توضیح داد: روزانه حداقل چهار تا پنج ساعت در حوزه معارف مطالعه می‌کنم تا همیشه حرف هایم رنگ و لعاب تازه‌ای در برنامه داشته باشد.
حتی نکات ارزشمند را یادداشت می‌کنم تا اگر در برنامه سال آینده توفیق اجرا داشتم، بهره ببرم.
اگر هم توفیق نشود، ضرر نکرده ام، چون به داشته‌هایم اضافه شده و در جلساتی که با دوستانم دارم استفاده می‌کنم.
سلطانی عنوان کرد: من به عنوان مجری اعتقاد دارم، نباید یک یا دو ماه قبل از ماه رمضان به مجری بگویند که تو قرار است این برنامه را اجرا کنی، بلکه باید بعد از تمام شدن برنامه رمضان، تیم برنامه‌سازی رمضان بعدی انتخاب شوند تا دوستان بدانند چه کارهایی انجام بدهند تا یک بسته معرفتی درست برای مردم تدارک دیده شود.

صدیق شریف؛ راوی حکایت های اخلاقی
وقتی مخاطب نام فخرالدین صدیق‌شریف را می‌شنود، ناخودآگاه به یاد اولین ویژگی این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون می‌افتد که مساوی است با آرامش، و حتی این ویژگی او در نقش‌هایش تاثیر گذار بوده و آرامش خاص خودش را به بیننده منتقل می‌کند.
این هنرمند تا به امروز لباس شخصیت های متفاوت را در عرصه بازیگری به تن کرده است، حتی نقش روحانیت را هم تجربه کرده است. از کارهای تلویزیونی او می‌توان به کلاه پهلوی، معمای شاه، زیر آسمان شهر، تبریز در مه، چهل سرباز، روشن‌تر از خاموشی و ... اشاره کرد. کارهای سینمایی این بازیگر هم کم نیست و در فیلم‌هایی همچون ساکن طبقه وسط، اخراجی‌ها، اخلاقتو خوب کن، ابراهیم خلیل‌ا...، مریم مقدس، دختران انتظار و ... بازی کرده است.
صدیق شریف این روزها راوی حکایت‌های اخلاقی و معرفتی برنامه ماه خدا است که از شبکه یک پخش می‌شود. او در این برنامه در قالب آیتم کوتاه این روایت‌ها را دارد با همان آرامش ویژه خودش. حضور این بازیگر در برنامه ماه خدا به تنوع بخشی در آیتم‌ها منجر شده است.

نخ تسبیح ماه خدا
مجری برنامه ماه خدا با اشاره به ویژگی‌های اجرای برنامه‌های سحرگاهی گفت: با توجه به این‌که تکه تکه بینندگان به برنامه اضافه می‌شوند، ممکن است یک نفر یک ساعت قبل از سحر بیدار شود و دیگری نیم ساعت قبل. ضمن این‌که باید تدارک سحر هم ببیند، بنابراین مباحث برنامه باید در قالب آیتم‌های کوتاه و واحد باشد تا بیننده چیزی را از دست ندهد و هر زمان بیننده برنامه سحرگاهی شد، یک نکته یاد بگیرد.
وی عنوان کرد: به همین دلیل برنامه ماه خدا شامل آیتم‌های متنوع و کوتاه است تا برای بینندگان کاربردی باشد. ضمن این‌که همه آیتم‌ها به واسطه یک نخ تسبیح باید با هم ارتباط نامحسوس داشته باشند.
سلطانی ادامه داد: همین کار را سخت، اما شیرین می‌کند و از خدا می‌خواهم ما را یاری کند تا بتوانیم به بهترین شکل برنامه ماه خدا را روانه آنتن کنیم و مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
وی درباره این‌که آیا پیشنهاد هم به عوامل برنامه می‌دهید یا نه، توضیح داد: بله. در اتاق فکر شرکت می‌کنم و اگر نظراتی داشته باشم، حتما خواهم گفت.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها