برنامه‌ریزی فشرده سازمان لیگ، استقلال و پرسپولیس را از پای درآورد

خسته نباشید!

در کمتر از چند ساعت، پرسپولیس و استقلال هر دو از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کنار رفتند تا دوشنبه‌شب برای هواداران پرشمار قرمز و آبی، به یک اندازه تاریک و تلخ باشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۱۶۲

پرسپولیس با شکست مقابل پاختاکور از آسیا حذف می‌شد که در فاصله چهار دقیقه به پایان بازی تاشکند، با گل ایگور سرگیف به این سرنوشت دچار شد. استقلال هم باید الدحیل را می‌برد، اما حتی یک دقیقه هم نتوانست از گل برتری‌اش دفاع کند. تساوی با الدحیل، درست مانند باخت مقابل پاختاکور تلخ بود؛ چون هر دو یک معنا را داشت؛ حذف زودهنگام از لیگ قهرمانان آسیا.
62 روز فاصله بین نخستین بازی پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تا روزی که آنها با شکست مقابل پاختاکور، از گردونه رقابت‌های آسیایی حذف شدند، وجود داشت. در این مدت، پرسپولیس جمعا 13 بار به میدان رفت و سه بار شکست خورد که هر سه هم مقابل حریفان آسیایی بود؛ السد قطر، الاهلی عربستان و پاختاکور ازبکستان. آمار می‌گوید قرمزها تقریبا هر دو هفته سه بار به میدان رفته‌اند.
برای استقلال هم شرایط کاملا مشابه پرسپولیس است. پروسه حذف آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا، دقیقا 62 روز طول کشید. آبی‌ها در این مدت، 13 بار در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بازی کردند و چهار بار هم طعم شکست را چشیدند. دو باخت استقلال مقابل پرسپولیس و پدیده باعث شد آنها صدر جدول لیگ برتر را از دست بدهند و دو باخت دیگر هم مقابل الدحیل قطر و الهلال عربستان، به حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا منجر شد.
مشخصا استقلال و پرسپولیس، در این دو ماه در هر 4.76‌روز یک بازی انجام دادند؛ برنامه‌ای پر فشار که بسیاری از منتقدان، آن را دلیل حذف زودهنگام استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان می‌دانند.
حالا بد نیست نگاهی بیندازیم به فشردگی بازی‌های حریفان آسیایی استقلال و پرسپولیس در این 62 روز تا به تفاوت برنامه‌ها بیشتر پی ببریم:
الدحیل قطر: آنها از آغاز لیگ قهرمانان آسیا تاکنون 9 بار به میدان رفته‌اند (هر 88/6 روز یک بازی)
السد قطر: آنها از آغاز لیگ قهرمانان آسیا تاکنون ده بار به میدان رفته‌اند (هر 2/6 روز یک بازی)
الهلال عربستان و العین امارات: آتها از آغاز لیگ قهرمانان آسیا تاکنون 11 بار به میدان رفته‌اند (هر 63/5 روز یک بازی)
پاختاکور ازبکستان و الاهلی عربستان: آنها از آغاز لیگ قهرمانان آسیا تاکنون 12 بار به میدان رفته‌اند (هر 16/5 روز یک بازی) همین آمار نشان می‌دهد، سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، با برنامه‌ریزی فشرده خود، بزرگ‌ترین مانع را برای موفقیت نمایندگان کشورمان در آسیا، پیش روی آنها قرار داده است.
سه گانه حذف
این برای سومین‌بار است که استقلال و پرسپولیس، همزمان با هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند. نخستین تراژدی سرخابی سال 2003 و در نخستین دوره لیگ قهرمانان رقم خورد.
آن زمان فقط یک تیم از هر گروه صعود می‌کرد که استقلال در گروهی که العین امارات، السد قطر و الهلال عربستان حضور داشتند، سوم شد. پرسپولیس هم با همین پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان در یک‌گروه بود که بعد از پاختاکور دوم شد و توانست به مرحله بعد صعود کند. این اتفاق تلخ، سال 2011 برای دومین بار تکرار شد. این بار استقلال در گروهی که السد قطر، النصر عربستان و پاختاکور ازبکستان حضور داشتند، فقط به‌دلیل تفاضل گل، شانس صعود را از دست داد و بعد از السد و النصر در رده سوم گروهش ایستاد. پرسپولیس هم در گروه خود، بعد از الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات چهارم شد.
حالا بعد از گذشت هشت سال، برای سومین بار استقلال و پرسپولیس، همزمان با هم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند. یک بازگشت به عقب تلخ برای سرخابی‌ها که اتفاقا از پرطرفدارترین تیم‌های آسیا هستند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها