حال که داعش سرزمین‌هایش را از دست داده، بیش از هر زمان دیگر به فکر نفوذ به سایر نقاط جهان است . به نوشته روزنامه گاردین چاپ انگلیس «ویدئوی جدید ابوبکر بغدادی تأکیدی بر ماهیت بین‌المللی این مبارزه بود. برای آنها برنده شدن دیگر مهم نیست.»
کد خبر: ۱۲۰۵۱۳۹

به گزارش ایسنا، نیکولاس هنین، نویسنده کتاب «آکادمی جهاد: ظهور دولت اسلامی» که ده ماه گروگان داعش بود در ادامه این مطلب می‌نویسد: «چهار سال پس از اعلام رسمی خلافت، ابوبکر بغدادی، رهبر داعش دوباره در ویدئویی تبلیغاتی ظاهر شد. این بار مرد حاضر در فیلم خلیفه‌ای نیست که از منبر موعظه کند، بلکه یک شکار فراری است. مفسران در واکنشی سریع اشاره کردند این یادآور آخرین تصاویر از ابومصعب الزرقاوی، فرمانده دوم وقت القاعده، چند هفته پیش از مرگش است که روی زمین در اتاقی بدون پنجره و سلاح به دست نشسته بود. این ویدئوی جدید یک تولید هوشیارانه است؛ حتی موسیقی متن آن با فضای آوازخوانی مینیمالیستی آن، بدون گزافه‌گویی است.
بغدادی در یک حباب امنیتی کوچک مملو از حامیانی زندگی می‌کند که نمی‌تواند به وفاداری آنها اطمینانی داشته باشد. او مانند حیوان در حال فرار از قلمرو دشمن است. در هراس است که کسی با وعده پاداش
۲۵ میلیون دلاری ایالات متحده برای دستگیری او دامی پهن کند. او مقدار زیادی از وقت، انرژی و منابع خود را صرف حفاظت از خود می‌کند. پخش ویدئوی اخیر، حتی اگر سر نخ‌های کمی درباره موقعیت اختفای یا هویت اطرافیان بغدادی فراهم آورده باشد، خطری است که او مجبور بوده به جان بخرد.
او به‌شدت نیاز به بسیج نیروهای خود داشت؛ با توجه به این‌که استراتژی نظامی همه‌جانبه داعش، بخش‌های بزرگی از این جنبش را منحرف کرد، موجب فروپاشی به اصطلاح خلافت شده و بغدادی از سوی طرفداران خود به چالش کشیده شد. این ویدئو وارد مبحث نزاع‌های الهیاتی و اختلافاتی که در سال‌های اخیر داعش را تکه‌تکه کرده است، نشد.
اگر بتوان گفت اولین ویدئو از بغدادی او را موعظه‌گری قدرتمند برای مسلمانان سراسر جهان نشان داد، ویدئوی جدید چیزی بیش از تصدیق حیات او نیست ـ گویی این او بوده که گروگان داعش شده است. اما فراتر از آن، فیلم مذکور قابل توجه است. این فیلم ارزش نادری دارد و همچنین سر نخ‌های دیگری ارائه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها