جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

مسخره آهنین

روز گذشته و با میانجیگری برخی کشورهای عرب همچون قطر و مصر و همچنین مسؤولان سازمان ملل، آتش‌بس در نواز غزه برقرار شد و از ساعات اولیه صبح دیروز هیچ موشکی از جانب غزه و هیچ حمله هوایی از طرف رژیم صهیونیستی گزارش نشد. در دو روز درگیری بین نیروهای مقاومت در نوار محاصره شده غزه و نظامیان رژیم صهیونیستی، 29 شهروند فلسطینی از جمله کودکی 14 ماهه به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. در طرف مقابل، چهار نظامی صهیونیست کشته و بیش از 130 نفر دیگر مجروح شدند.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۴۹

با اجرایی شدن آتش‌بس، گروه‌های اسرائیلی به شدت از نتانیاهو انتقاد کرده و پذیرش این درگیری را رسوایی برای نخست‌وزیر این رژیم قلمداد کردند.
نتانیاهو زیر تیغ انتقادها
موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این باره گفت: نتانیاهو بار دیگر تسلیم باج‌خواهی حماس شد و فقط آرامشی موقت را برای بقای سیاسی خود خرید. بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه مدعی شد: حدود 700 موشک از نوار غزه شلیک و منجر به تخریب‌های بسیار چهار کشته و ده‌ها زخمی شد.
بتزلل سموتریچ، از اعضای کنست هم در اظهاراتی تند اعلام کرد: نبرد با غزه باید با 700 کشته در این منطقه (به تعداد موشک‌های شلیک شده یعنی یک کشته در مقابل هر موشک) و وارد کردن خسارت‌های وحشتناک به حماس تمام می‌شد. تامیر عیدان، رئیس شورای منطقه‌ای سدوت هنگب هم به رادیو رژیم صهیونیستی گفت: اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد بدون شک به لیکود یا رئیس آن بنیامین نتانیاهو رأی نمی‌دادم.
یوال اشتاینیز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز گفت‌وگویی با روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت انجام داد که درماندگی مقامات این رژیم را در مقابل مقاومت نشان می‌دهد. او در این زمینه گفت: هیچ راه‌حلی برای مشکل غزه وجود نخواهد داشت، زیرا ما پس از 30 سال مجبور به برخورد با تهدیدات آینده خواهیم بود، راه‌حل‌های سحرآمیز برای این وضعیت وجود ندارد؛ در صورتی که ناچار شویم در روز استقلال خواهیم جنگید؛ درست است که ما به توانایی‌های نظامی حماس ضربه زدیم، اما ضربه پایانی را نزده‌ایم؛ مسأله بازدارندگی پیچیده است.
از سوی دیگر با وجود اعلام حصول توافق آتش‌بس، بنیامین نتانیاهو که عملا آتش‌بس را پذیرفته، حاضر به سخن گفتن از آتش‌بس نشد و گفت جنگ هنوز پایان نیافته است. به نظر می‌رسد این موضع نتانیاهو برای فرار از سیل انتقادهای داخلی است. او در صفحه توییتر خود نوشت: درگیری پایان نیافته و نیاز به صبر است و ما آماده مراحل پیش رو هستیم. نتانیاهو مدعی شد: هدف از درگیری اخیر که همچنان همان هدف پابرجاست، تضمین آرامش و امنیت ساکنان جنوب است.
هزینه بالای رهگیری موشک‌های مقاومت
یکی از نکات این جنگ دو روزه، تعداد موشک‌هایی است که از طرف نیروهای مقاومت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد. بنا به گزارش منابع خبری، در عرض 48 ساعت درگیری650 موشک از نوار غزه سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی فقط حدود 173 فروند از این موشک‌ها را رهگیری کرد و 35 موشک نیز در مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی فرود آمدند.
در همین راستا، روزنامه عبری‌زبان یسرائیل هیوم در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد، به این مساله اشاره کرد که در کنار هزینه بالای آتشبارها و سامانه‌های دفاع موشکی و عملیاتی کردن آنها، رهگیری هر راکت فلسطینی‌ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین حدود ۸۰ هزار دلار است. طبق گزارش این روزنامه، این‌که رژیم صهیونیستی از سامانه موشکی دیگری یعنی فلاخن داوود یا آرو استفاده کند، هزینه‌های مقابله با راکت‌های فلسطین را به شدت افزایش می‌دهد و به بیش از دو میلیون دلار برای هر راکت می‌رساند.
یسرائیل هیوم همچنین در گزارش خود نوشت فلسطینی‌ها از موشک‌های ارزانی استفاده می‌کنند که ساخت و تولید آنها به سرعت انجام می‌شود؛ در واقع آنها در حال حاضر زرادخانه راکتی در اختیار دارند که به آنها امکان ورود به جنگی طولانی علیه اسرائیل را بدون نیاز به تولید راکت‌های جدید می‌دهد. طبق گزارش یاد شده، استفاده از گنبد آهنین برای رهگیری و اسقاط راکت‌ها و خمپاره‌هایی که توسط فلسطینی‌ها شلیک می‌شوند، از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
واکنش نمایندگان مسلمان آمریکا
برخلاف دونالد ترامپ که از جنایات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی حمایت کرده بود، دو نماینده مسلمان کنگره به‌شدت از کشتار فلسطینیان به‌ویژه کودکان انتقاد کردند. ایلهان عمر، اولین عضو مسلمان کنگره آمریکا در پیامی توییتری به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: «چه تعداد معترض دیگر باید هدف گلوله قرار گیرند و چه تعداد راکت دیگر باید شلیک شود و چه تعداد از کودکان باید کشته شوند تا این چرخه بی‌پایان خشونت‌ها پایان یابد؟» وی به اشغال غزه توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: «وضع موجود اشغال و بحران انسانی در غزه غیرقابل تحمل است. تنها عدالت واقعی می‌تواند به امنیت و صلح پایدار منجر شود.»
از طرف دیگر، رشیده طلیب، نماینده مسلمان کنگره آمریکا از ایالت «میشیگان» نیز ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در یک پیام توییتری نوشت: «چه زمان جهان رفتارهای غیرانسانی با فلسطینیانی را که تنها خواستار آزادی هستند ، متوقف می‌کند؟»
وی به تیتر اخباری با مضمون حملات هوایی رژیم صهیونیستی و پاسخ مقاومت به این حملات اشاره کرد و نوشت: «سرتیترهای این‌چنینی و تنظیم آن به این شیوه، تنها بر تداوم فقدان مسؤولیت اسرائیل دامن می‌زند که به صورت ناعادلانه کودکان و خانواده‌های فلسطینی را سرکوب می‌کند و هدف می‌گیرد.»

رونمایی از موشک جدید مقاومت

گردان‌های قدس اعلام کرد برای اولین بار از موشک بدر۳ در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه استفاده کرده است. گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد شهر عسقلان در اراضی اشغالی را برای اولین بار با موشک بدر۳ هدف قرار داده است. این گردان‌ها فایل ویدئویی را از این موشک و عملیات هدف قرار دادن شهر عسقلان در سایت رسمی خود منتشر کرد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها