یکی از تهدیدهای سلامت سالمندان شکستگی‌های استخوان در این شرایط سنی است که علاوه بر اختلال در بازسازی استخوان به دلیل فراهم نبودن متابولیت‌های اصلی استخوان‌سازی در این سنین به طور معمول عوارض ثانویه این شکستگی‌ها نیز در سالمندان بیشتر از افراد دیگر جامعه است.
کد خبر: ۱۲۰۴۶۳۶


افراد سالمند به دلیل تغذیه نامناسب، استفاده از داروهای خاص نظیر کورتون‌ها و عدم تحرک و ورزش، مستعد شکستگی استخوان و از طرفی به دلیل کاهش قدرت بینایی وعدم توانایی حفظ تعادل هنگام راه رفتن در خطر سقوط و آسیب‌های ناشی از آن هستند.
شکستگی‌های گردن و استخوان ران که حتی در شرایط پوکی استخوان می‌تواند با افتادن از سطح همتراز یا ارتفاع بسیار کم در سالمندان ایجاد شود، یکی از علت‌های جدی زمینگیر شدن و حتی مرگ و میر در این بازه سنی است و به علت درد یا ترس از سقوط مجدد، بیمار معمولا قادر به تحرک نیست و این بی‌تحرکی علت اصلی ایجاد لخته در وریدهای اندام تحتانی در این بیماران و در نهایت آمبولی ریه و عوارض جدی آن است. همچنین بی‌تحرکی ناشی از شکستگی‌ها در افراد سالمند یکی از علت‌های ایجاد زخم بستر و عفونت‌های ناشی از آن است. البته در صورتی که شرایط بالینی سالمندان اجازه عمل جراحی استخوان ران را بدهد این عمل و مراقبت‌های بعد از آن و فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود بیمار و کاهش عوارض این شکستگی کمک‌کننده باشد .
برای پیشگیری از این عوارض باید تغذیه سالمندان و همچنین استفاده از مکمل‌های غذایی بر اساس وضعیت آزمون تراکم استخوان جدی گرفته شود. ایمن‌سازی محیط برای زندگی سالمندان، ورزش منظم، استفاده نکردن از دخانیات و بررسی وضعیت بینایی آنها نیز در پیشگیری از این عوارض بسیار کمک‌کننده است. در صورتی که فرد مسنی از درد ناحیه کشاله ران شکایت دارد و در چند روز اخیر سقوط حتی از ارتفاع بسیار کم و حتی همتراز داشته است، باید برای تصویر‌برداری به مرکز درمانی مراجعه کند. جالب است بدانید به‌رغم شکستگی ممکن است این بیماران قادر به راه رفتن- ولی همراه درد - نیز باشند.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها