به‌دلیل حمایت کاخ سفید از خوآن گوآیدو و تعداد اندکی از نظامیان ونزوئلا که به وی اظهار وفاداری کرده‌اند، این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. گوآیدو پس از سفری که به واشنگتن داشت و طی آن با ترامپ، بولتون و پمپئو دیدار و مذاکره کرد، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا نامید و در حالی که با لباس نظامی در میان گروهی از نظامیان سخن می‌گفت، مدعی شد مرحله نوینی در تاریخ ونزوئلا در حال آغاز است و دوران نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور در حال سپری شدن است.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۷۵

ژنرال ولادیمر بادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اظهار کرد، نیروهای مسلح این کشور از قانون اساسی و حاکمیت قانونی (دولت مادورو) با قدرت حمایت می‌کند و فرمانده ارتش ونزوئلا نیز بر وفاداری مجموعه نظامیان به رئیس‌جمهور مادورو تاکید کرد و نظامیانی که به گوآیدو پیوسته‌اند را افراد خائن توصیف کرد.
با نگاهی به رویدادهای ونزوئلا به این نتیجه خواهیم رسید که ارتش این کشور بر اوضاع مسلط بوده و گوآیدو در صحنه سیاسی این کشور حاضر نبوده و طبق آخرین گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، دولت مادورو در رویارویی با کودتای گوآیدو خویشتنداری بالایی از خود به نمایش گذاشته و هنوز به دستگیری سران کودتا اقدام نکرده و آن برنامه را به مرحله بعد واگذار کرده است.
دولت ترامپ که به نبردهای کلامی شهرت دارد، تاکنون جرات نکرده وعده خود مبنی بر حمله نظامی به ونزوئلا و نابود‌‌سازی دولت مادورو را عملی کند؛ پیش از این نیز دولت کنونی آمریکا گفته بود شبه‌جزیره کریمه را بازپس خواهد گرفت؛ اما تنها به تحریم‌های اقتصادی بسنده کرد. همچنین رئیس‌جمهور ایالات متحده وعده کرده بود به کره‌شمالی حمله هسته‌ای خواهد کرد؛ اما از این سخن نیز عقب‌نشینی کرد و دو مرتبه به دیدار رهبر کره شمالی در سنگاپور و هانوی شتافت و در تمجید از کیم جونگ اون زیاده‌روی کرد. در این میان کشورهای اروپایی در قبال رویدادهای ونزوئلا سکوت اختیار کرده و در چرخشی آشکار از سیاست‌های کاخ سفید فاصله گرفته‌‌اند‌. بیشتر اروپاییان نسبت به وقوع جنگ داخلی در ونزوئلا هشدار داده و از مواضع گذشته‌شان مبنی بر به رسمیت شناختن گوآیدو در ابتدای بحران ونزوئلا برگشته‌اند. در این میان شاید مهم‌ترین موضعگیری از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اتخاذ شد که جلسه فوق‌العاده امنیت ملی در روسیه را تشکیل داد تا وضعیت ونزوئلا و برخی موضوعات دیگر همچون ملاقاتش با رهبر کره شمالی را مورد بررسی قرار دهد.
روسیه و چین در برابر دخالت‌های ایالات متحده با هدف تغییر حکومت در ونزوئلا جبهه یکپارچه‌ای را تشکیل می‌دهند و چین همچنان به وارد کردن طلا و نفت از ونزوئلا ادامه داده و پوتین نیز ونزوئلا را سوریه آمریکای‌لاتین برای کشورش نامیده و دستور داده چهار جنگنده پیشرفته با توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای به ونزوئلا فرستاده شود.
در این میان بیشتر فرماندهان نظامی در ونزوئلا به مادورو وفادار مانده و او را سمبل مشروعیت قانونی کشورشان می‌دانند و مادورو نیز در سخنانی که در برابر هوادارانش ایراد کرد، گفت، اعصابش از آهن است و این توطئه را با حمایت مردم و ارتش ونزوئلا خنثی خواهد کرد. برنامه خاورمیانه‌ای ترامپ با شکست مواجه شد و در سوریه و افغانستان نیز ایالات متحده با بحران‌های متعدد و هزینه‌های نظامی افسار‌گسیخته‌ای مواجه شد و در عراق هم نیروهای آمریکایی توسط الحشد‌الشعبی در حالتی از محاصره قرار دارد. به نظر می‌رسد سیاست آمریکا در منطقه آمریکای لاتین نیز روی کامیابی را نخواهد دید و کودتای گوآیدو که با حمایت آمریکا در حال انجام است، محکوم به شکست خواهد بود.

دکتر محمدجواد گودینی

مترجم

منبع: رای الیوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها