عوامل «با ما بیا»، «کودک‌شو» و «قاچ» میان مردم سیل‌زده رفتند و از آنجا برنامه‌شان را روی آنتن فرستادند

سیلِ دست و جیغ و هورا !

سیل امسال، سفره دلخوشی بخشی از مردم ایران را با خود برد و نیم دیگر را هم سوگ هموطنان و خانه‌های ویرانشان نشاند. در این تلخی، تلویزیون باید در کنار سیل‌زده‌ها باشد و حرف آنان را به گوش دیگران برساند. غیر از بخش‌های خبری، تعدادی از هنرمندان بار سفر بستند و با حضور در مناطق سیل زده کوشش داشتند آلام مردم را کم کنند و لبخند بر لبشان بیاورند. برخی حتی برنامه‌های خود را از این مناطق و در کنار آسیب‌دیدگان این حادثه روی آنتن فرستادند. عمو مهربان و خاله رویای برنامه کودک «با ما بیا» از جمله این افراد بودند. بعد از آنها کودک شویی‌‍‌ها هم وارد عمل شدند و با اعلام فراخوان تصویری به جمع‌آوری کمک‌های مردمی مطابق با نیازهای کودکان اقدام کردند و در برنامه اخیرشان سفرنامه کوتاهی از رساندن کمک‌های مردمی به دست کودکان را روی آنتن فرستادند. رامبد جوان، جناب‌خان و دیگر عوامل خندوانه نیز برای ادای دین به مردم مناطق سیل‌زده سفر کردند و این روزها در حال تصویربرداری برای برنامه قاچ هستند. در ادامه با روایت دست‌اندرکاران این برنامه‌ها، نگاهی به اقدامات آنان انداختیم و از حال و هوای این مناطق پرسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۳۵۳۷

کودک‌ها دیده نمی‌شوند
پژمان بازغی و عوامل کودک‌شو مدتی پیش به آق‌قلا رفتند و علاوه بر رساندن کمک‌های مردمی به کودکان آسیب‌دیده‌، در آمفی تئاتر این شهر به اجرای برنامه پرداختند. رضا نصیری شهرضایی، تهیه‌کننده برنامه درباره این تصمیم به جام‌جم توضیح می‌دهد: وقتی یک بحران مثل سیل و زلزله به وجود می‌آید ابتدا همه به دنبال آن هستند که نیازهای اولیه آن مناطق را برطرف کنند. ولی ما به‌دنبال آن بودیم که نگاه ویژه‌ای به کودکان داشته باشیم چون در بحران‌ها معمولا کودکان زیاد مدنظر قرار نمی‌گیرند و دیده نمی‌شوند. دنیای کودکان بیشتر حول محور بازی‌ها و شادی‌های آنان است و متاسفانه این موارد در بحران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به حاشیه می‌رود.
تهیه‌کننده کودک‌شو ادامه می‎‌دهد: معمولا این وقایع می‌گذرد، خانه‌ها ساخته می‌شود اما هیچ وقت به امکانات مختص بچه‌ها و تامین سایر نیازهای آنان غیر از مسکن توجه نمی‌شود. هیچ کس اسباب بازی‌های از دست رفته کودکان را دوباره تامین نمی‌کند. از آنجا که برنامه کودک شو درباره بچه‌هاست،‌ ما این گروه سنی را مورد توجه قرار دادیم. تیم فکری ما به این نتیجه رسید که نگاه ویژه به این کودکان را در جامعه رواج دهیم. خودمان پیشقدم شدیم و مردم هم لطف داشتند‌،‌ آمدند و هدایای ویژه‌ای مثل اسباب‌بازی،‌ شیرخشک و دیگر وسایلی که مربوط به کودکان است را تقدیم کردند و ما در کمترین زمان ممکن آنها را به‌دست آنان که باید، رساندیم. در واقع روز یکشنبه پویش ما برگزار شد و مردم هدایای خود را تحویل دادند و ما دوشنبه،‌ کالاها را بسته‌بندی کردیم و به سمت آق‌قلا راه افتادیم.
چرا آق‌قلا؟
آق‌قلای استان گلستان اولین شهری بود که درگیر سیل شد. شرایط بدی داشت و پاکسازی آن هم به دلیل شرایط جغرافیایی دشوار به نظر می‌رسید. تهیه‌کننده کودک‌شو نیز این موارد را دلایل انتخاب این شهر برای کمک رسانی می‌داند و می‌گوید تیم فکری برنامه به این نتیجه رسید که کمک رسانی را از این منطقه آغاز کنیم.
ارمغان شادی
نصیری درباره حال و هوای آق قلا در روزهای کمک رسانی می‌گوید: وقتی به آق قلا رسیدیم با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شدیم. بعد از گذشتن 40 روز از سیل و درگیری همه با عواقب طاقت‌فرسای آن و خستگی، نشاط قابل توجهی را به کمک مردم آنجا ایجاد کردیم. ان‌شاءا... با کمک خدا و همت مردم به مناطق دیگر هم برویم و برای کودکان آنان، شادی را به ارمغان بیاوریم.
مهربانی و رویا
برنامه «با ما بیا» به تهیه کنندگی سید مجتبی ظریفیان (عمو مهربان)، نویسندگی و کارگردانی آزیتا رضایی (خاله رویا) و مدیریت تولید علیرضا امینیان پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 14 و 15 دقیقه از شبکه دوی سیما پخش می‌شود. رضایی و ظریفیان پس از ایام نوروز راهی مناطق سیل زده شدند و ابتدا به گلستان و سپس شهرهای خوزستان سفر کردند تا در روزهای رنج کنار کودکان سیل‌زده باشند. آنها پیشتر و در زمان زلزله کرمانشاه نیز با جمع‌آوری حدود 400 میلیون تومان از راه کمک‌های مردمی به یاری بچه‌های زلزله‌زده رفته بودند.
رضایی یا همان خاله رویای بچه‌ها درباره سفرشان به جام‌جم می‌گوید: ما هم به آق‌قلا و اطراف آن سفر کردیم و هم به شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، سوسنگرد، باوی و روستای چم خزان رفتیم. واقعیت این است که وقتی مشکلی پیش می‌آید همه باید دست در دست یکدیگر دهیم و احساس همدلی و همکاری را تکثیر کنیم. هرکس بسته به توانایی‌هایش هر چه از دستش برمی‌آید باید انجام دهد. یکی‌اش این است که به همدیگر روحیه دهیم. به ویژه ما تلویزیونی‌ها که جزو خانواده‌های ایرانی شده‌ایم. بچه‌ها در خانه‌هایشان از تلویزیون ما را می‌بینند و به این طریق ما را جزو اعضای خانواده‌شان به حساب می‌آورند. به همین دلیل وقتی ما در بحران کنارشان باشیم، احساس خوبی خواهند داشت. خیلی مهم است که به افراد آسیب دیده این حس را بدهیم که تنها نیستند. رسالت ما در این سفر همین بود، رفتیم که خنده به لب‌هایشان بیاوریم. رفتیم که به آنان روحیه دهیم تا این اتفاقا سخت و سهمگین را تحمل کنند.
او ادامه می‌دهد: بازخوردهای خوبی گرفتیم و می‌دیدیم مردم از حضور هنرمندان،‌ گروه‌های نمایشی کودکان و کمک‌هایی از این دست احساس رضایت دارند. در واقع ارگان‌ها به کمک‌های مردمی از قبیل غذا،‌ لباس، ‌اسباب‌بازی و... سامان می‌دادند. در زمان زلزله برنامه ما کمک‌هایی را جمع‌آوری کرد اما این بار صرفا جاهایی که به آنها اطمینان داشتیم را به مردم معرفی و خودمان با حضور در این مناطق تلاش کردیم دل بچه‌ها را شاد کنیم.
جناب خان در کنار سیل‌زدگان
حالا رامبد جوان و جناب خان هم به مناطق سیل‌زده خوزستان سفر کرده‌اند. سید علی احمدی تهیه‌کننده برنامه خندوانه حضور عوامل این برنامه در مناطق سیل‌زده را ادای دین به مردم شریف ایران می‌داند و می‌گوید: با سفر به استان خوزستان در بین مردم سیل‌زده حاضر شدیم و قرار است در این سفر آیتم‌های ویژه‌ای را با حضور مردم حادثه‌دیده ضبط کنیم تا از آن در 15 برنامه «قاچ» استفاده شود.
لبخند فراموشی
به گفته احمدی، هدف از چنین سفری کاهش دردهای مردم سیل‌زده و ابراز همدردی با آنان است. او می‌گوید: رامبد جوان، جناب خان و عوامل برنامه در این سفر تلاش کردند با کاهش آلام مردم گرفتار سیل برای دقایقی لبخند را روی لبان‌شان بنشانند و دل‌شان را شاد کنند.
برشی از سیل
برنامه قاچ با مشارکت سازمان جمعیت هلال‌احمر، تعهد 70 قسمتی نسبت به آنتن شبکه نسیم برای ساخت برنامه با هدف آگاهی‌بخشی درباره مخاطرات طبیعی مانند زلزله و سیل دارد. حالا 15 قسمت از آن ویژه مناطق سیل‌زده نیمه اردیبهشت‌ماه امسال، در ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.

کودک‌شو از آق‌قلا روی آنتن رفت

مرجان طریک، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آق‌قلا هم پیشتر در مورد هماهنگی‌ با خیران و گروه برنامه‌ساز کودک‌شو خبر داده و گفته بود این تیم برای بالا بردن روحیه کودکان و شادی دل آنها وارد آق‌قلا شده و برای این کودکان آسیب‌دیده از سیل اخیر این شهرستان، در محل آمفی‌تئاتر این اداره برنامه اجرا کردند. بخش‌هایی از این برنامه جمعه در برنامه کودک شو پخش شد.
طریک همچنین از تهیه و توزیع اقلامی همچون اسباب‌بازی، لباس، لوازم‌التحریر و... از‌سوی کودک‌شویی‌ها برای کودکان خبر داده بود.

با ما بیا

آزیتا رضایی پیش از سفر به خوزستان گفته بود: قصه سفر ما ساده بود و هست، درست به سادگی بچه‌هایی که پای تلویزیون می‌نشینند و گل‌های خنده ما را می‌چینند. ما هم سرازیر شدیم؛ مثل سیل، با این تفاوت که کوله‌بار ما خنده است و شادمانی، همان کالای کمیابی که این روزها سخت به دست می‌آید، مخصوصا در مناطقی که دست غارتگر سیل، نفس زندگی بسیاری از هموطنان جان ما را به شماره انداخته است. خاله رویا و عمو مهربان اگر یارای رفتن داشتند و دارند، به لطف خنده بچه‌هایی است که هنوز هم به رویش جوانه زندگی ایمان دارند؛ از استان گلستان گرفته تا لرستان و خوزستان و دروازه قرآن شیراز... .

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها