همکاری مشترک 2 هنرمند جنجالی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

ماجراجویی مرد باجگیر

در حالی که لئوناردو دی‌کاپریو خود را آماده بازی در فیلم جدید گیرمو دل تورو می‌کند، این فیلمساز مکزیکی‌تبار از علاقه‌اش به هیولاها می‌گوید. دومین فیلم دل تورو در مقام کارگردان بعد از فیلم اسکاری «قواره آب»، یک درام فانتزی عجیب و غریب تازه با بازی لئوناردو دی کاپریو نخواهد بود. همکاری دی کاپریو با این فانتزی ساز معروف سینما در شرایطی است که کمتر کسی خبر آن را باور می‌کند. دی کاپریو تا به حال در فیلم‌هایی ظاهر شده که هیچ شباهتی به ساخته‌های عجیب و غریب و تخیلی دل تورو ندارند. اما به نظر می‌رسد این بازیگر اسکار گرفته سینما قصد دارد نام‌های بیشتری را از بین فیلمسازان اسکار گرفته و غیرمتعارف هالیوود، در دفتر کاری خود قرار دهد. تمام شواهد حکایت از آن می‌کند فیلم مشترک دل تورو و دی کاپریو، برای اوایل فصل پاییز سال جاری میلادی آماده تولید می‌شود. به گفته نزدیکان بازیگر، کلید فیلمبرداری فیلم نوآر «کوچه نایتمر» ماه آبان زده خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۲۴۰

به نوشته هالیوود ریپورتر که گفت‌وگویی خواندنی با دل تورو را در آخرین شماره‌اش منتشر کرده، این فیلم براساس داستان پرخواننده ویلیام لیندسی گریشام ساخته می‌شود.
حتی اگر این نشریه هم اعلام نکند، دوستداران سینما می‌دانند این داستان قبل از این، یک بار دیگر هم به صورت فیلمی سینمایی درآمده است.
این نسخه سال 1947 توسط ادموند گولدینگ ساخته شد و بازیگران اصلی اش تایرون پاور و جوآن بلوندل بودند. پاور که در آن زمان به عنوان بازیگر نقش‌های رمانتیک شناخته و معروف شده بود، امتیاز کتاب گریشام را خرید. او قصد داشت با بازی در نقش اصلی فیلم، چهره تازه و متفاوتی از خودش به نمایش بگذارد.
منتقدان عقیده دارند ساخت نسخه جدید این فیلم، علاقه‌مندان آثار کلاسیک را جذب تماشای دوباره این نسخه قدیمی خواهد کرد.
مرد باجگیر در رأس ماجرا
فیلمنامه اقتباسی نسخه جدید را دل تورو با همکاری کیم مورگان نوشته است. داستان اصلی گریشام اما حول و حوش یک کارناوال در حال حرکت اتفاق می‌افتد.
این داستان مرد باجگیری به نام استنتون کارلیسله را دنبال می‌کند که با هنرمند تازه‌کاری به نام مولی همراه می‌شود. این دو که به دنبال ماجراجویی هستند، حوادثی را برای کارناوال در حال حرکت رقم می‌زنند. با آن که کار فیلمبرداری کوچه نایتمر تا چند ماه دیگر آغاز می‌شود، هنوز اطلاعی از نقش دی کاپریو در دست نیست و معلوم نشده او در قالب کدام یک از شخصیت‌های داستان ظاهر خواهد شد. نه بازیگر و نه فیلمساز، هیچ یک در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.
با این کار، بر ابهامات مربوط به تولید فیلم افزوده شده و هیجان مربوط به اطلاع‌رسانی آن را افزایش داده است. البته بسیاری حدس می‌زنند او حتما نقش کارلیسله را بازی خواهد کرد.
حال و هوای کلاسیک وار
نزدیکان بازیگر می‌گویند آنچه باعث جذب او به پروژه شده، حال و هوای کلاسیک وار داستان است که آدم را به یاد سینمای کلاسیک و فیلم‌های سیاه و سفید می‌اندازد. اما بازی موش و گربه‌وار روان‌کاوانه و صحنه‌آرایی‌های نمایشی که در حال اجراست و سکون ندارد، از دیگر عواملی هستند که دی‌کاپریو را مجذوب خود کرده‌اند. از قرار معلوم، دی‌کاپریو با کوچه نایتمر در فیلمی ظاهر می‌شود که تا قبل از آن، مشابهش را بازی نکرده است.
اما بر خلاف دیگر ساخته‌های دل تورو، در اینجا اثری از هیولاها و موجودات فانتزی‌شکل غیرواقعی نیست.
این بار تماشاچی با هیولای درون آدم‌ها و شخصیت‌ها روبه‌رو خواهد شد.
دل تورو که تا یک سال بعد از موفقیت مادی و معنوی قواره آب سراغ فیلمسازی نرفت و فقط استراحت کرد، می‌گوید مرگ پدرش هم در این ایام از جمله عوامل کم‌کاری‌اش بوده است. شاید به همین دلیل است که او برای کارهای تازه‌اش، سراغ مضامین و حال و هواهای تازه‌ای رفته است و می‌خواهد فیلمی با ستاره‌ای چون دی‌کاپریو بسازد.
بالدوین در مقام گفت‌و ‌گو کننده
دل تورو گفته است: «چندان هم بی‌کار نبودم. داستان‌های زیادی خواندم و فیلمنامه‌های بسیاری مطالعه کردم. برای فیلمسازان جوان و مستعد مکزیکی هم، دو سه کلاس آموزشی گذاشتم. یک مرکز تولید محصولات انیمیشن راه انداختم که سال آینده رسما افتتاح می‌شود. راه اندازی سینماتک بزرگی در شهری که دنیا آمده‌ام هم، کار مهم دیگری بود که انجام دادم.»
نکته جالب این است که گفت‌وگوی نشریه هالیوود ریپورتر با دل تورو، توسط آلک بالدوین، بازیگر قدیمی سینما انجام شده است. به همین دلیل، نباید تعجب کرد اگر نام بالدوین در فهرست بازیگران فیلم بعدی فیلمساز باشد!
دل تورو به بالدوین از رویاهای دوران کودکی‌اش گفته و اضافه می‌کند: «بچه که بودم دلم می‌خواست یک زیست‌شناس شوم که در کنار خط ساحل زندگی و کار می‌کند. دوست داشتم درباره موجودات دریایی مطالعه و تحقیق کنم. نوشتن داستان‌های ترسناک را هم دوست داشتم. این داستان‌ها حتما در ارتباط با همان موجودات دریایی بودند که درباره‌شان تحقیق می‌کردم. بزرگ که شدم، راهم به فیلمسازی افتاد. همان جا به خودم گفتم همین است. با فیلمسازی می‌توانم به آن رویای کودکی دست پیدا کنم و موجودات دریایی و غیردریایی مورد علاقه‌ام را در فیلم‌های سینمایی مورد بحث و بررسی قرار دهم.»
دل تورو که سال‌ها به دنبال ساخت نسخه‌های تازه‌ای از «فرانکشتاین» و «عروس فرانکشتاین» بوده، حالا می‌گوید شاید هیچ وقت به سراغ تولیدشان نرود. به جای آن، او نسخه جدیدی از داستان فانتزی و ماجراجویانه «پینوکیو» را به صورت انیمیشنی برای شبکه نتفلیکس کارگردانی خواهد کرد.
لئوناردو دی‌کاپریو هم این روزها منتظر آماده شدن «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینوست. گفته می‌شود این درام ضد هالیوودی که داستانش در هالیوود دهه 60 میلادی رخ می‌دهد و درباره قتل جنجالی شارون تیت است، از فیلم‌های بحث‌انگیز سال جاری خواهد بود. دی‌کاپریو قرار است دوباره جلوی دوربین مارتین اسکورسیزی هم قرار گرفته و یک درام گنگستری را برای این هنرمند کهنه کار نیویورکی بازی کند.

کیکاوس زیاری
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها