ارتش نوین خلق نام شاخه نظامی حزب کمونیست فیلیپین است که توسط برنابه بوسکاینو معروف به فرمانده دانته در ۲۹ مارس ۱۹۶۹ تأسیس شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۱۹۵

به گزارش فرارو، ارتش نوین خلق یک گروه شورشی مائویستی و شاخه 4000 نفره از شورشیان مسلح حزب کمونیست فیلیپین است که اعضای آن از چهار دهه گذشته تاکنون علیه دولت مرکزی می‌جنگند.

حزب کمونیست فیلیپین سال ۱۹۶۸ در پی شکست‌های جنبش چریک قدیمی هوکیاهاپ تشکیل شد. این حزب پس از مدتی همراه با بقایای هوک‌ها، جناح نظامی به نام ارتش نوین خلق تشکیل دادند. این ارتش هنگام تشکیل در سال ۱۹۶۹ تنها ۵۰ چریک و ۳۵ قبضه تفنگ داشت، اما به تدریج رشد کرد و سال ۱۹۷۲ که سربازان دولتی، کمونیست‌ها را محاصره کردند تعداد آنان به ۶۰۰ نفر می‌رسید. نیروهای چپگرا به مرور زمان به دلیل فساد در بدنه دولتی فیلیپین رشد کردند. بیشترین فعالیت چپگراها در حال حاضر در مناطق شمالی و جنوبی میندانائو است. این حزب تاکنون چند دور مذاکره با دولت فیلیپین برای صلح انجام داده ‌است و بنیگنو آکینو، رئیس‌جمهور فیلیپین نیز دی سال ۹۲ از دولت نروژ خواسته بود برای برقراری صلح میان مانیل و ارتش نوین خلق (چریک‌های کمونیست) میانجیگری کند.
از ارتش نوین خلق به عنوان قدیمی‌ترین گروه چریکی در آسیا نام برده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها