اهمیت حفظ سلامت و ایمنی در محیط کار موضوعی است که در طول سال‌های طولانی همواره مورد بحث بوده است. اگرچه کارگروه‌های بزرگی در سراسر دنیا برای حفظ سلامت افراد در محیط‌های کاری تاکنون شکل گرفته‌اند اما واقعیت این است در دنیای پیشرفته امروزی، تمام صاحبان مشاغل موفق به خوبی به این نکته پی برده‌اند که کارکنان زمانی بهینه عملکرد خود را خواهند داشت که در شرایط روحی و فیزیکی مناسبی قرار داشته باشند. علاوه بر این گاهی اوقات خود ما نیز چنان خود را غرق در کار می‌کنیم که به کلی از سلامت روح و جسم‌مان غافل می‌شویم. به همین خاطر 8 اردیبهشت/ 28 آوریل هر سال روز جهانی ایمنی و سلامت حرفه‌ای نام‌گذاری شده است تا اهمیت این موضوع را به تمام جوامع کاری یادآور شود که سلامت جسم و روح ضامن موفقیت کاری خواهد بود. به همین مناسبت در ادامه برخی نکات ساده اما بسیار ارزشمند در حفظ سلامت در محیط کار را مرور خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۰۳۱۶۷

تغذیه سالم:
به جای استفاده از غذاهای فست‌وفود و پرچرب رستوران‌ها، غذای خانگی سالم با خود به همراه داشته باشید.
میان‌وعده‌های سالم شامل میوه‌های تازه و مغزها علاوه بر تامین انرژی و شادابی از اضافه‌وزن و مشکلات بعدی آن پیشگیری می‌کنند.

سلامت روان:
استرس به سیستم ایمنی بدن صدمه زده و خطر ابتلاء به بیماری‌های گوناگون را افزایش می‌دهد. بی‌ثباتی شغلی و مالی، محیط کاری متشنج به عنوان عوامل استرس‌زا می‌تواند بر سلامت روان افراد تأثیرگذار باشد و بهره‌وری را تحت‌الشعاع قرار دهد. سردرد، مسائل گوارشی و دیگر حالات منفی از تأثیرات منفی نداشتن آرامش روان است که بازدهی کارمند و خلاقیتش را نیز کم می‌کند. داشتن برنامه کاری منظم و غیرافراطی و همچنین استراحت کافی را فراموش نکنید.

نوشیدن آب:
اگرچه معمولا در محیط‌های کاری چای رایج‌ترین نوشیــــــــدنی است، اما نمی‌تواند منبع مناسبی برای تامین آب مورد نیاز بدن باشد. سعی کنید یک بطری آب روی میز کارتان قرار دهید و نوشیدن آب را فراموش نکنید.

تحرک کافی:

اگر به واسطه شغل‌تان در طول روز حالت یکنواخت و بدون تحرکی دارید، (مانند کارمندان و راننده‌ها) حتما در فواصل منظم حرکات کششی داشته باشید و چند دقیقه قدم بزنید. به نحوه نشستن، ایستادن و کار کردن خود توجه کنید و مراقب آسیب‌های اسکلتی باشید. ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

مراقبت‌های لازم برای مشاغل پرخطر:
نکات ایمنی مورد نیاز با شغل خود را بدانید و جدی بگیرید. در صورت نیاز حتما از لباس کار ایمن استفاده کنید. حتی در مشاغلی که به نظر بی‌خطر هستند، مانند کار با رایانه، مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از خطرات ناشی از پرتوهای تابشی صفحه نمایشگر را مد نظر قرار دهید.

عسل اخویان‌طهرانی
دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها