ماجرای رسوایی و سقوط مدیر شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، دستمایه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی شده است

آقای فاکس نفرت انگیز!

درام‌های افشاگرانه سیاسی این روزها به صورت بخش جدایی‌ناپذیر صنعت سینما درآمده اند و هر چند وقت یک بار، تماشاگران سینما شاهد ساخت و اکران عمومی فیلمی افشاگرانه درباره بخش‌هایی از دنیای سیاست هستند. حالا نوبت شبکه جنجالی و راستگرای فاکس نیوز است که به صورت دستمایه‌ای برای هنرمندان سینما درآید. شبکه مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از سوی بسیاری از تحلیلگران به عنوان یک شبکه خبری دروغگو معرفی شده که با انتشار اخبار جعلی، سعی در موجه جلوه دادن سیاست‌های ارتجاعی ترامپ دارد. اما در داخل این شبکه، خبرهای جنجالی زیادی وجود دارد که آبروی داشته و نداشته آن را زیر سؤال می‌برد. در بین تمام جنجال‌ها و رسوایی‌های این شبکه، مورد راجر آیلز برجسته‌تر از بقیه است. شاید به همین دلیل است که هالیوود و هنرمندان آن روی این مورد زوم کرده و نه یک محصول، که دو محصول را آماده نمایش کرده است! دو فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی که در این رابطه تولید شده‌اند، در فاصله‌ای کم از یکدیگر به نمایش درمی آیند و منتقدان و تماشاگران فرصت دارند این دو کار را با هم مقایسه کنند.
کد خبر: ۱۲۰۲۲۳۱

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، هر دو شبکه شوتایم و شرکت مستقل فیلمسازی لاینزگیت، بخش مشخصی از زندگی و فعالیت حرفه‌ای آیلز را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. در حالی که لاینزگیت هنوز نامی برای فیلم خود انتخاب نکرده، شوتایم مجموعه پنج قسمتی خود را با نام «بلندترین صدا» روی آنتن خواهد فرستاد. تحلیلگران هنری با توجه به نزدیک بودن زمان پخش این دو کار، از تهیه‌کنندگان آنها خواسته‌اند حداقل یک فاصله شش ماهه برای نمایش محصولاتشان در نظر بگیرند.
نکته جالب این است که هر دوی این کارها، تعدادی از بازیگران درجه یک و مطرح سینما را برای نقش‌های مختلف داستان‌های خود به کار گرفته‌اند. هدف اولیه شوتایم و لاینزگیت، تعریف داستان‌هایی کاملا متفاوت از زندگی و کار آیلز بوده است. مجموعه شوتایم چیزی حدود دو دهه از دوران زندگی آیلز را در معرض نمایش می‌گذارد. فیلمنامه مجموعه براساس داستان پرسروصدای گابریل شرمن، روزنامه‌نگار نوشته شده است. شروع داستان از اواسط دهه 90 میلادی است. در این زمان این مدیر جنجالی شبکه فاکس، تلاش می‌کند رقابتی سخت را با شبکه‌های سی.ان.ان و ام.اس.ان.بی.سی آغاز کند.
گریم سنگین کرو
نقش آیلز را جلوی دوربین مجموعه شوتایم، راسل کرو بازی می‌کند. این بازیگر استرالیایی‌تبار که برای گلادیاتور، اسکار بهترین بازیگر مرد سال را گرفت، امید زیادی به موفقیت حرفه‌ای خود در قالب نقش آیلز دارد. او که چشمی هم به مراسم اهدای جوایز تلویزیونی همچون گلدن گلوب و امی (اسکار تلویزیونی) دارد، برای قرار گرفتن در قالب آیلز هر روز چند ساعت زیر دست گریمور نشست. چهره او جلوی دوربین بلندترین صدا، زیر پوشش سختی از گریم دیده می‌شود.
با چنین گریم سنگینی است که کرو فعالیت‌های بلندپروازانه آیلز را به نمایش می‌گذارد. اما این فعالیت‌ها در پایان کار، او را به یک‌سری آزار جنسی می‌رساند. تعدادی از زنانی که در فاکس نیوز کار می‌کردند، آیلز را متهم به دست درازی و سوءاستفاده از موقعیت شغلی کرده و پرونده‌ای حقوقی علیه او تشکیل می‌دهند. افشای اقدامات خلاف عرف و ضد خانوادگی آیلز، نه‌تنها آبروی او را می‌برد، بلکه علیه کلیت شبکه فاکس هم عمل می‌کند. بسیاری از روزنامه‌ها و تحلیلگران اجتماعی، وضعیت کلی موجود در شبکه فاکس را عامل اصلی و زمینه ساز مهم چنین رفتارهای نابهنجاری معرفی کردند.
حضور موثر در رقابت‌های اسکاری
فیلم بدون نام لاینزگیت را جی روچ کارگردانی کرده است. این درام سیاسی برای اواخر دسامبر روی پرده سینماها می‌رود تا بتواند حضور خوب و موثری در رقابت‌های اسکار پیش رو داشته باشد. جان لیتگو، بازیگر مولف سینما و تئاتر، نقش موسس فاکس نیوز را در این فیلم بازی کرده است. برعکس مجموعه شوتایم که نزدیک 20 سال از زندگی آیلز را پوشش می‌دهد، فیلم روچ به بازخوانی روزهای پایانی فعالیت شخصیت محوری‌اش پرداخته و سقوط او را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت، فیلم بیشتر روی میگن کلی تمرکز می‌کند. شارلیز ترون در نقش این شخصیت ظاهر شده است. داستان فیلم او را در کنار گروهی از زنان معترضی به نمایش می‌گذارد که زمینه‌ساز سقوط حرفه‌ای آیلز شدند.
اگر در فیلم سینمایی میگن کلی شخصیت مهم زن داستان است، در مجموعه تلویزیونی به گرچن کارلسون پرداخته است. این زن که علیه آیلز اقامه دعوا کرد، با بازی نائومی واتس به دیدار تماشاگران می‌آید. به گفته آلکس متکاف خالق و تهیه‌کننده بلندترین صدا: «درباره فیلم سینمایی قضاوتی نمی‌کنم. اما هدف ما نمایش زنانی بود که علیه ظلمی که به آنها روا شده بود سکوت نکردند و عامل اصلی این موضوع را به پایین کشیدند. به باور من، این کارلسون بود که باعث نابودی آیلز شد و نه کس دیگر.»
نکته مورد نظر منتقدان
منتقدان به نکته جالب دیگری اشاره کرده و از فیلم سومی هم حرف می‌زنند که در ارتباط با آیلز است! البته این فیلم نه یک کار داستانی، که مستندی دو ساعته درباره این مدیر و مجری تلویزیونی است. مستند با نام «جدا شده و غلبه: داستان راجر آیلز»، مدتی قبل در سطح وسیعی پخش شد. متکاف هم مثل سازندگان این مستند باور دارد بدون آیلز چیزی به نام دونالد ترامپ وجود ندارد. جیسون بلوم، تهیه‌کننده فیلم سینمایی روچ هم عقیده دارد تولید فیلم‌هایی از این دست، چهره واقعی ترامپ و نزدیکان او را بیشتر افشا می‌کند. همه این افراد باور دارند که این نوع افشاگری‌ها کمک می‌کند تا در آینده نزدیک، تغییرات مثبتی در سطح جامعه آمریکا اتفاق بیفتد.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها