دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال انتشار گزارش بازرس مولی و اثبات عدم همکاری او با روسیه، در پیامی توییتری واکنش نشان داد و اعلام کرد «بازی تمام شد»! او خطاب به مخالفانش نوشت: هیچ تبانی (با روسیه) و مانع‌تراشی (در روند تحقیقات مولر) در کار نبود. نفرت‌پراکن‌ها و دموکرات‌های چپ افراطی؛ بازی تمام شد. این درحالی است که دموکرات‌ها می‌گویند تازه این آغاز بازی است.
کد خبر: ۱۲۰۲۱۲۲

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا با استناد به گزارش مولر اعلام کرد: گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا نشان می‌دهد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ با طرف‌های روس همکاری نکرده است، ترامپ اقدامی برای مانع‌تراشی در تحقیقات مولر نیز انجام نداده است. وی خاطرنشان کرد: روس‌ها فقط رایانه‌های حزب دموکرات و هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ را هک کرده و آنها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده بودند.
ترامپ روز گذشته نیز در یک پیام توییتری دیگر نوشت او می‌توانسته رابرت مولر را اخراج کند، اما به چنین اقدامی دست نزده است. وی با استفاده از تعبیر «جادوگری» با اشاره به تحقیقات مولر نوشت: «من این حق را داشتم که اگر می‌خواستم این جادوگری را تمام کنم. می‌توانستم اگر می‌خواستم همه از جمله خود مولر را اخراج کنم، ولی انتخاب کردم این کار را نکنم. حق داشتم از امتیاز ویژه رئیس‌جمهور استفاده کنم، ولی استفاده نکردم.»
وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد: در گزارش مولر هیچ سند و مدرکی درباره مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وجود ندارد. گئورگی بوریسینکو، مدیر بخش آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: در این گزارش هیچ ادله‌ای مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وجود ندارد. حتی یک سند هم در این باره نیست. مؤلفان این گزارش تأکید کرده‌اند هیچ گونه سند و مدرکی در این باره ندارد.
با این حال به گزارش فارس، جرالد نادلر، یکی از نمایندگان ارشد دموکرات گفته است انتشار این گزارش پایان کار نیست و تازه آغاز راه است. وی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه مستقیما به ارزیابی وزیر دادگستری از گزارش مولر در این زمینه حمله و تاکید کرد از ویلیام بار، وزیر دادگستری انتقاد دارد. وی از گزارش مولر با عنوان نقشه راهی یاد کرد که می‌تواند تحقیقات بیشتر کنگره را به دنبال داشته باشد و گفت: «اکنون کنگره وظیفه دارد تا از رئیس‌جمهور بخواهد در این زمینه پاسخگو باشد.» وی همچنین ویلیام بار، دادستان کل را متهم کرد که نقش نا‌امید‌کننده‌ای در تضعیف وزارت دادگستری آمریکا به منظور حمایت از رئیس‌جمهور داشته است. رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان به‌شدت از اقدامات ویلیام بار در ارزیابی گزارش رابرت مولر در زمینه مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا انتقاد کرد و گفت: «دادستان رویکرد ریاکارانه و گمراه‌کننده‌ای را در این‌که رئیس‌جمهور کار خطایی انجام نداده در پیش گرفته است. ما قویا نمی‌توانیم به آنچه ویلیام بار گفته، باور داشته باشیم.»
ترامپ و هوادارانش سخنان «بار» را درباره گزارش مولر، یک عذرخواهی تمام عیار دانسته‌اند. کوین مک‌کارتی، رهبر نمایندگان جمهوریخواه حامی رئیس‌جمهور در پیامی در قالب توییتی مدعی شد گزارش مولر نشان داد هیچ اتفاقی نیفتاده است.
ناظران می‌گویند با وجود این‌که گزارش مولر در نهایت منتشر شده و عدم ارتباط ترامپ یا ستاد انتخاباتی او با روسیه را نشان می‌دهد، اما پرسش مربوط به تلاش ترامپ در ایجاد مانع در اجرای عدالت همچنان بی پاسخ مانده است. به همین دلیل ممکن است طی روزهای آینده شاهد کشمکش‌های بیشتر دموکرات‌ها با دونالد ترامپ باشیم. گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای تیم تحقیق مولر در نهایت روز پنجشنبه با سانسور بخش‌هایی از آن منتشر شد و تیم حقوقی رئیس‌جمهور آن را پیروزی تمام‌عیار خوانده است. رابرت مولر که توسط وزارت دادگستری برای رهبری تحقیقات درباره نقش احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا منصوب شده بود همراه با تیم خود برای تهیه این تحقیقات فعالیت کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها