گفت‌وگو با الهام پاوه‌نژاد درباره پویش لباس مهربانی برای سیل‌زده‌ها

کمک‌ها نباید فروکش کند

زمان جنگ، نام برخی از شهرها و روستاهای جنوب به گوش مردم رسید که تا آن زمان اصلا نمی‌‌دانستند، چنین جاهایی در ایران وجود دارد. مثلا ما که نیشابور زندگی می‌کردیم، نام‌هایی مانند سوسنگرد و بستان و... برایمان تاز‌گی داشت، پیش از جنگ برای ما خوزستان خلاصه شده بود در اهواز و آبادان و خرمشهر. جنگزده‌‌ها که به نیشابور آمدند و در اردوگاه‌‌‌ها مستقر شدند با خودشان آدابی را به شهر ما آوردند که باز هم برای ما عجیب بود اما ما آنها را پذیرفتیم و دوستشان داشتیم. مادرم می‌گفت اینها عربند و رسم و رسومات زندگیشان با ما فرق دارد. اما ما همه جنوبی‌هایی که به شهرمان آمده بودند را دوست داشتیم با همه رسم و رسوماتشان.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۰۲


حالا باز هم نام خوزستان بر سر زبان‌ها افتاده است و نام‌هایی از این خطه می‌شنویم که برایمان شاید تاز‌گی دارد، سیل آمد و مناطقی را جلوی چشممان گذاشت که بیشتر ما قبل از آن نمی‌دانستیم، خوزستان این روستاها و شهرها را هم دارد. یکی از آنها روستایی است به‌نام « عین‌دو». مردمش آنقدر خوب و مصمم دست خالی مقابل سیل ایستادند که عکس و فیلم‌شان دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید و حالا بیشتر مردم ایران می‌دانند که «عین دو» کجاست و می‌دانند که مردم این روستا حال و روز خوبی ندارند.
سیل فروکش کرده و مردم در کمپ‌ها مستقر شده‌اند.برخی هم به خانه اقوامشان در همان اهواز و خوزستان رفته‌اند اما شهرها و روستاهای خوزستان که درگیر سیل شدند، روزگار خوبی ندارند و مردم باید حواسشان به مردم عین دو و دهلاویه و ... باشد.
هوا رو به گرمی است و خوزستان دارد به روزهای تفت دیده و داغ نزدیک می‌شود حشرات با نیش‌های تیزشان به جان مردم این منطقه افتاده‌اند و مسؤولان و نهاد‌های مردمی زنگ خطر بیماری‌های پوستی و گوارشی را به صدا درآورده‌اند. واقعیت این است که مردم سیل‌زده نباید فراموش شوند.
نباید به حال خودشان رها شوند و ما بگوییم حالا که سیل فروکش کرده، بروند دنبال وام‌ها و کمک‌های دولتی و خانه و زندگی‌شان را بسازند. خطر بیماری بیخ گوش مردم سیل‌زده است و ما نباید رهایشان کنیم به حال خودشان که بروند و روزگار خراب شده‌شان را بسازند. لباس، دارو و لوازم بهداشتی از مهم‌ترین اقلامی است که باید به سیل‌زده‌ها به‌خصوص سیل‌زده‌های خوزستانی برسد. غذا و آب گویا به اندازه کافی هست اما سیل که خانه‌خرابشان کرده، لباس‌هایشان را هم برده و آنها این روزها بیشتر از هر زمان دیگر به لباس نیاز دارند.
این نیاز باعث شده که خانه تئاتر و اهالی تئاتر دست به کار شوند و پویشی راه‌اندازی کنند به نام پویش لباس مهربانی. شهرام گیل‌آباد که مدیر خانه تئاتر است از هنرمندان دعوت کرده و مدیریت این پویش را به الهام پاوه‌نژاد سپرده و این بازیگر و کارگردان هم حرفه‌ای‌های خودش را دعوت کرده تا کمک کنند و نتیجه این شده که امروز، فردا و روز شنبه از ساعت 10 تا 19 تئاتری‌ها در محل خانه‌شان به آدرس خیابان نجات‌اللهی، ابتدای خیابان سمیه، پلاک 260، منتظر مردم هستند تا برای سیل‌زد‌ه‌ها لباس و لوازم بهداشتی بیاورند تا هرچه زودتر به دست آنها برسد.
بحران لباس در مناطق سیل‌زده
الهام پاوه‌نژاد در توضیح پویش لباس مهربانی می‌گوید، چند نفر از اهالی تئاتر از جمله آقایان کوشکی و گیل‌آبادی که اصالتا لرستانی هستند و به مناطق سیل‌زده رفته‌اند، نیازهای اکنون این مناطق را می‌شناسند و حالا همه می‌دانیم که لباس و لوازم بهداشتی در اولویت است. تمرکزمان را روی لباس گذاشتیم تا بتوانیم نیازهای اولیه مردم سیل‌زده را زودتر جمع‌آ‌وری و ارسال کنیم. کاروان کمک‌ها روز یکشنبه به لرستان می‌رود و از آنجا از طریق امدادرسان‌ها به مناطق مختلف می‌رود. شمال کشور، از نظر امدادرسانی و کمک‌هایی که دریافت کرده‌اند از مردم لرستان و خوزستان جلوترند و شرایط بهتری دارند. اما شرایط خوزستان بحرانی است. شنیده‌ایم در منطقه عین دو مردم نیازهای اولیه را هم ندارند.
پاوه‌نژاد به نیاز‌های خانم‌های سیل‌زده هم اشاره کرده و تاکید می‌کند که به پماد‌های ضد قارچ و لباس زیر نیاز شدید است.
پماد کالاندولا که بعد از گزش حشرات و اگزما استفاده می‌شود یکی از نیازهای فوری است.
خوزستان و لرستان گرم است و هوا رو به داغی می‌رود به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنیم لباس‌هایی که اهدا می‌کنند حتما نو و نخی باشد چون در مناطق گرم لباس‌های پلاستیکی آزاردهنده است.
امیدواریم خانه‌تئاتر‌های استان‌های دیگر هم این پویش را ادامه دهند و هنرمندان و اهالی تئاتر همه کشور، آستین بالا زده و کمک‌های استان‌‌‌ها و شهرهای خود ( به‌خصوص لباس و لوازم بهداشتی) را جمع‌آوری کرده و به مناطق سیل‌زده ارسال کنند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها