زمان احتمالی تحقق این فناوری: سال 1406 هجری شمسی/ ۲۰۲۷ میلادی

ساخت رگ‌های مصنوعی

خانواده‌ای را تصور کنید که در اتاق انتظار بیمارستانی نشسته است. پای چپ پدر خانواده درد می‌کند و در خطر ابتلا به تصلب شریان است. پزشک هم می‌گوید، مقدار قابل توجهی لخته در پای او جمع شده و جریان خون به پا را محدود کرده است و هر لحظه امکان دارد این لخته‌های خون به نقاطی دیگر از بدن حرکت کنند و موجب سکته قلبی یا مغزی شوند. حتی ممکن است آنها مجبور به قطع پای پدر بشوند! در این‌گونه مواقع جراحی بای‌پس پیشنهاد می‌شود که البته عواض جانبی زیادی هم دارد.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۷۳

در واقع بدن بیمار ممکن است پیوند را قبول نکند و جراحی باز هم تکرار شود یا بیمار جان خود را از دست بدهد.
حتی در پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی مدرن امروز در زمینه جراحی عروق، هنوز تا بدون نقص انجام دادن این جراحی فاصله زیادی داریم. معمولا پیوندهای مصنوعی به دلیل این‌که از سلول‌های بدن بیمار ساخته نشده‌اند مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند و همچنین از آنجا ‌که ساختارهای بیولوژیکی ندارند، نمی‌توانند خود را با تغییرات محیط پویای بدن سازگار کنند.
اما اخیرا دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا، فناوری تازه‌ای ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نوعی رگ خونی مصنوعی در بدن بیمار رشد دهد و سلول‌های این رگ‌ها با سلول‌های بیمار عجین شوند.
اگر این فناوری که در حال حاضر نتایج شگفت‌انگیزی را نشان داده است موفق شود، دیگر عمل جراحی پیوند رگ‌های خونی جان بیماران را به خطر نمی‌اندازد. حتی این فناوری می‌تواند کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی را از جراحی‌های مکرر نجات دهد، زیرا رگ‌های خونی مصنوعی در بدنشان رشد کرده و به جزئی از بدن آنها تبدیل می‌شوند و این بیماران می‌توانند تا پایان عمر این رگ‌های خونی مصنوعی را داشته باشند.
مهندسان بیوپزشکی دانشگاه مینه‌سوتا، هیجان و امید را به این حوزه از پزشکی آورده و نشان داده‌اند مواد مورد استفاده آنها در تولید رگ‌های خونی مصنوعی بسیار موثر است و در مدت یک یا دو دهه دیگر بیماران مبتلا به مشکلات عروقی می‌توانند بدون نگرانی از جراحی‌های مکرر یا خطر مرگ، از این فناوری بهره‌مند شوند. این پیوند رگ‌های خونی دائمی خواهد بود و نیاز به جراحی‌های متعدد نیست.

مترجم: نادیا زکالوند

دانش

منبع: Quantumrun

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها