هم اکنون مناطقی از پردیس، نقاطی از کیان‌پارس، کمپلو، گلستان و زیرگذر پل‌ها در اهواز با مشکل بالازدن فاضلاب دست به گریبان است

نبرد با فاضلاب

راه افتادن سیلاب در خوزستان و بالا آمدن سطح آب در ده‌ها شهر و روستای این استان کم نبود، حالا معضل بالا آمدن فاضلاب و جاری شدنش در اهواز نیز به آن اضافه شده؛ موضوعی که البته تازگی ندارد و هر بار پس از چند روز بارندگی با ایجاد اختلال در رفت و آمد مردم و عبور و مرور وسایل نقلیه، شهروندان را به زحمت و از همه اینها مهم‌تر، سلامتشان را هم به خطر انداخته است. حالا اما شهرداری‌های مناطق مختلف اهواز با کمک شرکت آبفا درتلاشند با استفاده از دستگاه‌های پمپاژ قوی، فاضلاب جاری در خیابان‌های شهر را جمع‌آوری و از این طریق بحران پیش‌آمده را مدیریت کنند.
کد خبر: ۱۲۰۰۹۳۳

فرماندار اهواز در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر ناکارآمدی سیستم فاضلاب این شهر می‌گوید: فاضلاب مناطق غربی و نیز نصف نقاط شرقی اهواز به‌صورت ثقلی دفع و از این رو با بالا رفتن سطح آب کارون، مجددا به داخل شهر پس زده می‌شوند. در همین راستا، جمال عالمی‌نیسی تنها راهکار عاجل برای حل مشکل کنونی را نصب پمپ در مناطق درگیر با فاضلاب و پمپاژ فاضلاب بالا آمده به شیوه پرتابی به کارون دانست. به گفته این مقام مسؤول، در حال حاضر، تمام دستگاه‌های پمپاژ آبفا، شهرداری، شرکت ملی حفاری و نیز امکانات استان‌های همجوار به خدمت گرفته شده‌اند تا در اسرع وقت مناطق را از آلودگی‌های مربوط به فاضلاب پاکسازی کنند. او در ادامه به نام محلات درگیر با این معضل نیز اشاره می‌کند و از منطقه پردیس، نقاطی از کیانپارس، کمپلو، گلستان و نیز زیرگذر پل‌ها به عنوان محلاتی از شهر که بیش از سایر نقاط با مشکل بالازدگی فاضلاب دست به گریبان هستند نام می‌برد؛ با این همه آن‌طور که فرماندار اهواز خاطرنشان می‌کند، عملکرد آبفا در این زمینه چندان راضی‌کننده نبود و این مجموعه باید با توان بسیار بیشتر، در مدیریت مشکل پیش‌آمده حاضر می‌شد؛ از جمله این‌که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده درباره سیل خوزستان، می‌توانست تمهیدات لازم را برای تهیه دستگاه‌های پمپاژ در نظر بگیرد تا در همان دقایق نخست بالا زدن فاضلاب در محل حاضر و اجازه جاری شدن در سطح شهر را ندهند.
فاضلاب از کجا آمد؟
نیسی اما علت بالا آمدن فاضلاب شهری و جاری شدن آب‌های آلوده به فاضلاب خانگی، صنعتی و بیمارستانی را در محلات مختلف شهر اهواز این‌گونه توضیح می‌دهد: صورت نادرست دفع فاضلاب و عدم وجود شبکه آب سطحی در شهر که به ترکیدن لوله‌های فاضلاب منجر می‌شود، سبب برگشت آب‌های آلوده از طریق کانال‌های فاضلاب می‌شود که در سیل اخیر با در اختیار گرفتن تعداد کافی دستگاه پمپاژ و نیز بازسازی لوله‌های شکسته، سعی در کنترل شرایط داشته‌ایم.
انتقاد از وزارت نیرو
در همین حال اما، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در رسیدگی به مساله فاضلاب اهواز و کوتاهی در به اتمام رساندن این پروژه حیاتی که از نیازهای اولیه شهروندان هر شهری است به جام‌جم می‌گوید: تعریف پروژه‌های آبفا برای حل مشکل شبکه فاضلاب اهواز به سال 96 بازمی‌گردد؛ اما به‌رغم اهمیت و ضرورتی که تکمیل این پروژه در تامین امنیت و سلامت مردم این شهر دارد، به دلیل عدم تامین نقدینگی مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح‌ها، دفع فاضلاب همچنان در شمار یکی از بغرنج‌ترین مسائل این شهر قرار دارد.
علی ساری به تشریح وضعیت این پروژه پرداخته و می‌افزاید: در طول دو سال گذشته اقداماتی انجام شده اما با این همه تا امروز، رینگ فاضلاب شرق اهواز کامل نشده است تا از طریق این شبکه، فاضلاب‌های خانگی و بیمارستانی پس از انتقال به تصفیه‌خانه شرق، تصفیه و پس از آن برای مصارف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند. اما در سوی غربی نیز وضعیت از این بهتر نیست و نواقصی در زمینه رینگ و شبکه توزیع وجود دارد.
بقیه شهرها هم مشکل دارند
به گفته نماینده مجلس دهم، این مشکل اما تنها به اهواز محدود نمی‌شود و شهرهایی چون حمیدیه بدون داشتن شبکه فاضلاب و نیز کارون با پیشرفتی اندک در این زمینه، با مشکلاتی مشابه اهواز و چه بسا بسیار وخیم‌تر از آن دست به گریبانند.
در همین حال ساری یادآور می‌شود اگر از زمان تصویب پروژه فاضلاب شهری، کارهای اجرایی در کل شهر و به صورت همزمان انجام می‌شد، تا کنون پروژه به اتمام رسیده و با وقوع سیل این روزها، حداقل معضل جاری شدن فاضلاب در سطح شهر به جمع مشکلات بی‌شمار دیگر اضافه نمی‌شد.
آن‌طور که نماینده مردم اهواز به خبرنگار ما می‌گوید، هزینه اجرای این پروژه در قسمت شرقی شهر در سال 96 و با دلار 3200 تومانی آن روز، رقمی حدود 470 میلیارد تومان برآورد شد.
ساری اضافه می‌کند: اگرچه عدم تامین اعتبار مانع اصلی در پیشبرد فازهای این پروژه است، با این‌همه نمی‌توان از کم‌کاری و قصور وزارت نیرو در اینباره چشم‌پوشی کرد و حل مشکل فاضلاب و تامین سلامت شهروندان از این طریق حداقل وظیفه این نهاد است.
به گفته این نماینده مجلس، جاری شدن آب‌های آلوده فاضلاب در سطح شهر، نه‌تنها امور روزمره اداری، خدماتی و مهم‌تر از همه اینها بیمارستانی را در شهر اهواز و دیگر شهرهای مجاورش مختل کرده، بلکه‌ در صورت تداوم باعث شیوع انواع بیماری‌ها و سرایت آلودگی‌های عفونی به شهروندان می‌شود؛ مساله‌ای که می‌تواند به ادامه‌دار شدن بحران سیل کنونی در این استان بینجامد.

دفع پرتابی فاضلاب به میانه کارون

فرماندار اهواز درباره اقدامات انجام شده برای دفع فاضلاب جاری شده در خیابان های اهواز به جام‌جم می‌گوید: در سیل اخیر با در اختیار گرفتن تعداد کافی دستگاه پمپاژ و نیز بازسازی لوله‌های شکسته، سعی در کنترل شرایط داشته‌ایم. وی در پاسخ به این‌که چه تفاوتی میان تخلیه فاضلاب‌های پمپاژ شده در کارون برای کنترل جریان بالا زدن آب‌های آلوده در خیابان‌ها و سیستم کارکردی حال حاضر فاضلاب شهر وجود دارد می‌افزاید: در شکل کنونی، فاضلاب از بالا و به میانه کارون در حال جریان پرتاب می‌شود؛ در حالی که فاضلاب شهری به‌صورت معمول، از طریق لوله‌کشی و در عمق وارد کارون می‌شود که به این ترتیب به محض بالا آمدن آب رودخانه، از طریق راه‌آب‌ها برگشت پیدا می‌کند.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها