نگاهی به تقابل مستقیم 5 تیم بالانشین جدول لیگ برتر فوتبال

دنیا به کام سرخ‌ها

شانس کدام تیم برای قهرمانی در لیگ هجدهم بیشتر است؟ پرسپولیس، تراکتورسازی، استقلال، سپاهان یا پدیده؟ روی کاغذ این شانس برای قرمزهای پایتخت بیشتر است و تراکتورسازی، فعلا با 49 امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس به شمار می‌رود. استقلال و سپاهان هم با 47 امتیاز شانس‌های بعدی قهرمانی هستند و در نهایت هم به پدیده می‌رسیم که هنوز برای قهرمان شدن شانس دارد اما در مرتبه پنجم قرار دارد. نکته جالب درباره رقابت پنج تیم بالای جدول لیگ برتر، رابطه مستقیم امتیازات آنها، با نتایجی است که در بازی‌های رودررو به دست آورده‌اند. در واقع جایگاه این پنج تیم در کورس قهرمانی را نتایجی رقم زده است که هریک از پنج قدرت برتر لیگ هجدهم در مصاف با چهار تیم دیگر به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۰۹۰۲

از پرسپولیس شروع می‌کنیم. تیم برانکو تنها تیمی است که در رقابت با چهار تیم دیگر، هنوز طعم شکست را نچشیده است. سازوکار دفاعی پرسپولیس هم، وقتی حریفی قدرتمند را پیش روی خود داشته، بهتر از هر زمان دیگر عمل کرده است. پرسپولیس در شش بازی مستقیم خود مقابل استقلال (دو بازی)، پدیده (دو بازی)، تراکتورسازی (یک بازی) و سپاهان (یک بازی) فقط یک گل دریافت کرده است. همین عملکرد کافی است تا دلیل صدرنشینی امروز قرمزها در لیگ، روشن شود. البته پرسپولیس هنوز دو بازی دیگر با تیم‌های بالانشین دارد و اگر می‌خواهد قهرمان شود باید به روند نتایج خوبش در مصاف با تراکتورسازی و سپاهان هم تداوم ببخشد.
در نقطه مقابل پرسپولیس، پدیده مشهد قرار دارد. آمار فوق‌العاده تیم یحیی گل‌محمدی را در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، فقط یک چیز خراب می‌کند؛ نتایجی که پدیده در مصاف با چهار تیم بالانشین کسب کرده است!
باور کنیم یا نه، پدیده در شش بازی مستقیم خود با پرسپولیس (دو بازی)، تراکتورسازی (دو بازی)، استقلال (یک بازی) و سپاهان (یک بازی) حتی یک گل هم نزده است! دو تساوی و چهار باخت، عملکرد ضعیفی است برای تیم یحیی گل‌محمدی در مصاف با تیم‌های بالانشین. این دقیقا همان پاشنه آشیل پدیده در لیگ هجدهم است. تیم یحیی اگر فقط دو بازی از این شش بازی را می‌برد، الان شانه به شانه پرسپولیس در کورس قهرمانی قرار داشت.
استقلال، دیگر تیم مطرحی است که چوب نتایج مستقیمش با دیگر تیم‌های بالانشین را می‌خورد. میانگین امتیازات تیم وینفرد شفر تا پایان هفته بیست و پنجم، 88/1 امتیاز از هر بازی است اما این میانگین در هفت بازی آنها مقابل تیم‌های بالانشین به 1.14 کاهش می‌یابد. کسب 8 امتیاز از هفت بازی با پرسپولیس (دوبازی)، سپاهان(دوبازی)، تراکتورسازی (دوبازی) و پدیده (یک بازی)، اصلی‌ترین دلیل فاصله کنونی استقلال با صدر جدول است.
سپاهان در مصاف با تیم‌های بالانشین فقط اندکی بهتر از استقلال عمل کرده است. تیم قلعه‌نویی از شش بازی، 8 امتیاز کسب کرده است. البته سپاهان بدشانس هم بوده است. آنها در مصاف با پرسپولیس و استقلال در دقیقه 90 و 97 گل خوردند تا به جای یک برد و یک تساوی، یک تساوی و یک باخت نصیب‌شان شود. همین سه امتیاز، می‌تواند سپاهان را از قهرمانی دور کند.
دیگر تیم بالانشین جدول، تراکتورسازی است که از هفت بازی مستقیم خود با تیم‌های مدعی، صاحب 10 امتیاز شده است؛ بهترین عملکرد بعد از پرسپولیس. تراکتورسازی با همین عملکرد، حالا بعد از پرسپولیس شانس دوم قهرمانی در لیگ به شمار می‌آید.
بازی حساس تراکتورسازی - پرسپولیس در تبریز، بازی حساس پرسپولیس - سپاهان در تهران و دو بازی پدیده - استقلال و پدیده - سپاهان در مشهد، چهار بازی بزرگی است که تا پایان لیگ هجدهم، محل تقابل بالانشین‌ها خواهد بود. نتایج این دیدارها ترکیب پنج تیم بالای جدول را مشخص می‌کند.
نتایج 5 تیم برتر مقابل یکدیگر
هفته 1: پدیده صفر - پرسپولیس یک
هفته 3: استقلال 3 - تراکتورسازی صفر
هفته 5: سپاهان 2 - تراکتورسازی 2
هفته 7: پدیده صفر - تراکتورسازی صفر
هفته 8: استقلال صفر - پرسپولیس صفر
هفته 10: استقلال صفر - سپاهان یک
هفته 12: سپاهان یک - پرسپولیس یک
هفته 12: استقلال صفر - پدیده صفر
هفته 13: پرسپولیس صفر - تراکتورسازی صفر
هفته 14: سپاهان یک - پدیده صفر
هفته 16: پرسپولیس 2 - پدیده صفر
هفته 18: تراکتورسازی یک - استقلال صفر
هفته 20: تراکتورسازی 2- سپاهان صفر
هفته 22: تراکتورسازی یک - پدیده صفر
هفته 23: پرسپولیس یک - استقلال صفر
هفته 25: سپاهان صفر - استقلال یک
هفته 27: پرسپولیس؟ - سپاهان؟
هفته 27: پدیده؟ - استقلال؟
هفته 28: تراکتورسازی؟ - پرسپولیس؟
هفته 29: پدیده؟ - سپاهان؟

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها