مناطقی از جنگل برای ایجاد شکارگاه واگذار می‌شود

قرق اختصاصی جنگل

می‌گویند در قرق اختصاصی منصورآباد رفسنجان افرادی که روزگاری شکارچی غیرمجاز بودند توانسته‌اند به عنوان دوستداران جدید محیط‌زیست، جمعیت حیات‌‌وحش این منطقه را افزایش دهند. می‌گویند در روستایی به نام علی‌‌آباد نیز کل و بزها وقوچ و میش‌ها که زمانی فقط 150 راس بوده‌اند اکنون به یمن ایجاد قرق اختصاصی به بیش از هزار راس رسیده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۰۴۵۶

سازمان حفاظت محیط‌زیست هر زمان که قصد دفاع از توسعه قرق‌های اختصاصی را دارد به منصور‌آباد و علی‌آباد اشاره می‌کند، چون به عنوان مدافعی تمام عیار باور دارد که این قرق‌ها ابزاری برای حفظ محیط‌زیست و تکثیرگونه‌های جانوری است.
قرق‌های اختصاصی در اختیار افراد حقیقی وحقوقی به مدت پنج سال قرار می‌گیرد که تمدیدش تا ده سال دیگر نیز شدنی است.
متقاضیان از طریق استان‌ها برای قرق‌داری اعلام آمادگی کرده و استان‌ها نیز آنها را به سازمان حفاظت محیط‌زیست معرفی می‌کنند.
این افراد باید برنامه‌های حفاظتی داشته باشند و اگر برنامه‌شان درشورای عالی محیط‌زیست تصویب شد می‌توانند کارشان را شروع کنند. سازمان محیط‌زیست می‌گوید نظارتش بر قرق‌های اختصاصی بسیار سختگیرانه است و برای همین ابایی ندارد اگر تعداد قرق‌ها را افزایش دهد.
این اواخر سازمان اعلام کرده
قصد دارد 26 محدوده جدید را به قرق اختصاصی تبدیل کند و در این باره با سازمان جنگل‌ها تفاهم کرده است.
البته رئیس شورای‌عالی جنگل به ما گفت فعلا در حال رایزنی با محیط‌زیست هستیم، چون در اختیار قراردادن عرصه‌ها مستلزم روشن شدن دقیق نحوه مدیریت، حاکمیت دولت برعرصه‌ها و مباحث حقوقی متعدد است تا منفعت این کار به جوامع محلی و بهره‌برداری عرفی برسد.
این مقام مسؤول همچنین گفت با این که هنوز محدوده‌ای برای تبدیل شدن به قرق مشخص نشده، اما قطعا این محدوده‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها