قبل از شروع جدی کسب‌وکارتان در سال جدید این گزارش را بخوانید

16 گام موفقیت 98

دیروز و امروز، اولین صفحه تقویم سال 98 روی میز کار همه ما ورق خورده و روی فروردین تنظیم شده‌است. هر مسیری که در این ماه در آن قدم بگذارید، می‌تواند بر موفقیت کاری‌تان در طول سال اثر‌بگذارد. برای شروعی بزرگ و موفقیت‌آمیز در سال جدید باید پیش از هرچیز برنامه‌ریزی کنید، تفکر تحلیلی داشته باشید و بسیار مصمم و پرقدرت برای اجرای برنامه‌های خود حرکت کنید. در ادامه 16 نکته مهم از دیدگاه کارآفرینان موفق دنیا را که برای شروع سال کاری موفق باید مدنظر قرار دهید، بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۱۵

1. اهدافتان را مشخص کرده و نقشه راه را ترسیم کنید
در قدم اول برای شروع سالی موفق باید هدف اصلی را که می‌خواهید امسال به آن دست یابید مشخص کنید. پس از مکتوب کردن هدفتان، برای دستیابی به آن، برنامه‌های سالانه، فصلی و ماهانه طراحی کنید. این کار کمک می‌کند بدانید در سالی که پیش رو دارید باید در چه جهتی حرکت کنید. مهم‌ترین برنامه‌های خود را تعیین کنید و نقشه راهی برای رسیدن به این اهداف تا پایان سال برای خود متصور شوید. پس از تعیین اهداف اصلی، آن را با دیگر اعضای گروه کاری خود نیز در میان بگذارید تا به صورت کامل بررسی و عملیاتی شود.

2. برگ برنده خود را مشخص کنید
اگرچه سال جدید بهترین زمان برای شروعی پرانرژی و پر تلاش است، اما به این معنی نیست که هدف‌ها قرار است خودشان یکی پس از دیگری بر سر راهتان قرار بگیرند. در همین روزهای آغاز سال، زمانی را به تعیین برگ‌های برنده برای کسب‌وکارتان در سال پیش رو اختصاص دهید. این برگ برنده می‌تواند شامل استخدام چند نیروی کارآمد و متخصص یا امضای قراردادی ارزشمند برای مجموعه کاریتان باشد یا حتی تغییر برخی از شرایط در محیط کاریتان برای افزایش پویایی و بازدهی مجموعه را شامل شود. فرقی نمی‌کند چه تصمیمات کلیدی برای بهبود و رونق بیشتر کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. مهم این است که از همین امروز بدانید چه برنامه‌هایی برای سال 98 دارید.

3. از اولویت‌ها و نیازهای کارمندانتان مطلع شوید
یکی از اصول مهمی که باید به عنوان کارآفرین به آن توجه کنید این است که از کارمندان (و همین‌طور خودتان) بپرسید به چه چیزی نیاز دارند و اولویت‌هایشان برای سال جدید چه خواهد بود. اولویت‌های ما در طول زمان تغییر می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که در شروع هر سال، هم خودتان و هم اعضای گروه کاری‌تان اولویت‌های خود را مجددا تعیین و تا جایی که امکان دارد آنها را با اهداف مجموعه همسو کنید.

4. برنامه‌ریزی برای افزایش رضایت مشتریان
همه می‌دانند توقع مشتریان روز به روز افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز هم بیشتر کسب‌وکارها به اندازه کافی برای برآورده کردن توقع مشتریان و جلب رضایتشان تلاش نمی‌کنند. راه‌های زیادی برای افزایش رضایت مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار مجموعه وجود دارد، اما متاسفانه بیشتر کارآفرینان برای توسعه چنین راهکارهایی وقتی صرف نمی‌کنند. در مجموعه خود فرهنگ احترام به مشتری را جا بیندازید و اولویتتان را جلب رضایت مشتری قرار دهید. در سال 98 به دنبال بهبود تجربه مشتریان از مجموعه خود‌ باشید.

5. آماده تغییر باشید
همه می‌دانیم که در عصر دیجیتال هر روز همه کسب‌وکارها در حال تغییر و پیشرفت هستند. به همین جهت به کار بردن روش‌هایی که بتواند پاسخگوی این حجم از تغییرات سریع در اقتصاد و جامعه باشد و به سرعت با فشارهای جهانی تطابق پیدا کند، کمک می‌کند راحت‌تر با پیچیدگی‌های بازار روبه‌رو شوید و مزیت رقابتی خود را به صورت قابل توجهی افزایش دهید.
اگر بخواهید در این جریان سریع فناوری همچنان به روش‌های قبلی متکی باشید، خیلی زود از بقیه رقبا جا خواهید ماند.

6. زمانی را به تفکر اختصاص دهید
قطعا به عنوان کارآفرین برنامه پر مشغله‌ای دارید که بیشتر آن مواردی مانند شرکت در جلسات، پاسخ به نامه‌هایتان در پست الکترونیکی و پاسخگویی به تماس‌ها است. اما کارآفرینان بزرگ از اهمیت اختصاص دادن زمانی به تفکر باخبرند. این فکرکردن می‌تواند در راستای خلق سازوکار جدیدی برای جذب مشتری بیشتر باشد یا نحوه برخورد با کارمندانی که به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند. این که در بین برنامه شلوغ کاری خود بتوانید زمانی را با خیال راحت به فکر کردن اختصاص دهید، کار آسانی نیست، اما مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.

7. حواس‌تان به موضوعات جریان‌ساز مرتبط با کسب‌وکارتان باشد
باید حواس‌تان به تحولاتی باشد که در بازار هدف‌تان یا بازار محصولات نزدیک به حوزه کاری‌تان رخ می‌دهد تا بتوانید خود را به موقع برای هر تغییری در طول سال آماده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای عقب نماندن از جریانات بازار این است که از پیش تا حدی اتفاقات بازار را پیش‌بینی کنید و بر اساس پیش‌بینی‌ها منتظر کوچک‌ترین نشانه‌های شروع تغییر باشید و بلافاصله وارد عمل شوید. به این ترتیب از جریان تغییرات بازار در طول سال عقب نخواهید ماند. بهتر است برای پیش‌بینی دقیق این موارد از کارشناسان خبره‌ در حوزه فعالیت خود کمک بگیرید.

8. روش تعامل با نیروی انسانی خود را مشخص کنید
نیازهای کارمندان را همان‌گونه که اشاره شد، اولویت‌بندی کنید. مزیت‌های هر کدام را شناسایی نمایید و برای استفاده از این توانمندی‌ها برنامه‌ریزی کنید. بر اساس جوی که دوست دارید بر مجموعه حاکم باشد، تاکتیک‌های خود را طراحی و سپس این طرح را در محیط کار خود پیاده‌سازی کنید. مشخص کنید در چه مواردی به کارمندان‌تان پاداش می‌دهید، چه میزان افزایش حقوق خواهند داشت، چطور تعادل بین کار و زندگی را برایشان فراهم خواهید کرد و از چه روشی عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهید.

9. نگاه جامعی به سال پیش رو داشته باشید
در آغاز سال نو همیشه فکرهای مثبت و برنامه‌هایی برای موفقیت و حتی گاهی بلندپروازی در ذهنمان نقش می‌بندد. اما شاید برای کارآفرینان بهتر باشد یک قدم به عقب برگردند و به این فکر کنند که در حال حاضر واقعا با چه شرایطی مواجه هستند. چه دستاوردهایی تا به حال کسب کرده‌اید؟ از کدام توانمندی‌های انسانی و عملکردی در مجموعه خود به خوبی بهره نبرده‌اید؟ از ورود به چه حوزه‌هایی به خاطر ترس از چالشی بودنشان خودداری کرده‌اید؟ معمولا بزرگ‌ترین فرصت‌ها در دوردست‌ها نیستند، بلکه درست مقابلتان قرار دارند.

10. فضای کاری مجموعه را ارتقا دهید
ما در دوران پیشنهادات زندگی می‌کنیم. بنابراین اگر نتوانید بهترین پیشنهاد برای کارمندان‌تان باشید، قطعا آنها به دنبال فرصت بهتری خواهند رفت.
باید بتوانید ارزش‌های اصلی مجموعه خود را به ماموریت‌های ذهنی کارمندان‌تان تبدیل و شرایطی برای پایبندی به این اصول برایشان فراهم کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در همین ابتدای سال باید به آن توجه کنید تمرکز روی کارکنان و فضای کاری حاکم بر مجموعه است.


11. به فکر افزایش درآمدزایی باشید
برای این کار پیش از هر چیز بازه دقیق مخاطبانتان را مشخص کنید. آیا محصول شما برای دانش‌آموزان طراحی شده یا افراد حرفه‌ای؟ گروه‌های خاصی مشتریان شما هستند یا نه؟ عموم جامعه می‌توانند از محصولاتتان استفاده کنند؟ با بررسی میزان فروش محصول خود و به‌دست آوردن اطلاعات فروش می‌توانید پی ببرید از چه گروهی از مشتریان غافــــــل بـــوده‌اید. همچنین می‌توانید با روش‌های گوناگون بازاریابـــــی آنـــــلاین، میزان فروش خود را افزایش دهید.

12. نگاهی دوباره به برنامه پنج‌ساله خود بیندازید
فروردین بهترین زمان برای بازنگری برنامه بلندمدت پنج ساله کاری شامل هدف‌گذاری‌هـــــای مــــــــالی، ســــــــــــازوکارهای رسیدن به این هدف‌ها و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری است. از مشتریانتان نظرسنجی و عملکرد تیم فروش را بررسی کنید، مشکلات عملکردی احتمالی و ایرادهای بخش فناوری اطلاعات (IT) سامانه‌تان را برطرف کنید. بکوشید امنیت سایبری مجموعه را افزایش دهید، همچنین نگاهی دوباره به برنامه‌ریزی‌های اداری مانند بیمه و مالیات و ... داشته باشید.

13. کارهای ممنوعه را مشخص کنید
برنامه‌ریزی برای سال جدید در مورد کارهایی که باید انجام دهید تا موفق شوید، بسیار ساده است. اما اگر بخواهید کمی اصولی‌تر برنامه‌ریزی کنید باید نگاهی به روش‌ها و رفتارهایی داشته باشید که بهتر است دیگر انجام‌شان ندهید. افکاری که باید از سرتان بیرون کنید یا طرح‌هایی که بهتر است برای مدتی متوقف شوند. از طرف دیگر باید بدانید صرف زمان و انرژی در چه مواردی بازده ایده‌آلی نداشته و بهتر است بیش از این زمانی برای آن نگذارید. پس از روشن شدن این موارد با دید بازتری می‌توانید مسیر آتی خود را تعیین کنید.

14. تهیه بیلان کاری سال گذشته
همان‌طور که اشاره شد، بازنگری اهداف و راهکارها اهمیت زیادی دارد، اما بهتر است در آغاز سال جدید دفتر سال گذشته را با پرسیدن برخی سوال‌ها از خودتان ببندید. چه هدفی برای خود تعیین کردیم و چرا به دنبال آن هستیم؟ به دنبال چه اثرگذاری‌هایی در جامعه هستیم؟ در سال گذشته در چه بخش‌هایی موفق بودیم و چه مواردی را از دست دادیم؟ در چه بخش‌هایی نیاز به صرف انرژی و زمان بیشتری داریم و در کجاها باید انرژی کمتری صرف کنیم؟ چه مواردی ما را به عقب راند و باید کنار گذاشته شوند؟ شاید جمع‌بندی سال گذشته یکی از مهم‌ترین مواردی باشد که باید پیش از برنامه‌ریزی برای سال جدید انجامش دهید.


15. برنامه‌ای برای بازنگری دوره‌ای اهدافتان تعیین کنید
بیشتر ما در فروردین‌ به دنبال بازنگری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم. اما انسان‎‌های موفق این موضوع را فقط به پایان سال یا آغاز سال جدید موکول نمی‌کنند؛ بلکه در برنامه روزانه خود جایگاهی برای بررسی عملکرد و ایجاد اصلاحات مورد نیاز در روش‌های کاری قرار می‌دهند. تبدیل کردن این مورد به عادتی همیشگی کمک می‌کند همواره در جاده موفقیت حرکت کنید و در طول مسیر منحرف نشوید. سعی کنید از همین امروز برای ایجاد این عادت تلاش کنید.


16. طرح توسعه خود را مشخص کنید
برای شروع سال کاری موفق باید طرح توسعه‌ای برای خود ترسیم کنید. طرح توسعه مانند نقشه راه، مسیر حرکت در سال جدید را مشخص خواهد کرد. با داشتن نقشه مسیر دقیقا می‌دانید مقصد کجاست و در طول مسیر باید از چه نقاطی عبور کنید تا به مقصدتان برسید. بدون داشتن طرح توسعه بدون هدف به این طرف و آن طرف می‌روید. حتی اگر هدفتان را تعیین کرده باشید، نمی‌دانید باید با چه روشی به آن دست پیدا کنید. بنابراین زمان و انرژی خود را هدر خواهید داد.

منبع: Forbes

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها