گفت‌وگو با دکتر علیرضا فیروز، متخصص پوست

خارشی به نام اگزما

اگزما چه نوع بیماری پوستی است؟
کد خبر: ۱۱۹۹۴۵۷

اگزما عبارت است از تحریک بیش از حد و التهاب پوست. اگزما براساس منشا آن به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم‌بندی می‌شود. در نوع درونی بیشتر ژن‌ها موثرند و پاسخ سیستم ایمنی تغییر می‌کند. شایع‌ترین آن اگزمای آتوپیک است. بچه‌های مبتلا به آن پوست خشک دارند و تا سن بالاتر ممکن است ادامه یابد. اگزمای خارجی به دنبال تماس ماده شیمیایی با پوست ایجاد می‌شود. اگزما در محل تماس بروز می‌کند و ممکن است گسترش هم پیدا کند. اگزمای دست در خانم‌های خانه‌دار و آرایشگرها زمانی ایجاد می‌شود که دست با مواد شیمیایی تماس پیدا می‌کند.
معمولا اگزما چگونه بروز می‌کند؟
اگزما در حالت حاد با جوش‌های قرمزرنگ خارش‌دار کوچک بروز می‌کند. اگر دقت کنیم، قطرات کوچک آب را هم درون‌شان می‌بینیم. جوش‌های کوچک به هم می‌پیوندند و تاول‌های کوچک و بزرگ را تشکیل می‌دهند. این ضایعات با درمان برطرف می‌شوند. ولی اگر درمان نشوند و تکرار شوند و باز درمان نشوند، تکرارها باعث پوسته پوسته شدن پوست و سپس ترک خوردن پوست می‌شوند. بعد پوست کلفت و چرمی و دچار خارش و درد می‌شود. هرچه آن را بیشتر بخارانید، علائم تشدید می‌شود و اگر درمان صورت نگیرد علائم به صورت مستمر و پیشرونده ادامه می‌یابد.
منظور از اگزمای آفتابی چیست؟ آیا استرس اگزما را تشدید می‌کند؟
نور آفتاب باعث تحریک پوست و اگزما می‌شود. این نوع اگزما پشت دست‌ها و صورت را دچار می‌کند. ارتباط تنگاتنگی بین سیستم ایمنی پوست و سلول‌های سیستم عصبی وجود دارد و یک سری فاکتورهایی ترشح می‌شود که باعث تحریک سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود. مخصوصا اگزما با منشا درونی، بیشتر تحت‌تاثیر استرس است.
ارتباط مواد غذایی و اگزما چگونه است؟
تماس موضعی با مواد غذایی مثل تماس دست با مرکبات، کرفس، پیاز و گوجه‌فرنگی باعث اگزما در محل تماس می‌شود. ادویه‌جات و فست‌فودها باعث آزاد شدن هیستامین می‌شوند. هیستامین باعث خارش و تشدید اگزما می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها