حمله تروریستی به مسجدی در نیوزیلند ما را یاد بازی‌های رایانه‌ای اول شخص می‌اندازد

متهم ردیف اول: «کال آو دیوتی»

« من باید بین اعضای اروپایی ناتو و ترکیه تفرقه و جدایی بیندازم تا ترکیه به جایگاه طبیعی آن زمان خودش به عنوان یک نیروی ضداروپایی برگردانم.» احتمالا اگر برنتون تارنت زمان نوشتن و گفتن این عبارات، پرچم ترکیه هم گیرش افتاده بود از ریز ریز کردن آن دریغ نمی‌کرد. بله داریم از تروریست استرالیایی‌تباری صحبت می‌کنیم که روز گذشته، دوربین به خودش وصل کرد و با سلاح به مسجد نور حمله کرد و هر کسی را که جلوی تیرش بود به رگبار بست. خب استحضار دارید که ما در صفحات فرهنگی اصولا در پدیده‌شناسی تبحر به خصوصی داریم و جنبیدن پشه در هوا را هم می‌توانیم یک‌جور پیوست فرهنگی برایش تولید کنیم. خب در این مورد هم قضیه به آن حدی که شما تصور می‌کنید، غیرفرهنگی نیست. جدای این‌که عامل این حادثه و شکل اقدامش آدم را یاد بازی‌های رایانه‌ای می‌اندازد، یک اتفاق دیگر هم افتاده است. ظاهرا آنتی‌ترک‌گرایی جناب تروریست خیلی هم بی‌ربط نبوده. دولت ترکیه پیش از این شاکی شده بود که بعضی بازی‌های رایانه‌ای حاوی مقادیر معتنابهی اسلام‌هراسی هستند. ترک‌ها به طور مشخص دست روی دو بازی «CALL OF DUTY» و «RESIDENT EVIL» گذاشته بودند. هر دو بازی هم در ایران مخاطبان زیادی دارد. شکل عمل جناب تروریست هم شباهت زیادی با بازی اول شخص همین کال آو دیوتی دارد.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۵۹

اگر کسی به شما نمی‌گفت و ویدئوی حمله تروریستی جناب برنتون تارانت به مسجدی در نیوزیلند را نشان می‌داد یقینا تصور می‌کردید یک بازی رایانه‌ای با گرافیک بالاست، اما خب این چیزی از تلخی واقعیت کم نمی‌کند که آنچه دیده‌اید عین واقعیت است. واقعیتی که البته شاید خودتان هم بارها پیش از این در بعضی بازی‌های رایانه‌ای آن را تجربه کرده باشید. حالا اگر سن‌تان خیلی نباشد احتمالا همیشه در این بازی‌ها در نقش یک سرباز آمریکایی یا ناتو قرار گرفته‌اید که باید به جنگ دشمنان بشریت برود و به احتمال زیاد هم بخش زیادی از این دشمنان یا روس هستند یا مسلمان!
احتمالا نگرانی و هراس از همین قضایا بوده که به نگرانی دولت ترکیه از بعضی بازی‌های رایانه‌ای منجر شده. دولت این کشور هم درست مثل ما وزارتخانه‌ای دارد به نام وزارت ورزش و جوانان. حدود دو سال و نیم قبل بود که این وزارتخانه از بعضی بازی‌های رایانه‌ای شاکی شده بود و می‌گفت محتوای نفرت‌پراکنی این بازی‌ها موجب اسلام‌هراسی می‌شود. حالا این بیانیه رسمی و صریح جناب تروریست علیه ترک‌ها آن‌قدر به این نگرانی نزدیک است که آدم فکر می‌کند نکند یک نفر بوده که به مسؤولان ترک این ندا را داده که ممکن است ترکش این اقدامات به آنها هم بخورد.
وزیر آموزش و فرهنگ ترک‌ها هم که دوسال قبل به پارلمان این کشور گزارش می‌داده، اعلام کرده بعضی از بازی‌های رایانه‌ای مروج محتوای نامناسب و مضر هستند؛ محتواهایی از قبیل خشونت، اسلام‌هراسی و مسائل جنسی و اخلاقی. جناب حفیظه هیلماز روضه را بازتر کرده و حرف‌هایی را بر زبان راند که اگر کسی نداند انگار همین مسؤولان وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ما زده‌اند: «هدف بسیاری از این بازی‌ها ارائه تصویری منفی از اسلام است. در اغلب این بازی‌ها، کاربر در نقش سربازی قرار می‌گیرد که در قبال کشتن مسلمانان، موفق به دریافت امتیاز می‌شود. مسلمانانی که اغلب در نقش تروریست به تصویر کشیده شده‌اند.» جالب است بدانید که ترک‌ها یک فهرست 19 تایی از بازی‌ها را هم منتشر کرده بودند که از نظر آنها حاوی این مطالب و محتواهاست و خب بازی کال آو دیوتی هم در این فهرست قرار دارد.
آنتی‌ترکیه‌بازی یک استرالیایی تروریست
جالب است بدانید که عامل حمله تروریستی نیوزیلند تنها به فحش و فحش‌کشی به ترک‌ها بسنده نکرده و روی سلاحش هم بعضی بد و بیراه‌ها را حواله ترکیه کرده. به گزارش روسیاالیوم، استاد روی اسلحه خود این عبارات را درج کرده بوده:
۱۹۸۳ وین: محل وقوع نبرد وین که در آن دولت عثمانی شکست خورد و جلوی گسترش آن در اروپا گرفته شد.
توقف پیشروی اموی‌های اندلس در اروپا.
پناهجویان، به جهنم خوش آمدید.
اعتراف نیوزویک
جالب است که موضوع بازنمایی جانبدارانه از مسلمانان در بازی‌های رایانه‌ای بحثی است که نیوزویک هم در آن به نقل از متخصصان صنعت بازی‌های رایانه‌ای آن را تائید کرده است. این رسانه آمریکایی به نقل از این متخصصان اعلام کرده که مسلمانان در این بازی‌ها با چهره‌های جانبدارانه به نفع غرب و عموما در نقش انسان‌های شریر و بدذات به تصویر کشیده می‌شوند.
کال آو دیوتی در ایران
براساس گزارش بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای کال آو دیوتی هشتمین بازی پرطرفدار بین ایرانیان است. بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است، بازی PES در رده دوم و بازیGTA در رده سوم بازی‌های پرطرفدار در ایران قرار دارد. بازی‌های کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی پو و کوئیز آو کینگز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم بازی‌های پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده‌اند.

در تعقیب تروریست‌های مسلمان

در یکی از نسخه‌های کال آو دیوتی کاربر در نقش سربازی که در تعقیب تروریست‌هاست به ساختمانی وارد می‌شود که متن‌هایی عربی بر در و دیوار آویزان شده است. در جایی که رسانه‌ها آن را توالت نامیده‌اند این متون عربی قرار داده شده. متونی که احتمالا احادیثی از پیامبر اسلام(ص) محسوب می‌شود. هرچند ظاهرا در نسخه‌های بعدی این بازی، این بخش از آن حذف شده است.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها