۳۰۰۰ عضو داعش خود را تسلیم کردها کردند

«باغوز» چه خبر است؟

نیروهای دموکراتیک سوریه می‌گویند طی دو روز گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر از نیروهای داعش در شهرک الباغوز در شرق سوریه خود را تسلیم کرده‌اند. رسانه‌های غربی با جنجالی گسترده از عملیات هماهنگ کردها و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش و فتح آخرین سنگر این گروه تروریستی یاد می‌کنند. این درحالی است که عملیات باغوز از یک طرف نشان می‌دهد نیروهای داعشی در پی توافقی نامکشوف خود را به صورت هدفمند تسلیم کرده‌اند تا به صورتی سالم خود را به عراق برسانند و از سوی دیگر آمریکایی‌ها با انتقال آنها به عراق اهداف شومی را در سر می‌پرورانند که برای دولت‌های عراق و سوریه و متحدان منطقه‌ای آنها نگران‌کننده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۶۵۸

به گزارش ایسنا، مصطفی بالی،‌ مدیر اطلاع‌رسانی در صفوف نیروهای کرد سوری با اعلام خبر تسلیم 3000 داعشی گفت: عملیات در باغوز ادامه دارد و زمان سرنوشت‌ساز بیش از هر موقع دیگری نزدیک شده است. کینو جبرئیل، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه نیز گفت عملیات الباغوز در حکم پایان یافته و تنها نیازمند زمان اندکی برای پایان عملی حضور داعش در میدان هستیم. وی در عین حال گفته است ما شاهد مقاومت شدید از سوی نیروهای داعش هستیم به طوری که آنها از خودروهای بمبگذاری شده، عاملان انتحاری و موشک‌های حرارتی استفاده می‌کنند. تا به حال در دو نوبت دیگر نیز منابع خبری از تسلیم شدن 200 و 150 نیروی داعشی در باغوز خبر داده بودند. حدس زده می‌شود که بیش از 5000 نیروی داعشی در باغوز پناه گرفته باشند. نیروهای سوریه دموکراتیک در ماه گذشته میلادی عملیات نهایی برای آزاد‌سازی شهرک باغوز را شروع کردند، اما به دلایلی این عملیات به طول انجامیده است.
توافقی مشکوک
باغوز، شهرکی سوری وابسته به ناحیه سوسه در منطقه بوکمال واقع در استان دیرالزور است. جمعیت این شهر روزگاری بالغ بر ده هزار نفر می‌شد. با شکست گروه تکفیری تروریستی داعش در عراق و سوریه ته مانده نیروهای این گروه خود را به باغوز رساندند. به دلیل حضور نیروهای کرد سوری از یک ماه پیش این منطقه تحت محاصره آنها قرار گرفت، اما داعشی‌ها تلاش کردند از زنان و کودکان به عنوان سپرهای انسانی استفاده کنند و همین امر عملیات را کند می‌کرد. حتی نیروهای آمریکایی بارها برای متفرق کردن مردمان عادی از این شهرک از بمب‌های شیمیایی ازجمله فسفر سفید استفاده کردند. طی روزهای گذشته به مرور تعدادی از خانواده‌های داعشی شهر باغوز را ترک کردند. با این حال گفته می‌شود زبده‌ترین نیروهای داعشی همچنان دراین شهر سنگر گرفته و مقاومت می‌کنند. تسلیم یکباره 3000 نفر از این نیروها طی روزهای گذشته خبر از توافقاتی محرمانه بین داعش و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا می‌دهد. برخی منابع خبری می‌گویند آمریکایی‌ها با دادن این وعده که نیروهای داعشی را به عراق منتقل خواهند کرد، موافقت آنها را جلب می‌کنند.
داعش، داعش است
منابع سوری می‌گویند گروه داعش تنها ده کیلومتر مربع از دیرالزور را تحت کنترل خود دارد. به گفته آنها نیروهای داعش در شهر باغوز نیز آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. با این حال انتشار ویدئویی از داعش نشان می‌دهد این گروه همچنان بر مواضع خود تاکید کرده و سودای ادامه حیات خود را در شرایطی دیگر در سر می‌پروراند. روزهای گذشته شبکه‌های اجتماعی، ویدئویی 14 دقیقه‌ای را منتشر کردند که در آن چهار نفر از سران داعش در باغوز صحبت می‌کنند. این نوار ویدئویی شامل تصاویری از اتاق‌های کاهگلی و چادرها و کامیون‌هایی است.گوینده اول می‌گوید، چه بمیریم و چه زنده بمانیم همگی با هم خواهیم بود. این پیروزی است و ثبات چیزی است که خداوند همواره آن را دوست می‌دارد. سخنگوی دوم که نامش ابوعبدالعزیز است به اعلامیه‌هایی اشاره می‌کند که ائتلاف به افراد محاصره شده ‌انداخته است. او می‌گوید: کافران برای ما اعلامیه می‌اندازند و ما را مسخره می‌کند. آنها می‌گویند شما گرسنه‌اید و امرای شما غذا دارند. یک عضو داعش نیز که در این تصویر ویدئویی با نام ابو عبدالعظیم اشاره می‌شود، می‌گوید: فردا در بهشت و نعمت خواهیم بود آنها در آتش خواهند سوخت.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که از ابتدا داعش با کمک غیر‌مستقیم آمریکا توانست این مناطق را از کردهای سوریه پس گرفته و در اختیار خود بگیرد. آنها اضافه می‌کنند درحال حاضر نیز آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بقایای داعش را از سوریه به عراق سرازیر کنند تا به این وسیله هم دولت عراق را سرگرم مسائل امنیتی کرده و هم به همین بهانه بتوانند حضور غیر‌قانونی و نامشروع خود را در عراق توجیه کنند. احمد الشریفی، کارشناس امنیتی عراق درباره اقدام آمریکا مبنی بر انتقال تروریست‌های داعش از مرزهای مشترک عراق و سوریه با بالگرد به مناطقی در پشت مقرهای نیروهای امنیتی عراق در نزدیکی این مرزها هشدار داد. پیش از این نیز طرف‌های مختلف عراقی درباره هدف پشت پرده نیروهای آمریکایی مستقر در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه، هشدار داده و گفتند واشنگتن عزم خود را جزم کرده تا عناصر داعش را بار دیگر وارد خاک عراق کند. نمایندگان عراقی‌ها بارها خواستار تعیین تکلیف حضور نظامیان آمریکایی در عراق و عقب‌نشینی آنها از این کشور شده‌اند.

طلاهای داعش

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت، اقدام نیروهای آمریکایی در شرق سوریه شک و تردیدهایی را درخصوص دلایل پشت پرده عملیات آنها مطرح می‌کند. اطلاعات به دست آمده حاکی است سرکرده‌های ارشد داعش در چنگ نیروهای آمریکایی هستند و این نیروها خبرهای مرتبط با وضعیت عناصر داعش را شدیدا مخفی نگه می‌دارند. حتی چند روز پیش در خبرها آمده بود ابوبکر البغدادی نیز در نزدیکی نیروهای آمریکایی و تحت نظارت آنها به‌سر می‌برد. دراین میان یکی از بزرگ‌ترین رازهای باغوز، میزان طلا و جواهراتی است که داعشی‌ها در اختیار داشتند و حال به نظر، طی معامله‌ای مخفی آنها را تحویل نیروهای آمریکایی داده‌اند. عراقی‌ها در جریان بازجویی خود از نیروهای بازداشت شده‌ای که از الباغوز آمده بودند از میزان طلاها و اموال اطلاع پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند داعش این جواهرات را از موصل دزدیده و باید به دولت عراق بازپس بدهد، اما آمریکایی‌ها با سرپوش گذاشتن بر این مساله تلاش می‌کنند اذهان را منحرف ساخته و متوجه پیروزی بزرگ خود بر آخرین سنگر داعش کنند. گفته می‌شود حجم اموال داعش در باغوز به ۵۰ تن طلا و ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد می‌رسد. ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش چند روز قبل از آغاز حمله به الباغوز در این منطقه دیده و سپس ناپدید شد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها